Jeg ville gått for XT. Har den selv og er veldig fornøyd. Stor, fin og lyssterk skjerm. Skjermen reagerer raskt, selv med hansker. Før sommerferien hadde ikke tullatek fått holder til den, så jeg gikk for ZumoLock til 1/5 del av prisen.
Jeg hadde (utifra min erfaring med Navigator) valgt alt annet enn BMW sin.
Den er dyr, kan ikke motta GPX filer, og relativt ustabil.
Dog er det litt kjekt med scrollehjulet på styreholken
Det seiler mot at det blir en XT på GSAngela ila vintern.
Om jeg monterer den som en ekstra GPS, eller fjerner hele Navigatoren gjennstår å se.
Men jeg er lei av å gå veien via PC og kabel for å legge inn nye ruter.
Det er helt enkelt ikke godt nok i 2020.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg: http://www.kant1.no
Etter å ha brukt Zumo 396 i et år å nå fått sett litt på Borg som har XT så hadde jeg kjøpt XT. Om du venter et par uker så får du sammenligne de nede på finnskogen ettersom begge typer vil være representert.
Da vi kjørte TET ruta nylig brukte jeg Nav VI og @Borg XT. Overlater til @Borg å konkludere om XT, men for utenom--asfalt kjøring vil jeg karakterisere Nav VI som en stor skuffelse.
Jeg er litt skuffa over at Garmin/BMW tilbyr et slikt produkt til en sykkel som promoteres som en doning for alle typer kjøring (Veeeel, i allefall nesten)
Kjøring etter spor: Nav VI har en egen app som handterer spor. Den tillater visning av spor på kartet, men tilbyr ikke aktiv navigering etter sporet. Det heter så fint at man kan konvertere sporet til en rute og følge den. Haken er at for å lage og følge en rute må der foreligge en vei i kartdatabasen. Har ikke Garmin en vei å følge, leter den til den finner en vei, som blir noe annet enn sporet. I tillegg, dersom sporet har for mange punkt (TET rutene har flere tusen slike punkt i hver gpx fil) vil GPS simpelt hen ikke lage en rute av sporet, selv om der foreligger en vei i kartdatabasen.
Men da kan man vel bare vise sporet som rå data i kartvisning og følge det. Dette ble gjort av @Borg, og han fant frem. I Nav VI vistes også sporet, men den viste kun en særdeles tynn linje, og i praksis ganske så uegnet for navigasjon.
Om man kun kjører etter veier som finnes i Garmins kart er dette ikke et problem, men man promoterer jo GS for noe mer.....
En annen og særdeles irriterende problem med de nye glasskjermene, benyttet på både Nav VI og XT, er at de ikke tåler smuss/støv/dritt.
Plutselig kan GPS begynne å hoppe mellom skjermbildene, og den blir i praksis umulig å bruke. Nå var jeg obs på dette under vår TET tur, så jeg hadde med våtservietter i tankveska. Men man opplevde at jeg måtte rengjøre skjermen flere ganger for dagen. @Borg opplevde det samme med sin XT, men han får selv fortelle mer.
Til mestedelen av kjøring funker allikevel Nav VI greit. Dette fordi jeg starter dagen med renvasket skjerm. og oftest kjøres det ikke på veier mes så mye dritt. Men man vet aldri når skjermhoppingen skjer, selv om det ofte er nok å ta hansken og dra den pent langs nedre del av skjermen (hvor 'knappene' befinner seg). Men tatt i betraktning hvilken pris man betaler for Nav VI er dette for dårlig. Det eneste som taler til Nav VI sin fordel er integreringen mot BMWs system. Nav V var like dårlig med spor, men hadde stabilt skjermbilde grunnet annen skjerm teknologi.
Ser også at Garmin har lansert en fornyet Montana 700 serie, som ser svært lovende ut om man kjører mye i skogen, men også denne har fått den blanke skjermen, så det blir spennende å høre fra folk når den begynner å komme ut i markedet.
Nå husker jeg i farta ikke hvordan Zumo 590 handterte spor, men den hadde i allefall god skjerm av ikke-blank type. OP spør om Zumo 396. Den har jeg ikke erfaring med. Litt mindre skjerm enn 590 serien, men innebygd WiFi mulig gjør overføring av ruter fra brett/telefon, og samme for XT
haakeik wrote:Jeg ville gått for XT. Har den selv og er veldig fornøyd. Stor, fin og lyssterk skjerm. Skjermen reagerer raskt, selv med hansker. Før sommerferien hadde ikke tullatek fått holder til den, så jeg gikk for ZumoLock til 1/5 del av prisen.