tshansen wrote:mekkern wrote:Spørsmålet er jo HVOR en måler.
Måler man i closed loop eller open loop.
Open loop kompenserer ikke for endrede forhold. Og det er heller ikke så god regulering i closed loop heller uten bredbåndslamda.
Jeg har også egen AF måler og driter i firmaer/ personer som har egen agenda eller intresse.
Ja, så et firma som lever av å selge powerparts, eksos, dyno greier osv... sier at det ikke er nødvendig å mappe eller tukle med noe når man bare bytter slip on på f.eks min 790. Så er det ikke troverdig?
Jeg har også forståelse for at folk velger å måle selv å stole på egen kunnskap. Men jeg forstår også at tilliten er større til et stort firma som lever av dette, kontra en hjemmesnikrer som ikke har noe å vise til (om du forstår hva jeg mener)
Problemet er at det er så sykt mye info og feilinformering om dette på nettet i dag. Hvem skal man tro? Å hvor skal man begynne for å måle selv?

Neida KTMèn din dauer nok ikke av å montere slipon potte-og det er jo litt forskjell på type potte og med uten "db-killer"
- men den vil nok heller ikke gå bedre-bare bråke mer-samme som Duke som ikke bare er å "fixe" pga adaptiv ECU som tilstreber euro4.
Jeg har kjøpt ny sykkel x2 i 2019..ikke at det er noe spess, men erfaringer med Euro4 ECUèr er at de ikke er samme som eldre.
KTM790Duke som guttungen har-denne er ikke optimal(og ble litt værre med slipon,uten dbkiller var den ennå værre)
Indian ftr1200 denne er så mager i ecu Closed loop at den går å jager i 90kmh på flatmark men ble litt bedre etter at ecu bygger opp adaptivt basemap, denne er dog fet nok i open loop på topp med slipon, men trenger en korrigering alikevel-hvilket Polaris også innrømmer at ikke fungerer godt nok,og sier de skal komme med oppdatering.
Så selv Polaris innrømmer at de sliter med drift innenfor dagens utslippskrav og at de går i grenseland på temperatur i "målområdet".
Derfor så skal jeg ha en reflash av ecu uansett uten fjærning av cat.
Rundt i verden så reflasher "alle" pga "surging"..og de opererer med forskjellige reflash med forskjellige slipons også-i tillegg for decat og forskjellige potter-selv fra samme tuningfirma.
dette er litt som diskusjon rundt E10 kontra E0..
Selv om ikke alle har merket noe så er det mange som har sett og merket problemer/endringer.
Så selv om ikke alle er enige eller bryr seg så kan det være noe fakta i ting allikevel.