Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by SteinarPedersen »

pelsen wrote: Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.
Definitivt!

Med DB-killer i, skal remap ikke være nødvendig. Så jeg kommer til å sette den på igjen. Men uten trenger den nok en liten remap, ja! :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by tshansen »

SteinarPedersen wrote:
pelsen wrote: Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.
Definitivt!

Med DB-killer i, skal remap ikke være nødvendig. Så jeg kommer til å sette den på igjen. Men uten trenger den nok en liten remap, ja! :thumleft
Vel, de lærde strides veldig om dette pelsen. Tester gjort av flere store aktører (f.eks Rottweiler) viser det motsatte. Så lenge man bare bytter potten bak har det liten eller minimal forskjell. Sjeldent nok påvirkning til at det er nødvendig med noe mapping. Når det er sagt, så er standard map fra fabrikk ofte tullerusk for å gå gjennom euro kravene, men hvor skadelig det er for motor?? tja :-k Jeg har ikke utdannelse på feltet, men internett sliter med å finne svaret :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by pelsen »

tshansen wrote:
SteinarPedersen wrote:
pelsen wrote: Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.
Definitivt!

Med DB-killer i, skal remap ikke være nødvendig. Så jeg kommer til å sette den på igjen. Men uten trenger den nok en liten remap, ja! :thumleft
Vel, de lærde strides veldig om dette pelsen. Tester gjort av flere store aktører (f.eks Rottweiler) viser det motsatte. Så lenge man bare bytter potten bak har det liten eller minimal forskjell. Sjeldent nok påvirkning til at det er nødvendig med noe mapping. Når det er sagt, så er standard map fra fabrikk ofte tullerusk for å gå gjennom euro kravene, men hvor skadelig det er for motor?? tja :-k Jeg har ikke utdannelse på feltet, men internett sliter med å finne svaret :roll:
Jeg kjøpte en AFR måler for et par år siden så jeg kunne ha noen målinger og tall på forholdene i motoren. Kjekt å ha når man skal sette opp en uoriginal forgasser. Jeg har også målt hva et bytte av eksos gjorde med blandingen.
Det er ikke internett som er min kilde 8)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by kvase »

Ser ikke bilda dine men film linken er grei den å med lys-
Det er vel denne du tusler rundt med nå da
https://www.mivv.com/en/products/kt-017 ... ture-2017/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by tshansen »

pelsen wrote: Jeg kjøpte en AFR måler for et par år siden så jeg kunne ha noen målinger og tall på forholdene i motoren. Kjekt å ha når man skal sette opp en uoriginal forgasser. Jeg har også målt hva et bytte av eksos gjorde med blandingen.
Det er ikke internett som er min kilde 8)
Det tviler jeg ikke på :-) Men hvilke målinger gjorde du deg i forhold til bytte av potte hvor det allerede er katalysator og lambdasensor? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by mekkern »

Spørsmålet er jo HVOR en måler.
Måler man i closed loop eller open loop.
Open loop kompenserer ikke for endrede forhold. Og det er heller ikke så god regulering i closed loop heller uten bredbåndslamda.

Jeg har også egen AF måler og driter i firmaer/ personer som har egen agenda eller intresse.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by tshansen »

mekkern wrote:Spørsmålet er jo HVOR en måler.
Måler man i closed loop eller open loop.
Open loop kompenserer ikke for endrede forhold. Og det er heller ikke så god regulering i closed loop heller uten bredbåndslamda.

Jeg har også egen AF måler og driter i firmaer/ personer som har egen agenda eller intresse.
Ja, så et firma som lever av å selge powerparts, eksos, dyno greier osv... sier at det ikke er nødvendig å mappe eller tukle med noe når man bare bytter slip on på f.eks min 790. Så er det ikke troverdig?
Jeg har også forståelse for at folk velger å måle selv å stole på egen kunnskap. Men jeg forstår også at tilliten er større til et stort firma som lever av dette, kontra en hjemmesnikrer som ikke har noe å vise til (om du forstår hva jeg mener)

Problemet er at det er så sykt mye info og feilinformering om dette på nettet i dag. Hvem skal man tro? Å hvor skal man begynne for å måle selv? ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by pelsen »

Reguleringen i closed loop blir vel heller ikke bedre enn det den prøver å regulere seg mot.
I den programmerbare ECUen jeg har i hobbybilen er det et "target-map" for AFR verdier som den regulerer mot vha en bredbåndslambda.
Hvis dette targetmappet er basert på minimum utslipp er det ikke så lurt å kjøre i closed loop hvis man ønsker maks ytelse.
Targetmappet som ligger i en standard ECU er nok basert på utslipp.

På mc har jeg bare målt forgassermotorer, så der slipper jeg å tenke på annet enn å bytte dyser.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by mekkern »

tshansen wrote:
mekkern wrote:Spørsmålet er jo HVOR en måler.
Måler man i closed loop eller open loop.
Open loop kompenserer ikke for endrede forhold. Og det er heller ikke så god regulering i closed loop heller uten bredbåndslamda.

Jeg har også egen AF måler og driter i firmaer/ personer som har egen agenda eller intresse.
Ja, så et firma som lever av å selge powerparts, eksos, dyno greier osv... sier at det ikke er nødvendig å mappe eller tukle med noe når man bare bytter slip on på f.eks min 790. Så er det ikke troverdig?
Jeg har også forståelse for at folk velger å måle selv å stole på egen kunnskap. Men jeg forstår også at tilliten er større til et stort firma som lever av dette, kontra en hjemmesnikrer som ikke har noe å vise til (om du forstår hva jeg mener)

Problemet er at det er så sykt mye info og feilinformering om dette på nettet i dag. Hvem skal man tro? Å hvor skal man begynne for å måle selv? ;-)
Neida KTMèn din dauer nok ikke av å montere slipon potte-og det er jo litt forskjell på type potte og med uten "db-killer"
- men den vil nok heller ikke gå bedre-bare bråke mer-samme som Duke som ikke bare er å "fixe" pga adaptiv ECU som tilstreber euro4.

Jeg har kjøpt ny sykkel x2 i 2019..ikke at det er noe spess, men erfaringer med Euro4 ECUèr er at de ikke er samme som eldre.
KTM790Duke som guttungen har-denne er ikke optimal(og ble litt værre med slipon,uten dbkiller var den ennå værre)

Indian ftr1200 denne er så mager i ecu Closed loop at den går å jager i 90kmh på flatmark men ble litt bedre etter at ecu bygger opp adaptivt basemap, denne er dog fet nok i open loop på topp med slipon, men trenger en korrigering alikevel-hvilket Polaris også innrømmer at ikke fungerer godt nok,og sier de skal komme med oppdatering.
Så selv Polaris innrømmer at de sliter med drift innenfor dagens utslippskrav og at de går i grenseland på temperatur i "målområdet".
Derfor så skal jeg ha en reflash av ecu uansett uten fjærning av cat.
Rundt i verden så reflasher "alle" pga "surging"..og de opererer med forskjellige reflash med forskjellige slipons også-i tillegg for decat og forskjellige potter-selv fra samme tuningfirma.

dette er litt som diskusjon rundt E10 kontra E0..
Selv om ikke alle har merket noe så er det mange som har sett og merket problemer/endringer.
Så selv om ikke alle er enige eller bryr seg så kan det være noe fakta i ting allikevel.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by tshansen »

La oss ta min sykkel da, nå har jeg ikke satt meg alt for godt inn i 1090 og 1290 til KTM... Men 790, som dog er langt verre å tune, går i følge flere kilder, bedre med slip-on enn original eksos uten mapping pga grunner som du nevner mekkern.

At alle sykler burde, eller kan ha godt av å få optimalisert blanding uten å ha utslipp og andre reguleringer å måtte forholde seg til er nok ingen tvil. Problemet er fortsatt at meninger er ofte bastante uten noe substans eller forklaring bak, som igjen gjør det veldig vanskelig å vite hvem man skal tro eller hvilken info man skal grave dypere rundt. (om du skjønner)

Så tilbake til tråden.
pelsen wrote:
På mc har jeg bare målt forgassermotorer, så der slipper jeg å tenke på annet enn å bytte dyser.
Hvordan skal man da tolke uttalelsen:
pelsen wrote:Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.
Hvorfor er dette lurt? hvilken forskjell vil det gjøre å ha åpen eksos i blanding når lambda sensorer sitter i forkant av katalysator som ECU baserer målingene sine på :-k

PS! Jeg har ingen peiling på dette, annet enn den infoen jeg har gravet fram på nettet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by pelsen »

tshansen wrote: Så tilbake til tråden.
pelsen wrote:
På mc har jeg bare målt forgassermotorer, så der slipper jeg å tenke på annet enn å bytte dyser.
Hvordan skal man da tolke uttalelsen:
pelsen wrote:Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.
Kan tolkes slik at erfaring med ECU på bil er relevant for ECU på mc, mappene er faktisk veldig like :shock:
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Post by intruder »

Ikke for å være skinnhellig eller ekvimokk....i løpet av mine 15 år med Intruderen tror jeg neimen ikke jeg har kostet på mer enn 20.000 ialt...men bruker en ""privatmekkaniker "" .... med 30 års praksis på MChuset Nydal tidligere...
og ellers har jeg det bra....hopes you too !!! :pisk

ordet ekvimokk ble brukt av Leif Juster i en sketsj.....
¤¤Nå ska`kke du bli ekvimokk,vi skal ikke ha noen seksualproblemer på denna planta.."" :smt007
Post Reply