Fredag tikket det inn en sms fra en litt frustrert mor, foreldrene mine hadde dratt avgårde på bobil ferie og lagt igjen laderen til el-sykkelen hjemme. Verdens beste grunn for en svipptur oppover Telemarken til Hogga sluse
Korteste vei er alltid utelukket, noen omveier for å unngå de kjedelige E-veiene må til.
Avreise tidlig om morgenen og rakk akkurat 9 båten fra Moss, det gjorde også en latvisk lastebilsjåfør. Aldri har jeg sett en lastebil akselerere så fort over kaia for å komme med fergen
Litt grått på morgenen, men perfekt temperatur å kjøre i
Via Hvittingfoss og Notodden kom jeg inn på Fv152, Reshjemvegen, fra Yli nedover til Bø i Telemark. Litt mye trafikk så noe aktpågivende ble bil for bil forbikjørt. Østlandet har sine gode mc veier også, bare enn vet om dem
Reshjemvegen er en av disse som varmt kan anbefales, krappe svinger, lange slakke, bakketopper og sjikaner - alt som trengs for å nyte livet på 2 hjul
Staselige Dalen hotell har egen båt som sluses på Telemark kanalen. Hogga sluser driftes på helmekanisk måte, her var det verken hydraulikk eller elektrisitet.
Via Skien og Siljan ble ruten ved en tilfeldighet lagt om Damtjernveien og Vivestadåsen tilbake til Østfold.
Advarsel - skiltene i starten av Vivestadåsen, Fv780 er ikke til å ta feil av, her leverer Statens Vegvesen til det fulle, møtte ikke en eneste bil på strekkingen, er nok en god grunn for det. Skiltet taler for seg selv og kan varmt anbefales om enn skal igjennom de traktene