Motortrøbbel nå om vinteren
Motortrøbbel nå om vinteren
Scooteren min er litt rar nå om vinteren. Dette er symptomene:
Som regel starter den fint på første kick, men nå sist gang så gikk det kanskje bare et minutt før motoren døde litt (dette skjedde etter at jeg slapp opp litt på gassen inn mot krysset, den begynte å dabbe av, men det hjalp ikke å gi litt mer gass). Jeg prøvde å kivke den, da starten den og gikk noen sekunder, og døde, kicket igjen, så var gikk den på litt kortere og døde, dette gjentok seg et par ganger, så kom ikke motoren i gang igjen når jeg kicket. Stå og kicet en stund. Så ventet jeg 3-4 minutt, da starten den på første kick, men døde, på kickene etterpå gikk det dårligere og dårligere. Denne sekvensen gjenntok seg et par ganger (venting, kicking med stadig dårlige resultat).
Til slutt fikk jeg den i gang med å gi ørlite gass når motoren kom i gang, og holde den på ørlite, motoren klarte akkurat å karre seg avgårde, og etter et minutt ca så kviknet den til. Den fungerte så fint, helt til jeg slapp opp på gassen igjen i en rundkjøring, og da ble den igjen kvalt, fikk den igang igjen med samme metode, og klarte å kjøre hjem, når jeg kom hjem etter ca 5 minutters kjøring så var jeg hjemme, og da var "kvelningssymptomene" forsvunnet.
Noen ide om hva dette kan være? Jeg kan ikke så mye om slikt, men jeg har fått det for meg at det er noe galt med chocken? Er det naturlig å annta eller tror dere det er noe annet? (har hatt kondensfjerner på tanken).
AtW
Som regel starter den fint på første kick, men nå sist gang så gikk det kanskje bare et minutt før motoren døde litt (dette skjedde etter at jeg slapp opp litt på gassen inn mot krysset, den begynte å dabbe av, men det hjalp ikke å gi litt mer gass). Jeg prøvde å kivke den, da starten den og gikk noen sekunder, og døde, kicket igjen, så var gikk den på litt kortere og døde, dette gjentok seg et par ganger, så kom ikke motoren i gang igjen når jeg kicket. Stå og kicet en stund. Så ventet jeg 3-4 minutt, da starten den på første kick, men døde, på kickene etterpå gikk det dårligere og dårligere. Denne sekvensen gjenntok seg et par ganger (venting, kicking med stadig dårlige resultat).
Til slutt fikk jeg den i gang med å gi ørlite gass når motoren kom i gang, og holde den på ørlite, motoren klarte akkurat å karre seg avgårde, og etter et minutt ca så kviknet den til. Den fungerte så fint, helt til jeg slapp opp på gassen igjen i en rundkjøring, og da ble den igjen kvalt, fikk den igang igjen med samme metode, og klarte å kjøre hjem, når jeg kom hjem etter ca 5 minutters kjøring så var jeg hjemme, og da var "kvelningssymptomene" forsvunnet.
Noen ide om hva dette kan være? Jeg kan ikke så mye om slikt, men jeg har fått det for meg at det er noe galt med chocken? Er det naturlig å annta eller tror dere det er noe annet? (har hatt kondensfjerner på tanken).
AtW
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Har syntetisk olje på tanken ja, for lite bensin, hvordan gjør jeg noe med det? Har en slags vag mistanke om at scooteren ikke får for lite bensin, fordi forrige gang jeg skiftet plugg så var det endel sot på den.Æ'ndalitten wrote:Oljen tåler ikke kulda?
Bytte til en syntetisk olje i vinter hjelper hvis det er det som er problemet.
Kan vel også hende at du får ørlitte grann for lite bensin.
AtW
Ganske sikker på at det er automat-chocke iogmed at det er en scooter. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen amnuell chocke.Gixxerman wrote:Er det problemer med choke, altså at den får for mye suppe og for lite luft, ja da choker du den. Sjekk selv om choken står litt åpen eller om den er lukket/av. På gassern, ikke på justeringen på styret.
AtW
Den må jo kjøres varm før du begynner og kjøre. Men om du hatt kondens fjerner i tanken, så annbefaler jeg og tappe av all bensin snarest, om du leser bakpå kondensfjerner flasken, vil du oppdage at den innholde sprit, noe som løser opp olje. (om dette er en 2t da). Er skadelig på 4 og, men ikke i den grad.
Gutt på 15, som er født og oppvokst på mc. Har selv en shadow og en Trail sykkel, gamlingen har en xx Turbo som Erik Marklund (mc-xpress) har bygd, med 263gamp på hjulet. Er også diverse annen stasj på den=)