Har problemer med å få rengjort aluminiumsdeler på sykkelen . Bruker sabilex og børste, men det funker sånn nogenlunde :smt091 . Er det noen som har gode forslag på dette problemet .Forslag tas imot med TAKK.
Tempo Fighter 125cc
Suzuki GSX 1100 EF. 1984 mod.
Suzuki GSX 1100 F 1993 mod.
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 1999 mod.
Kjørt:
2005 - 112 km (GSX 1100 EF)
2006 - 10400 km (GSX 1100 EF)
2007 - 10070 km (GSX 1100 EF)
2008 - 3010 km (Hayabusa)
------------780 km (ZZR 1100)
---------10112 km (GSX 1100 F) Solgt
2009 - 11420 km (Hayabusa 99mod)
Er det deksler og lignende deler som skal bli blanke og pene, er det greit å bruke Autosol på tube. Mye gnukking, men resultatet blir bra. Hvis det ikke er så altfor nøye med finishen, og delene er svært stygge, kan man forsterke med fin stålull å gni ut Autosolen med. På ekstremt fæle aludeler har jeg brukt stålbørste, men det er viktig å ikke være for hard på labben, for det blir lett riper.
På toppdekselet til Gamle Blå måtte jeg først bruke stålbørste, så gikk jeg på med stålull og Autosol. Tilslutt polerte jeg over med Autosol og sånn polerskive på drillen. (Sånn filt-aktig skive). Det ble helt greit, men kanskje litt ru overflate.
Ellers kan jeg anbefale deg å titte på denne siden: http://www.gasolin.no
De har mye snadder som kan være nyttig til både alu-rens og andre ting som dukker opp under en restaurering.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Sabilex bruker jeg bare til asfaltflekker på lakken. Kjøpte en flaske aluminiumsrens/polish på Biltema for noen år siden som jeg bruker på felgene hver gang jeg skal vaske gullet litt mer grundig. Den er jeg skikkelig fornøyd med! Den tar kjedefett, bremsestøv og annen dritt som bare det.
Takk for tipsene . Det er bakgaffelen av alu. som har en god del dritt som olje, kjedesmurning etc. etc. så finishen trenger ikke vere så veldig nøye sånn som et deksel . Jo det finnes mye fine produkter, men man må nok stålsette seg, eller blir lommeboka tom for man vet ordet av det . Hviss man ikke får noe fint av
Tempo Fighter 125cc
Suzuki GSX 1100 EF. 1984 mod.
Suzuki GSX 1100 F 1993 mod.
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 1999 mod.
Kjørt:
2005 - 112 km (GSX 1100 EF)
2006 - 10400 km (GSX 1100 EF)
2007 - 10070 km (GSX 1100 EF)
2008 - 3010 km (Hayabusa)
------------780 km (ZZR 1100)
---------10112 km (GSX 1100 F) Solgt
2009 - 11420 km (Hayabusa 99mod)
En gylden regel er å begynne med det svakeste middelet, og bevege seg mot skarpere sakere hvis man ikke oppnår ønsket resultat. En grundig vask i diesel kan også ha noe for seg, men da er det viktig å avfette etterpå f.eks. med Zalo.
Tror jeg ville forsøkt med det middelet Dominator foreslår først, så ville jeg gått over med stålull og Autosol hvis det ikke blei bra. Jo mindre riper det blir, jo lettere er det å holde det reint siden.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Motul har alt mulig rart av rensemidler til MC.
"Bremserens" tror jeg jeg døper dette produktet, kan vist brukes til nesten alt.
CLEANING SPRAYS
Brake clean
Super powerful non-chlorinated degreaser for brakes
Mechanical system and electrics
Spray
Brakes and clutches
Brake and clutch pad residue.
All mechanical parts and systems
Engine dismantling, levers, axes of brake, clutch mechanisms and shock absorbers, chain stops and adjusters, felloes, oil, grease, tar residue...
Plastics, paintwork, varnish
Grand Prix and Superbike teams also use MOTUL BRAKE CLEANER to swifty remove, rubber and tar residue on the fairing.
Since MOTUL BRAKE CLEANER is very powerful, it is more advisable to test prior to use (on a hiden little area) before using it on plastical material, paintings and varnishes.
PERFORMANCE
Dissolves oil, grease and tar. Leaves no marks. No need to rub.
Evaporates very quickly leaving no marks.
Det eneste jeg fikk tak i var autosol på tube, og det funka greit med litt gnukking med kluten . Skal bare ta en siste finish med autosol med en pussemaskin
Tempo Fighter 125cc
Suzuki GSX 1100 EF. 1984 mod.
Suzuki GSX 1100 F 1993 mod.
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 1999 mod.
Kjørt:
2005 - 112 km (GSX 1100 EF)
2006 - 10400 km (GSX 1100 EF)
2007 - 10070 km (GSX 1100 EF)
2008 - 3010 km (Hayabusa)
------------780 km (ZZR 1100)
---------10112 km (GSX 1100 F) Solgt
2009 - 11420 km (Hayabusa 99mod)