Hva er det som gjør at en vilkårlig R-motor på 1.0 liter i f.eks. Suzuki sin GSX-R 1000, eller Yamaha R1 kan yte rundt 180 hestekrefter, naturlig aspirert?
Noen sier enkelt og greit "fordi den kjøres på så høyt turtall", men selv når denne motoren kjøres på kun 7000-8000 RPM vil den yte langt mer enn f.eks. en 1.3 liter motor til en vanlig personbil. En kan heller ikke bare ta en vanlig bilmotor på 1.3 liter og kjøre den på 12 000 RPM, for det første sprenger den lenge før det, og for det andre vil den ikke yte noe som helst på så høyt turtall - effektkurven på en slik motor vil falle fort etter den kommer over redline som gjerne ligger på rundt 7000 RPM for vanlige motorer.
For meg virker det mer logisk at det ekstreme turtallet og den ekstreme effekten er et produkt av hvordan motoren er designet, men hva er det som er så annerledes på motorene fra R-sykler i forhold til vanlige motorer?
Hvis en putter nok penger i det og bruker eksotiske materialer og/eller ikke bryr seg om motoren bare varer noen kilometer før den blir ødelagt kan en nok få til mye rart, men motorene på R-sykler lever lenge og koster lite.
Selv helt moderne bilmotorer på 1.3 liter med variable ventiltider og ventilløft yter langt under 100 hester, hvor langt tilbake må du gå i tid før du finner en motor fra en R-sykkel (på 0.3 liter Mindre enn bilmotoren, dvs. 1.0 liter) som yter knapt 100 hester?
Jeg legger også merke til at ratioen på dreiemomentet ved lavt turtall og hestekreftene ved høyere turtall er lavere/dårligere på motorsykler sine motorer enn biler sine motorer (ved omtrent samme volum), hvorfor er det slik? Er det pga. motorsykkelmotorer har "short stroke, wide bore" på samme måten en Formel 1 bil har?
Noen som vet litt om dette som har lyst til å forklare? Jeg skjønner hvorfor biler ikke bruker MC-motorer, det er ikke det jeg spør om (dog kanskje noen små, veldig lette sportsbiler kunne likt en slik motor, men det er en annen sak).
Jeg lurer på hva spesifikt ved designet til en motor fra en R-sykkel som gjør at den yter så mye som den gjør.
Spørsmål fra et annet forum: Hvorfor så høy effekt på mc?
Spørsmål fra et annet forum: Hvorfor så høy effekt på mc?
Her er innlegget, jeg lurer faktisk også litt på hvordan og hva de bruker får å få så høy effekt...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Må nesten få dra frem et smykke av en racerbil fra 50-tallet da. Den heter BRM V16 og hadde en V16 motor på "HELE" 1.5 liter. Den fikk de presset litt over 600 gamp ut av. Ikke kom her og si at de ikke kan dra ut gamp av bilmotorer også, for det er bare tull. En vanlig bil på 1.0 liter yter ikke så mye grunnet at de heller satser på lang levetid som jo nok er det viktigste for en kjøper.
http://www.f1-fansite.com/sound/Brm_v16.mp3
http://www.f1-fansite.com/sound/Brm_v16.mp3
Last edited by Gixxerman on 25 Nov 2005 23:14, edited 1 time in total.
Små sylindre gjør jo sitt til at man kan dra opp turtall og kompresjon ville jeg tro.Gixxerman wrote:Må nesten få dra frem et smykke av en racerbil fra 50-tallet da. Den heter BRM V16 og hadde en V16 motor på "HELE" 1.5 liter. Den fikk de presset litt over 600 gamp ut av. Ikke kom her og si at de ikke kan dra ut gamp av bilmotorer også, for det er bare tull. En vanlig bil på 1.0 liter yter ikke så mye grunnet at de heller satser på lang levetid som jo nok er det viktigste for en kjøper.
Men til saken, en toyota YAGO fås med 1 liter på 68 HK, kasnkje på 6000 rpm?
http://www.tts-performance.co.uk/imgdsp ... powercurve
En GSXR ser ut til å ha 70 HK på kasnkje 5500 eller litt over, så det ser kasnkje ikke ut som en MC har så mye mer effekt per turtall. (sikkert litt mer kompresjon på en MC, så litt er det nok). Så jeg vil tro at turtallet er den viktigste faktoren.
AtW
Små sylindre gir mer effekt per liter, mye mer. Dessuten hadde den vel kompressor? Da kan du jo skivse enormt mye per liter, gamle f1-biler med turbo hadde jo kanskje 1400 HK på 1.5 liter, det er jo mye mer enn dagens 3-litere, og det er jo bare turboen.Gixxerman wrote:Må nesten få dra frem et smykke av en racerbil fra 50-tallet da. Den heter BRM V16 og hadde en V16 motor på "HELE" 1.5 liter. Den fikk de presset litt over 600 gamp ut av. Ikke kom her og si at de ikke kan dra ut gamp av bilmotorer også, for det er bare tull. En vanlig bil på 1.0 liter yter ikke så mye grunnet at de heller satser på lang levetid som jo nok er det viktigste for en kjøper.
AtW
En av grunnene er komfor tror jeg. Hadde ikke hvert så kult å måtte hyle turtall opp til 12-13000 rpm på en Peugeot 206 for å få den til å gå fremoverTDK wrote:Som sagt, ikke jeg som spurte spørsmålet i utgangspunktet...

Men motorer til R sykler osv trenger en del vedlikehold vs biler osv! F eks min sykkel skal det byttes olje hver 6000 km ++++. Men det finnes jo folk som lager biler med r motorer. Disse små lave greiene og de går vist som fan også

X
- Yamaha R6 2002 Supersport
- Ktm 525 03 "smr" (solgt)
- Gsxr 600 2001 mod (Vraket og solgt)
- Aprilia Rs 125 2003 mod (Stjålet)
- Yamaha R6 2002 Supersport
- Ktm 525 03 "smr" (solgt)
- Gsxr 600 2001 mod (Vraket og solgt)
- Aprilia Rs 125 2003 mod (Stjålet)
Ja, en racingsykkel har nok litt spissere effektkurve enn den gjengse familiebil, høyere toppeffekt gir høyere pris også.buchern wrote:En av grunnene er komfor tror jeg. Hadde ikke hvert så kult å måtte hyle turtall opp til 12-13000 rpm på en Peugeot 206 for å få den til å gå fremoverTDK wrote:Som sagt, ikke jeg som spurte spørsmålet i utgangspunktet...![]()
Men motorer til R sykler osv trenger en del vedlikehold vs biler osv! F eks min sykkel skal det byttes olje hver 6000 km ++++. Men det finnes jo folk som lager biler med r motorer. Disse små lave greiene og de går vist som fan også
AtW
Husk at på denne linken så måler de effekt på bakhjulet, er en del mer HK i motoren ved 5500 enn du ser på kurven der.ATWindsor wrote:Små sylindre gjør jo sitt til at man kan dra opp turtall og kompresjon ville jeg tro.Gixxerman wrote:Må nesten få dra frem et smykke av en racerbil fra 50-tallet da. Den heter BRM V16 og hadde en V16 motor på "HELE" 1.5 liter. Den fikk de presset litt over 600 gamp ut av. Ikke kom her og si at de ikke kan dra ut gamp av bilmotorer også, for det er bare tull. En vanlig bil på 1.0 liter yter ikke så mye grunnet at de heller satser på lang levetid som jo nok er det viktigste for en kjøper.
Men til saken, en toyota YAGO fås med 1 liter på 68 HK, kasnkje på 6000 rpm?
http://www.tts-performance.co.uk/imgdsp ... powercurve
En GSXR ser ut til å ha 70 HK på kasnkje 5500 eller litt over, så det ser kasnkje ikke ut som en MC har så mye mer effekt per turtall. (sikkert litt mer kompresjon på en MC, så litt er det nok). Så jeg vil tro at turtallet er den viktigste faktoren.
AtW
Ride the winds of change.
06 GSXR 1000
06 GSXR 1000
lette deler gir at du kan øke turtallet, kammene og andre komponeneter hjelper deg å få mer turtall. hk er nm ved et gitt turtall.
For å si det enkelt, en motors levetid kommer (selvsagt ikke bare) mye an på hvor mange runder den går. Høyt turtall, kortere levetid. Tror du skal slite med å finne en motor som er sterk nok i bunn, som tåler 12-15000rpm og som går 300000+++
For å si det enkelt, en motors levetid kommer (selvsagt ikke bare) mye an på hvor mange runder den går. Høyt turtall, kortere levetid. Tror du skal slite med å finne en motor som er sterk nok i bunn, som tåler 12-15000rpm og som går 300000+++
Slaglengde er stikkordet. Lang slaglengde gir bedre bunndrag, men lavere turtall. Kortere slaglengde gjør at stempel ikke må gå så langt pr.omdr. og man kan få desto større turtall.
En bil trenger kraften i lavere turtall, siden den har mange flere kilo å dra på.
Det er jo flere kriterier også, hvor lett sylindere fylles/tømmes, og kompresjon, tenningskurve, forbrenningskamre...
En bil trenger kraften i lavere turtall, siden den har mange flere kilo å dra på.
Det er jo flere kriterier også, hvor lett sylindere fylles/tømmes, og kompresjon, tenningskurve, forbrenningskamre...