BMW K1200LT - Rådebank ??
BMW K1200LT - Rådebank ??
Har etter hvert fått en stadig økende bankelyd på høyre side av motoren. Denne mc'en har 4-sylindret rekkemotor med sylindrene liggende med stemplene mot venstre side og veivaksel mot høyre side.
Første tanke som melder seg er at det kan være noe feil med lagrene i veiven ettersom lyden kommer fra dette området. Jeg har demontert kåpen i håp om at det kunne være noe som ligger løst og skramler mot kåpen, men fann ikke noe her.
Bankelydene er værst ved kald motor og avtar sterkt når den er varm.
Noen som har ideer om hva dette er? Høres ihvertfall ut som en dyr reparasjon.
Første tanke som melder seg er at det kan være noe feil med lagrene i veiven ettersom lyden kommer fra dette området. Jeg har demontert kåpen i håp om at det kunne være noe som ligger løst og skramler mot kåpen, men fann ikke noe her.
Bankelydene er værst ved kald motor og avtar sterkt når den er varm.
Noen som har ideer om hva dette er? Høres ihvertfall ut som en dyr reparasjon.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
Unnskyld,har ikke greie på noe sånt...men kan det ikke være billigst å holde den varm hele tida?
Hilsen den sorgtunge iddioten.
Good luck !

Hilsen den sorgtunge iddioten.
Good luck !


Re: BMW K1200LT - Rådebank ??

YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
Hva med litt mere info om sykkel, som årsmodell og km-stand?
Normalt er K-motoren regnet som relativt slitesterk og problemfri, men alt har sine begrensinger.
Rådebank har en relativt karakteristisk lyd, men ikke så lett å bestemme via et skriftlig forum...
Normalt er K-motoren regnet som relativt slitesterk og problemfri, men alt har sine begrensinger.
Rådebank har en relativt karakteristisk lyd, men ikke så lett å bestemme via et skriftlig forum...
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
Uten å være på noen måte mekaniker, så ville jeg sagt at å kjøre rundt med hørbare og forstyrrende bankelyder fra motoren er risikosport
Ser for meg at en motor som evt skjærer seg lett fører til ulykke (låst bakhjul i sving feks), så jeg tror jeg ville latt den stå til noen har sett på den som har peiling, eller et verksted får ta en titt. Mulig den allerede er parkert da

Ser for meg at en motor som evt skjærer seg lett fører til ulykke (låst bakhjul i sving feks), så jeg tror jeg ville latt den stå til noen har sett på den som har peiling, eller et verksted får ta en titt. Mulig den allerede er parkert da

- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
"Normalt" vil rådebank bli mer hørbar når oljen blir varmere/tynnere...Tvinitla wrote:Har etter hvert fått en stadig økende bankelyd på høyre side av motoren. Denne mc'en har 4-sylindret rekkemotor med sylindrene liggende med stemplene mot venstre side og veivaksel mot høyre side.
Første tanke som melder seg er at det kan være noe feil med lagrene i veiven ettersom lyden kommer fra dette området. Jeg har demontert kåpen i håp om at det kunne være noe som ligger løst og skramler mot kåpen, men fann ikke noe her.
Bankelydene er værst ved kald motor og avtar sterkt når den er varm.
Noen som har ideer om hva dette er? Høres ihvertfall ut som en dyr reparasjon.
Noe som vanligvis blir "bedre" med varm motor er skjørtebank (slitte stempelskjørt/sider)
Men dette bør høres best på venstre side.
Er det endringer med turtall eller om motor har last eller bremser på gearet?
Er muligens en mulighet at oljepumpen sliter med kald/tykk olje?pumper for lite?
Tett filter?
Litt usikker på hvordan disse motorene er konfigurert.
Edit: ser ut som det ikke er noe bypass annet enn i filteret.
Ville skiftet filter før jeg hadde gjort mer. For å være på sikre siden
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
Dette er en 2000-mod. med ca 86000 km. Olje og filter har blitt skiftet hvert år, sist skiftet for en uke siden.
Hører ikke noen ulyder når jeg kjører. Og ulydene er hørbar ved tomgang og opp til ca 1500 rpm.
Hører ikke noen ulyder når jeg kjører. Og ulydene er hørbar ved tomgang og opp til ca 1500 rpm.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
hadde du ulyden før olje/filterskift? har vært borti filtre med feil.
er ulyden borte/endret hvis du trekker inn clutchen eller at den står i gear?
er ulyden borte/endret hvis du trekker inn clutchen eller at den står i gear?
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
Hvilken side er reg-strammeren plassert?
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
Lyden hørte jeg også forrige sesong og den er helt uavhengig av clutch og gear.mekkern wrote:hadde du ulyden før olje/filterskift? har vært borti filtre med feil.
er ulyden borte/endret hvis du trekker inn clutchen eller at den står i gear?
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
Kamkjedestrammeren og kjedeguiden ligg i forkant av motoren så langt jeg har funnet ut.DrGreve wrote:Hvilken side er reg-strammeren plassert?
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
TROR vi kan utelukke rådebank for nå...siden det ikke er relatert til belastning og varm motor.
men en justering/synk av throttler og sjekk av lekkasje/sprukne gummier?dette vil ha betydning for gangen på motor og mengde støy fra kjede/glider.
men en justering/synk av throttler og sjekk av lekkasje/sprukne gummier?dette vil ha betydning for gangen på motor og mengde støy fra kjede/glider.
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
Får bestille en time hos BMW og få stillt diagnosen.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Re: BMW K1200LT - Rådebank ??
Etter endel søking i diverse forum har jeg funnet flere beskrivelser av støy som stemmer bra med det som jeg opplever. Dynamoen er drevet av tannhjul og i mange tilfeller skaper disse ulyder på lavt turtall / tomgang og lite belastning på dynamoen. Etter sigende skal det være helt uproblematisk å kjøre med, men skal for sikkerhets skyld få sjekket det opp på BMW verksted.
Skal visst være plast/ kompositt tannhjul en kan bytte til for å bli kvitt problemet.
Skal visst være plast/ kompositt tannhjul en kan bytte til for å bli kvitt problemet.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)