Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Prat om tung MC.
Gabrielsen
Posts: 4
Joined: 07 Jan 2020 08:00

Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by Gabrielsen »

Hei

Det mange år siden jeg kjørte MC, og har tenkt å begynne med noe som er relativt enkelt å håndtere og ser i retning av Adventure sykler.
Dette er en sykkel jeg skal ha i Spania, og kommer nok til å kjøpe den der nede. Men, jeg tenkte å lufte noen tanker her på forumet slik at jeg får noen argumenter å støtte meg på.

Jeg har sjekket en god del tester, spec'er og også sett på noen sykler. De som peker seg ut er:

Indian Scout 800
KTM 790 Adventure R
Yamaha Tenere 700
HONDA Africa Twin
BMW F850GS
HONDA NC750X
Triump Tiger 800 XCA

Dette er alle sk Adventure sykler jeg tror vil passe meg mht sittestilling, ikke for mye krefter og for blandede kjøreforhold (korte turer på motorvei, mye kjøring på svingete fjellveier med dårlig asfalt og litt bykjøring)

Av de over er jeg nok mest i nærheten av Triumph Tiger 800XCa eller BMW F850GS. Jeg liker utseendet og spec på disse best.
Jeg kommer nok til å kjøpe sykkelen ny eller maks 3-4 år gammel.

Vil gjerne ha litt input på om jeg er på sporet eller om det er andre sykler som kan være like interesante. Om noen av dere har erfaring med disse så hadde det vært fint å høre om fordeler/ulemper. Min høyde er 175.

Hilsen Tom
Last edited by Gabrielsen on 07 Jan 2020 10:03, edited 1 time in total.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4737
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by Bikeridr »

Hei, og velkommen til forunet.
Nå har ikke jeg noen av de nevnte, men en liten Kawasaki Versys-X 300.
I det segmentet du nevner, så er nok min litt i svakeste laget.
Det sagt, så finnes alle de syklene du nevner fordelt blant forumfolket her, så du får nok minst like mange anbefalinger som antall sykler du har nevnt.

Du nevner ikke høyde eller benlengde, men regner med du er klar over at ADV-sykler generelt er høyere enn rene gatesykler.
Jeg er 1,70 og rekker såvidt ned på 300' min med tåspissene. Fordelen er at den er lett, så jeg sliter ikke med det.

Tror den beste anbefalingen blir å prøvesitte og ev prøvekjøre sykkelen du ønsker deg mest. Neste kriterium blir hvilken som synes best/penest/stiligst/tøffest i dine øyne. Da med kompromiss på magefølelsen og økonomien
User avatar
intruder
Posts: 4511
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by intruder »

Kjører for min del en gammal japaner,Suzuki Intruder.....men er artig det også ! :thumleft

Syklene du har listet opp er sikkert ganske like å kjøre...utseende blir kanskje det viktigste i siste instans....

Om jeg..mot alle odds...skulle kjøpt meg en ny bike ville Indian Scout antakelig blitt valget..... :D

mekkern....en av skribentene her...har en slik...og hans råd er billige..og veldig veldig gode !! =D>
User avatar
kvase
Posts: 4170
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by kvase »

Av de du regler opp så ville jeg se en gang til på
KTM 790 Adventure alle de 3 du får av denne har 21" + 18" hjul = går veldig bra mulig man må ha litt turtall for at de skal være optimale :roll:
KTM kommer vel med en 890 i 2021
Yamaha Tenere 700 enkel å ukomplisert å er en god mc på grusveier å asfalt får mye for penga :plystre
BMW F850GS kan være litt stiv følte jeg men tilvenning er vel saken der mye ekstra teknikks stasj på computern :shock:
HONDA NC750X med automat tut å kjør gjennom byer etc køer alskens annet men den er vel mer asfalt en grus mc slik jeg erindrer det #-o
HONDA Africa Twin automat spiser det meste den å samtidig som en knall lang turing :smt048
Triumph Tiger 800XCa 2019-20 skal vist være vesentlig bedre en de eldre men det er bare noe jeg har lest på side linja
2020-modell V-Strom 650 XT er det mange som skryter av å på papiret
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Gabrielsen
Posts: 4
Joined: 07 Jan 2020 08:00

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by Gabrielsen »

Hei

Mye bra input her. Du bekrefter vel egentlig at disse syklene er rimelig like, så valget blir nok etterhvert basert på hva jeg synes ser pent ut, pris og leveringstid.

Automat vil jeg ikke ha. Har lest flere tester der de opplever at sykler med automat har en tendens til å gire opp når du slipper opp gassen for å motorbremse før en sving. Sikkert bare en vanesak, og kanskje en set-up i kjøremodus programmet men det kan virke litt skummelt for en som ikke har kjørt sykkel på en stund.

Tom
User avatar
kvase
Posts: 4170
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by kvase »

Gabrielsen wrote:Hei

Mye bra input her. Du bekrefter vel egentlig at disse syklene er rimelig like, så valget blir nok etterhvert basert på hva jeg synes ser pent ut, pris og leveringstid.

Automat vil jeg ikke ha. Har lest flere tester der de opplever at sykler med automat har en tendens til å gire opp når du slipper opp gassen for å motorbremse før en sving. Sikkert bare en vanesak, og kanskje en set-up i kjøremodus programmet men det kan virke litt skummelt for en som ikke har kjørt sykkel på en stund.

Tom
HONDA Africa Twin får du med manuell giring
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
knutk
Posts: 2425
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by knutk »

Alle syklene som er listet er sykler som er egnet til både asfalt og grusveier. De har også ekstra lang fjæringsvei, som man også har glede av på særdeles ujevne asfaltveier.

Nå vet jeg ikke noe om ambisjonene, men om man ikke ønsker å kjøre grusveier finne der alternativ som ikke er listet.
Jeg tenker da på Ducati Multistrada 950, samt kommende BMW F900XR. Disse har stort sett samme kjørestilling som en adv. sykkel, og litt bedre værbeskyttelse. (De nevnte syklene funker selvsagt på grus også, men de har litt kortere fjæringsveie og blir normalt ikke satt opp med grovmønstrede dekk)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3240
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by Kant1 »

I mine enkle verden: Tiger 800 eller BMW F8x0.

Velger du en litt eldre sykkel, (2015 og framover) ville jeg hatt Tigern.
Litt mer sprut i motoren, mer utstyr (varmehåndtak, varme i seter, cruisekontroll, kjøremodus...)
Fra 2019 kom BMW F850 GS, og denne plasserer Tigern i skammekroken mtp utstyr.
Fine sykler begge to, Triumphen er mer turtallshissig.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9236
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by ojda »

Kansje på tide å oppdatere seg på sykkel-markedet Kanten [-X

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=166404245

Uten å ha prøvet den nye Tigerern ville jeg ivertfall ha prøvet denne før jeg tok noen avgjørelse :thumleft

Den gamle var en flott sykkel, ser ingen grunn til at oppdateringen skal gjøre noe negativt med det [-(

Den er vel også endel lettere enn BMW850!

Men anbefaling avhenger av forventet bruksmønster, hvor viktig er det med lett sykkel, hvor viktig er kjørekomforten og hvor viktig er mulighetene for «størst mulig lastekapasitet»?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3240
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by Kant1 »

ojda wrote:Kansje på tide å oppdatere seg på sykkel-markedet Kanten [-X

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=166404245

Uten å ha prøvet den nye Tigerern ville jeg ivertfall ha prøvet denne før jeg tok noen avgjørelse :thumleft
Joda, ingen tvil om at denne er en fin sykkel, men ingen har prøvd den enda :-#
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
kvase
Posts: 4170
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by kvase »

Pruta ned denne litt på prisen så har man en værsting https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=149978387
å denne mer asfalt https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=150571387
Begge de 2 der har mye Power å gode på tur også på grus
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Borg
Posts: 1755
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by Borg »

Ut fra hva du beskriver ville ogsåjeg holdt en knapp på Triumph og Bmw`en. Antar at du ender 95+ i % på asfalt og da til tider i spansk trafikk? Greit å sjekke ut hvordan du føler sykkelen da er også for «småkjøring» -> start / stopp i trafikk. Noen kan bli litt «grove» i gangen ved lave hastigheter.
Også greit med et merkeverksted i nærheten som du kan ha tillit til (litt sår på følelsen selv her merker jeg :( )
knutk
Posts: 2425
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by knutk »

Et moment som ennå ikke er nevnt:
Man kjøper sykkelen en gang, men man eier den hver dag..
Hvordan er det med forhandler-nett og service tllgang i området hvor sykkelen er tiltenkt brukt? Det hjelper ikke å ha en fin sykkel om den står parkert i lenger tid pga. venting på deler.
User avatar
Borg
Posts: 1755
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by Borg »

knutk wrote:Et moment som ennå ikke er nevnt:
Man kjøper sykkelen en gang, men man eier den hver dag..
Hvordan er det med forhandler-nett og service tllgang i området hvor sykkelen er tiltenkt brukt? Det hjelper ikke å ha en fin sykkel om den står parkert i lenger tid pga. venting på deler.
Krmt...
Borg wrote: Også greit med et merkeverksted i nærheten som du kan ha tillit til (litt sår på følelsen selv her merker jeg :( )
Men bra poeng :thumleft
Gabrielsen
Posts: 4
Joined: 07 Jan 2020 08:00

Re: Hva velger jeg av MC etter mange år uten sykkel

Post by Gabrielsen »

Hei

Mange fine linker i denne tråden, men jeg skal kjøpe sykkelen i Spania ikke på FINN. Selv om det sikkert hadde vært en fin tur ned så er det for mye papirarbeid å få den over på spanske skilter, og billig er det heller ikke.
Sykkelprisene i Spania er ikke veldig mye billigere enn i Norge, ca 10% under på nytt. Paradokset er at sykkelprisene i Norge er lave relativt sett ift levekostnader og lønnsnivå.
Jeg har et tilbud på en ny TIGER 800XCa på 15350 euro (ca. 153000). I Norge ligger denne på 170200,-
Det kryr av motorsykkelbutikker og verksteder, så det blir neppe noe problem å få tak i deler. Mitt nærmeste merkeverksted ligger 45 min unna.

Jeg tror jeg har snevret inn utvalget til Triumph eller BMW. Ducati er fryktelig dyrt, Honda'en blir for mye plast, KTM liker jeg ikke, Africa Twin er DIGER.

Jeg tror også at jeg har avskrevet TIGER 800 XCa. Den er veldig dyr grunnet utstyr jeg egentlig ikke trenger. Dessuten innser jeg at det blir minimalt med kjøring i sanddyner og dirt tracks. Jeg går nok heller for 800XRX modellen.

Problemet er selvsagt at både Triump og BMW kommer med nye modeller i år. TRIUMPH 900 GT er en Euro 5 tilpasset sak (med noe øket utslipp !) og mer road tilpasning. Som en av dere sier så bør jeg teste denne før jeg bestemmer meg. Her er en omtale: https://www.cycleworld.com/story/bikes/ ... tiger-900/

Tom
Post Reply