Denne dippen var ikke noe jeg la merke til på min sykkel før jeg monterte AF-XIED, så det kan jeg ikke bekrefte/avbekrefte.biker7 wrote: ......
På F800GS (ihverfall min) føles det som om den har en liten "dip" i følte avleverte krefter ved ca 4000-4500 omdr/min, før den blir sterkere igjen oppover i registeret. Er dette noe som evt. også ble annerledes etter at du monterte AF-XIED på din GS ?
Når det er sagt, om man ser på Dyno grafer fra ulike motorer legger man merke til at nevnte dip er en gjenganger. Det skyldes trolig at når en motor skal godkjennes for utslipp og støy blir en av målingene foretatt i dette urtalsområdet, og man holder motor igjen for å innfri myndighets krav. Derfor er trolig min manglende opplevelse av nevnte dip en refleksjon av kjørestil heller enn at den faktisk ikke eksisterer.
For å tøyle motoren i dette turtallsområdet må det gjøres ved å strype litt på bensinen/eventuelt justere tenningen. Siden motorstyringen i stor grad blir finjustert basert på tilbakemelding fra O2 sensor må nødvendigvis justere på kriteria for hvordan tilbakemeldingen fra O2 sensor benyttes ved å magre ut blandingen i nevnte turtallsområde. Dette blir handtert ved å benytte en egen lambda-map (lambda 1.0 er definert som AFR 14,7, dvs ideel blanding), en tabell som spesifiserer ulike blandingsforhold for ulike turtallsområder.
Så till svaret:
AF-XIED bestreber en jevn AFR over hele virke-området, og således vil den over tid jevne ut den magrere blandingen som er programmert inn i ECU. Men siden der trolig også er tennings-justering inn i bildet kan man ikke forvente at dippen blir glattet helt ut.