The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

I dag reiste jeg med Helsebussen til Rikshospitalet.Hjerteundersøkelse kalte de det...måtte gå på tærne og så hælene..slik reflekshammer....følelse i armer og bein....det var alt,,,
15 minutter tok det.. :shock:
Barnebarnet mitt og jeg tok trikk ned til Oslo s.....mange raringer på Kal Johan gitt...

Ved skranken der jeg kom opp sto det et skjellett oppstilt...."""er det SÅ lang ventetid a ??""

spurte jeg ei søt snelle som vart blid som ei sol... :D

og overkonduktørinnen oppatt....hu sku vøri fotomodell hu..............



Og du Desmo :: Når den tid kommer er det absolutt lov å komme oppå Sjusjøtreffet med bil... :thumleft :thumleft
...men først får vi ta Flymuseet på Gardermoen !! :-({|=
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Du Desmo
nå er jeg småengstelig......... :shock:
ikke et eneste livstegen på ei uke omlag :-k .. [-X


nå får du jammen skjerpe deg gutt
bilder...referater....har Innlandskomedien..""Hedmark / Oppland "" tatt helt knekken på deg hell.............. :?:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Slapp av, jeg er i virksomhet. Har reist til Flysamlingen på dugnad. Så da blir det rykende ferske bilder av Starfighteren fra Åshøgda. ImageImage

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Last edited by Desmo on 18 Jan 2020 17:44, edited 1 time in total.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

lurer på om han som kjøpte Starfighteren hadde planer om å få i stand et museum eller noe på Åshøgda jeg ?
Måtte vel ha en vettug tanke med kjøpet....Sønnen hans har jo også stor interesse for gamle militærdoninger...har visst en anselig samling... :thumleft
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Etter å ha gjort unna det grøvste av dugnaden ble det tid til å knipse noen bilder på Flysamlingen. ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Hvordan går det med restaureringen av den Ju 88 som de fant oppe ved Trondheims kanten ? He 111 som står på fly museet er forresten siste gjenlevende produsert i Tyskland leste jeg for noen dager siden. Og i USA prøver de å bygge opp en Fw 152 H som hadde ytelse som en jet jager, max høyde 40 000 fot og der kunne den holde seg i 30 minutter mot beste allierte jager som bare klarte 10 minutter. Trippel kompressor og trykk kabin så den var rimelig avansert. Den ble designet og bygget for å skyte ned B 29 som tyskerene regnet med ville bli satt inn i Europa. Veldig få 152 ble bygget så de har store problemer med korrekt gjenoppbygging.
De som prøver å bygge den opp er nok rimelig irritert over at en komplett 152 ble hugget opp rett etter krigen.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: RE: Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Hvordan går det med restaureringen av den Ju 88 som de fant oppe ved Trondheims kanten ? He 111 som står på fly museet er forresten siste gjenlevende produsert i Tyskland leste jeg for noen dager siden. Og i USA prøver de å bygge opp en Fw 152 H som hadde ytelse som en jet jager, max høyde 40 000 fot og der kunne den holde seg i 30 minutter mot beste allierte jager som bare klarte 10 minutter. Trippel kompressor og trykk kabin så den var rimelig avansert. Den ble designet og bygget for å skyte ned B 29 som tyskerene regnet med ville bli satt inn i Europa. Veldig få 152 ble bygget så de har store problemer med korrekt gjenoppbygging.
De som prøver å bygge den opp er nok rimelig irritert over at en komplett 152 ble hugget opp rett etter krigen.
Junkeren fra Trondheim er under arbeid. Gutta er pinlig nøyaktige, så det tar litt tid. He111'en er verdens eneste tyskbygde som har deltatt i "Blitzkrieg". Den var med i invasjonen av Polen.
Du får huske at de tyske flyene ble undersøkt og testet etter 8.Mai,og så hadde de ingen verdi.
Focke-Wulf'en heter Ta152H og ville vært uvurderlig i dag.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Tok noen bilder i dag også. ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Bikeridr »

Flotte bilder, Desmo. Ser du er mye opptatt og kunnskapsrik på slike gamle "fugler" fra før i tida.

Du skulle jo absolutt hatt deg en tur på flymuseet i Riga. Her er dungevis av gode gamle sovjetfugler. Veldig interessante greier, her også.
Hmm, kanskje jeg må ta meg en fototur igjen og legge ut litt lødig billeddokumentasjon :)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: RE: Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Bikeridr wrote:Flotte bilder, Desmo. Ser du er mye opptatt og kunnskapsrik på slike gamle "fugler" fra før i tida.

Du skulle jo absolutt hatt deg en tur på flymuseet i Riga. Her er dungevis av gode gamle sovjetfugler. Veldig interessante greier, her også.
Hmm, kanskje jeg må ta meg en fototur igjen og legge ut litt lødig billeddokumentasjon :)
Gamle russermaskiner er interessante greier. Bilder mottas med takk. Jeg går jo på AAP, så utenlandstur er ikke et tema. Men bilder er en god erstatning, som sagt.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Fint bildet du la ut på "Dagens bilde " i dag......

åsså på gebursdagen min............takk skal du ha !! .. =D>
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Som genuint flyinteressert...hva er ditt forhold til filmopptak av flypionerene ?
fant forøvrig lite om dette på youtube...noen anbefalinger ?
Er selv latterlig uinteressert i tekniske detaljer...en novise å kalle ? \:D/


Novise **..en mann som gjennomgår en utvikling i et kloster........ :-k :roll:

hæhæ..dårlig uttrykk egentlig.. :-#
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: RE: Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

intruder wrote:Som genuint flyinteressert...hva er ditt forhold til filmopptak av flypionerene ?
fant forøvrig lite om dette på youtube...noen anbefalinger ?
Er selv latterlig uinteressert i tekniske detaljer...en novise å kalle ? \:D/


Novise **..en mann som gjennomgår en utvikling i et kloster........ :-k :roll:

hæhæ..dårlig uttrykk egentlig.. :-#
Njaaeh........ Det er jo greit med pionerene, uten slike ville ikke flygingen sett slik ut som den gjør. Det er jo litt i overkant dristig å snekre sammen et "tørkestativ" for å kle det med seilduk. Jeg konsentrerer meg om 2. Verdenskrig da flyene var kommet til skjels år og alder. Da var treverk og seilduk for det aller meste skiftet ut med aluminium. Og motorytelsen hadde økt fra rundt 1000 hk i børjan til 17-1800 hk i - 45. Noen motorer hadde jo over 2000 hk, men de fleste hadde en gjennomsnittlig ytelse som jeg nevnte. Jetfly er jo djevelens verk, for de lager bare masse støy og veldig varm luft. En stempelmotor lager LYD, og den er passe mektig.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: RE: Re: The world according to Desmo.

Post by Bikeridr »

Desmo wrote:... Jetfly er jo djevelens verk, for de lager bare masse støy og veldig varm luft. ..
Såå, den der MIG-25 som de har på flymuseet her trenger jeg ikke ta bilde av til deg da ;-) (Visstbok "verdens eneste kampfly" som kan skilte med Mach 3. Bell X-15 (mach 7) var ikke et kampfly, men eksperimentelt) :)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: RE: Re: RE: Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Bikeridr wrote:
Desmo wrote:... Jetfly er jo djevelens verk, for de lager bare masse støy og veldig varm luft. ..
Såå, den der MIG-25 som de har på flymuseet her trenger jeg ikke ta bilde av til deg da ;-) (Visstbok "verdens eneste kampfly" som kan skilte med Mach 3. Bell X-15 (mach 7) var ikke et kampfly, men eksperimentelt) :)
En Foxbat er rå, men den måtte ha nye motorer etter en flight med hastighet opp til Mach3. Når den fløy så fort, var det for å prøve å nå igjen Lockheed SR-71 "Blackbird" som spionerte på Sovjetunionen. Og X-15 var konstruert og laget av North American Aviation, ikke Bell. Det mest berømte flyet som NAA laget er jo P-51 Mustang fra 2.Vk. F-86 Sabre som ble brukt i Koreakrigen og av Luftforsvaret er også godt kjent. Her er en F-86F fra 332 Skvadron. Image

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply