


Du har rett, bare litt "feil område"
Men jo, vinyl har ofte ord på seg å låte bedre, både fordi analog lyd er "snillere" med ørene enn digital lyd og fordi dynamikkområdet på en analog master ble utnyttet til fulke i motsetning til dagens (digitale) listepop hvis eneste mål er å låte høyest fremfor dynamisk.hydrogenaudio wrote:The dynamic range of vinyl, when evaluated as the ratio of a peak sinusoidal amplitude to the peak noise density at that sine wave frequency, is somewhere around 80 dB. Under theoretically ideal conditions, this could perhaps improve to 120 dB. The dynamic range of CDs, when evaluated on a frequency-dependent basis and performed with proper dithering and oversampling, is somewhere around 150 dB. Under no legitimate circumstances will the dynamic range of vinyl ever exceed the dynamic range of CD, under any frequency, given the wide performance gap and the physical limitations of vinyl playback.
Digital lyd bør jo egentlig ikke være bundet av dynamikkomfang. Det burde jo, bare man gir fila plass nok, lett oppnås 200dB dynamisk område, bare man har nok forsterkerkraft og klarer å støyfiltrere på bunn.
Adobe Audition tar jo opp lyd i 32-bit og med "uendelig" frekvensområde. Er jo da begrenset av maskinvare og opptaksutstyr mhp både frekvens- og dynamikkområde.
Hvorfor jeg nevner 200dB, er fordi man kan ikke skape høyere lydtrykk i luft.
Et annet "problem" er at man blir øyeblikkelig døv ved 160dB, får most alle bein i kroppen ved 180dB, og lever du enda, så går du i oppløsning og dør definitivt ved 200dB.