Oppgradert Vannboxer
Re: Oppgradert Vannboxer
Hele opplegget minner om 2010, da 1200 fikk nye topper men forble uforandret for øvrig.
Trolig vil det meste av ekstrautstyr for 18 modellen fortsatt passe. Ser ut som veltebøylene er litt forandret, men det er naturlig siden toppen er forandret.
De fleste vil trolig ikke kunne se forskjell fra -18 modell med mindre man kjenner til de små detaljene rundt motor.
Motor får 11 hk mer. Ikke dramatisk på noen måte. Men dreiemoment på 143 Nm er veldig bra.
Om man leker litt med tall betyr det 11,4 Nm/100cc. Dette indikerer svært god fylling av sylindrene i forhold til det meste.
Til sammenligning hadde 1200LC 125 Nm, tilsvarende 10,4 Nm/100cc.
Sammenlignet med konkurentene:
Ducati 1260 MS, 129 Nm = 10,2Nm/100cc. Dette er en motor med Desmodromiske ventiler og variable ventilstyring.
KTM 1290: 140Nm = 10,7 Nm/100cc
Til tross for høyt dreiemoment gir GS moderate 136 Hk. Man skulle tro det ble mer.
Men her er det viktig å huske på at HK er en matematisk utregning basert på turtall og dreiemoment. Formelen er (NM x RPM)/5252. Om man for eksempel har et dreiemoment på 100Nm vil en økning av turtall med 1000RPM gir 19 ekstra HK. Således vil en økning av maks RPM gi uttelling i et fartsområde som ikke er interessant for en GS.
Trolig vil det meste av ekstrautstyr for 18 modellen fortsatt passe. Ser ut som veltebøylene er litt forandret, men det er naturlig siden toppen er forandret.
De fleste vil trolig ikke kunne se forskjell fra -18 modell med mindre man kjenner til de små detaljene rundt motor.
Motor får 11 hk mer. Ikke dramatisk på noen måte. Men dreiemoment på 143 Nm er veldig bra.
Om man leker litt med tall betyr det 11,4 Nm/100cc. Dette indikerer svært god fylling av sylindrene i forhold til det meste.
Til sammenligning hadde 1200LC 125 Nm, tilsvarende 10,4 Nm/100cc.
Sammenlignet med konkurentene:
Ducati 1260 MS, 129 Nm = 10,2Nm/100cc. Dette er en motor med Desmodromiske ventiler og variable ventilstyring.
KTM 1290: 140Nm = 10,7 Nm/100cc
Til tross for høyt dreiemoment gir GS moderate 136 Hk. Man skulle tro det ble mer.
Men her er det viktig å huske på at HK er en matematisk utregning basert på turtall og dreiemoment. Formelen er (NM x RPM)/5252. Om man for eksempel har et dreiemoment på 100Nm vil en økning av turtall med 1000RPM gir 19 ekstra HK. Således vil en økning av maks RPM gi uttelling i et fartsområde som ikke er interessant for en GS.
Re: Oppgradert Vannboxer


Bare for å sammenligne
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Oppgradert Vannboxer
Helt klart at noe har skjedd 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Oppgradert Vannboxer
Litt film, null kommentar. Ofte like så greit
[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3269
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Oppgradert Vannboxer
Tommas wrote:Litt film, null kommentar. Ofte like så greit![]()
[youtube][/youtube]
Kult, de er på samme sted som jeg og Busa var i februar. Første del av videoen foregår i øvingsområdet, der vi tilbrakte mandagen, den uka vi var der





Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Oppgradert Vannboxer
Noen artige tall til sammenligning:
Here are the first real numbers according to MOTORRAD...roll-on 60 km/h to 180 km/h
2012 TC GS 13.8 sec
2013 LC GS 12.4 sec
2019 1250 10.4 sec
2 seconds faster 60-180 km/h...that is huge (I supose that this was done on 6th gear)
Here are the first real numbers according to MOTORRAD...roll-on 60 km/h to 180 km/h
2012 TC GS 13.8 sec
2013 LC GS 12.4 sec
2019 1250 10.4 sec
2 seconds faster 60-180 km/h...that is huge (I supose that this was done on 6th gear)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Oppgradert Vannboxer
Noens overveide tanker efter testing av R1250GS
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... 19--review


https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... 19--review
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Oppgradert Vannboxer
[youtube][/youtube]
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Oppgradert Vannboxer
Eftersom jeg ikke får ny 1250 i år (i motsetning til visse andre)
Har jeg startet jakten på negative nyheter forbundet med denne
1: 0 - 100kmt på gs1250 er på 4 sek, mot 1200's 3,5 sek
Dette pga innslagsturtallet på den variable kammen
Punkt 2 er forsikringen:

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Har jeg startet jakten på negative nyheter forbundet med denne

1: 0 - 100kmt på gs1250 er på 4 sek, mot 1200's 3,5 sek


Punkt 2 er forsikringen:

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Oppgradert Vannboxer
Var samme greia med Gjensidige for min nye 1260. Dobbel pris, er visstnok gjensidige som ikke ønsker nye MC kunder. Sjekk IF 

- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2931
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Oppgradert Vannboxer
mange som ødelegger sine GS med all den elektronikken ute på adventure kjøring????
Re: Oppgradert Vannboxer
Nei.hakhap wrote:mange som ødelegger sine GS med all den elektronikken ute på adventure kjøring????
Overlater til helse-turistene å komme med utfyllende informasjon.
Snakka for øvrig med pusheren i dag, og sykkelen var akkurat kommet i hus. Tipper at den står i garasjen i løpet av mars.
Re: Oppgradert Vannboxer
Du kan ta en titt på turene og mengden juling Tim Burke utsetter sin sykkel med! Det er sjokkerende lite problemer å spore! Så den elektronikken disse er utstyrt med tror jeg ikke at jeg hadde hatt betenkeligheter medhakhap wrote:mange som ødelegger sine GS med all den elektronikken ute på adventure kjøring????
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2931
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Oppgradert Vannboxer
Nå var min kommentar utelukkende mtp spørsmålet kring økt forsikringspris.
Re: Oppgradert Vannboxer
Alt er relativt. Men jeg tror du har et poeng.hakhap wrote:Nå var min kommentar utelukkende mtp spørsmålet kring økt forsikringspris.
Jeg skiftet fra K1300 til GSA, to sykler som har relativt lik nypris. K-modellen har mer plast og er dyrere å miste i bakken. Like fullt var premien for GSA betydelig høyere enn for K-modellen.
Forsikring selskapene baserer sine takster på statistikk og forventninger, så når premien på den ene typen er høyere enn den andre vil man tro at de har prosentvis flere utbetalinger. Hvorfor de øker prisen på en identisk modell som er i ny i markedet kan man jo undres over, men der ligger nok en tanke bak.