tshansen wrote:Jeg forstår at du prøver å verne om framtidig business, men jeg er glad for at få andre har den holdningen til å dele! Man kan jo se til hva DNT hadde vært med den typen holdninger
Nei, jeg kjenner jeg er helt uenig...

Jeg tror nok problemstillingen er litt mer nyansert enn som så.
Jeg deler i prinsippet ditt syn om åpenhet, men ingen regel uten unntak.
Mange av rutene er i 'gråsonen'. Gråsonen i den forstand at man iblant kjører på bomveier som i utgangspunktet er stengt, men bommen lar seg passere. Andre ruter grenser til brudd på loven om motorisert ferdsel i utmark.
Grunneierne vet utmerket hva som skjer, men så lenge man ikke ødelegger vei og omgivelser eller plager folk og fe velger de å se med det blinde øyet.
Vi kjenner alle folk som på død og liv skal spinne spor i grusen, og åpne potter som bråker som helvete er toppen. Jeg skjønner at de morer seg. Problemet er at dette lille mindretallet ødelegger utrolig mye for flertallet med sin tankeløshet. Jeg tror ikke på noen måte at de er fulle av fan, det er heller en problemstilling de ikke har reflektert over.
Det er et gryende problem, ikke bare i Norge, at flere og flere veier blir stengt for MC. Og stengingen er oftest et resultat av press fra grupper som har sett seg lei av støy og uvettig kjøring.
Ved å holde utenom-standard ruter litt hemmelig har man en mulighet til å påvirke både kjøremønster og støynivå, og dermed hindre at man mister muligheten i fremtiden. Om man publiserer slike 'juveler' er det sikkert som amen i Kjærka at noen kommer å ødelegger for alle. Det er ikke negativitet, det er statistikk.
Så i lys av ovennevnte argumentrekke må jeg si meg enig i Palmas holdning, til tross for at jeg generelt er for å dele ruter på 'vanlige' veier.