Honda Varadero 1000 endre drev
Honda Varadero 1000 endre drev
Hei.
Jeg har en 2008 Varadero 1000 som jeg vurderer å bytte drev på for å gire den litt ned.
Hva er lurest - redusere tenner foran eller øke tenner bak - eller begge deler ?
Standard er 16T / 47T.
Hilsen Askild
Jeg har en 2008 Varadero 1000 som jeg vurderer å bytte drev på for å gire den litt ned.
Hva er lurest - redusere tenner foran eller øke tenner bak - eller begge deler ?
Standard er 16T / 47T.
Hilsen Askild
Re: Honda Varadero 1000 endre drev
På min X-moto gikk jeg ned en tann foran. Hadde egentlig tenkt å gå en ned foran å to opp bak, men fant ikke rett drev bak i farta. Men ideelt ville jeg tatt en ned foran å to opp bak.
Spesielt om du har helt kjede, uten kjedelås). Med kjedelås kunne du kortet ned om nødvendig men med helt kjede blir det kanskje litt for langt når det blir litt eldre og du nærmer deg slutten på strammemulighetene på sykkelen. Da har du igjen for at du har kompensert litt i begge ender.
Spesielt om du har helt kjede, uten kjedelås). Med kjedelås kunne du kortet ned om nødvendig men med helt kjede blir det kanskje litt for langt når det blir litt eldre og du nærmer deg slutten på strammemulighetene på sykkelen. Da har du igjen for at du har kompensert litt i begge ender.
Re: Honda Varadero 1000 endre drev
Jeg skiftet foran til 15 tenner på min . Det ga en totalt ny opplevelse av sykkelen.
Før skift følte jeg at jeg konstant måtte justere med clutch da tomgang på første gir for høy hastighet.
Kjørte sykkelen flere år med 15 t foran og vurderte aldrig og byttte tilbake til 16.
Før skift følte jeg at jeg konstant måtte justere med clutch da tomgang på første gir for høy hastighet.
Kjørte sykkelen flere år med 15 t foran og vurderte aldrig og byttte tilbake til 16.
- mekkern
- Posts: 5300
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Honda Varadero 1000 endre drev
jeg ville heller økt antall tenner bak med ca 3 i stedet for en tann mindre foran grunnet belastning på drev/kjede forran. 

Re: Honda Varadero 1000 endre drev
Takk for gode tips. Hvordan ble det med lengden på kjede ?
Standard lengde er 112 ledd.
Hilsen Askild
Standard lengde er 112 ledd.
Hilsen Askild
Re: Honda Varadero 1000 endre drev
Det husker jeg ikke. Siden jeg satt på mindre foran er det mulig jeg kortet inn kjedet.
Om du går opp som mekker sier må du muligvis ha en lengre kjede.
Om du går opp som mekker sier må du muligvis ha en lengre kjede.
Re: Honda Varadero 1000 endre drev
3 tenner mer på bakdrevet innebærer følgende:Askild wrote:Takk for gode tips. Hvordan ble det med lengden på kjede ?
Standard lengde er 112 ledd.
Hilsen Askild
Kjeden er i kontakt med ca halvparten av tennene på bakdrevet, så ved å øke med 3 tenner bak vil det innebære at 1,5 tann mer av kjeden går med til å dekke bakdrevet, og dermed korte inn på lengden fra senter til senter for aksling hhv fremme/bak.
Lengden pr lenke er ca 16mm x 1,5tann = 24mm kortere lengede på kjedet. Siden dette hentes opp 2 ganger (over/under) deler man på 2, dvs akslingen bak blir dradd frem ca 24mm/2 = 12mm.
Kortversjon: Man korter inn/forlenger avstanden til bakhjulet med 1/4 av lengden pr ledd for antall tenner som økes/reduseres.
Så en tann mindre på fremdrev skyver bakhjulet 4mm bakover. (16mm/4)
Skal man være på tuppa nerdete må man selvsagt ta hensyn til at kjedet over/under ikke er helt parallelt og redusere lengde-endringen med cos. til halve vinkelen ..... Men drit i det...
Re: Honda Varadero 1000 endre drev
Kan også anbefale juks om en ikke har lyst til å regne på det selv.
https://sprocketcalculator.com/
https://sprocketcalculator.com/
Re: Honda Varadero 1000 endre drev
Den er jo finAmbro wrote:Kan også anbefale juks om en ikke har lyst til å regne på det selv.
https://sprocketcalculator.com/

Men man bør først sjekke hvor mye man har å justere på i hver retning. Mye mulig at 114 lenker er ok med 16/50.
Skal man være ekstra nerdete bør et eller begge drevene være primtall

Re: Honda Varadero 1000 endre drev
Takk for gode og lærerike tips.
Har bestemt meg for å ned ei tann på framdrevet. Bytter kjede og bakdrev samtidig.
Tar dette på et mc verksted om ei uke.
Kommer tilbake med info om resultatet.
hilsen askild
Har bestemt meg for å ned ei tann på framdrevet. Bytter kjede og bakdrev samtidig.
Tar dette på et mc verksted om ei uke.
Kommer tilbake med info om resultatet.
hilsen askild
Re: Honda Varadero 1000 endre drev
Hei igjen.
Nå har jeg nye drev og kjede. Reduserte drevet framme fra 16 til 15 tenner.
Dette ga ca 6,25 % lavere utveksling. Jeg er meget fornøyd. Spesielt at en kan kjøre saktere på andre gear uten å måtte ned i første.
En annen effekt pga ny kjede var at den ikke kjakser/ ujevnt lenger på lett pådrag. Heller ikke så stor dødgang mellom gass av-på.
Den gamle kjeden var nok utslitt (drevene så fine ut) og var vanskelig å få riktig stramming på fordi det var stor forskjell på stram og slakk kjede da jeg tørnet hjulet.
Det eneste nå er at speedoen viser 6,25 % for høy hastighet........................
Link til en god kalkulator
https://www.gearingcommander.com/
hilsen Askild
Nå har jeg nye drev og kjede. Reduserte drevet framme fra 16 til 15 tenner.
Dette ga ca 6,25 % lavere utveksling. Jeg er meget fornøyd. Spesielt at en kan kjøre saktere på andre gear uten å måtte ned i første.
En annen effekt pga ny kjede var at den ikke kjakser/ ujevnt lenger på lett pådrag. Heller ikke så stor dødgang mellom gass av-på.
Den gamle kjeden var nok utslitt (drevene så fine ut) og var vanskelig å få riktig stramming på fordi det var stor forskjell på stram og slakk kjede da jeg tørnet hjulet.
Det eneste nå er at speedoen viser 6,25 % for høy hastighet........................
Link til en god kalkulator
https://www.gearingcommander.com/
hilsen Askild
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Honda Varadero 1000 endre drev
Høres bra utAskild wrote:Hei igjen.
Nå har jeg nye drev og kjede. Reduserte drevet framme fra 16 til 15 tenner.
Dette ga ca 6,25 % lavere utveksling. Jeg er meget fornøyd. Spesielt at en kan kjøre saktere på andre gear uten å måtte ned i første.
En annen effekt pga ny kjede var at den ikke kjakser/ ujevnt lenger på lett pådrag. Heller ikke så stor dødgang mellom gass av-på.
Den gamle kjeden var nok utslitt (drevene så fine ut) og var vanskelig å få riktig stramming på fordi det var stor forskjell på stram og slakk kjede da jeg tørnet hjulet.
Det eneste nå er at speedoen viser 6,25 % for høy hastighet........................
Link til en god kalkulator
https://www.gearingcommander.com/
hilsen Askild

Jeg gjorde det samme (fra 16 til 15 tenner) på min F800GS til denne sesongen, og resultatet var vellykket

Virker sprekere, mere "smooth", og jeg synes generelt sykkelen passer denne drevingen bedre.
Måtte jo da stramme kjedet en tanke i forhold til med 16 tenner, men ikke mere enn at det ikke er noe problem, og med masse stramming igjen

På min gjorde ikke dette noe utslag på speedometer, da hastighet blir målt via abs-sensor.