Tja, alle snakker jo best om sin egen drit
Kjøpte i fjor en 1996 mod BMW R1100RS, km stand 112000 og dønn strøken. Varmeholker, ABS og orginalvesker + toppkoffert.
I følge verkstedet og eier samt mine venner som kjenner eier er det ikke foretatt noe på den sykkelen utenom vanlig service. Unntatt ett rammebytte fordi ramma knakk av rett bak føreren (konstruksjonsfeil - bytta på garanti). Forrige eier var en MEGET nøye herremann som stort sett brukte sykkelen til og fra Italia via alper og diverse motorveier i Europa.
Motoren går som ei kule, det er bånndrag så det holder - toppeffekten derimot......90hk. Forrige eier har byttet ut luftinnsugstraktene med noen som er lenger enn de orginale og det gir bedre bunndrag over hele registeret.
Sykkelen er komfortabel og behagelig å kjøre med to stk på, som sagt ingen racer og et forbruk på rundt halvlitern på mila.
Det er noen vibber fra motoren som kommer opp i styret, disse gir seg ved 3300 rpm (5.gir 3400 = 100 kmt).
Girkassa på BMW (boxertypen i hvertfall - kjenner ikke de andre typene) er laget på BMW fabrikkens traktoravdeling. Gearkassa er innkjørt ved ca 100000 km og girskift skal alltid foretas kontant og uten nøling (skal du gire - så gir !) Et girskifte på en BMW medfører diverse artige lyder - helt normalt ! Når jeg gira første gangen, trodde jeg faktisk jeg MÅTTE skifte girkassa (evt helle oppi sagflis) !
Sykkelen min har FLYTENDE bremser, med det mener jeg at skivene virkelig flyter. Ta tak i skivene og rist på dem og du merker at de slarker skikkelig. Denne slarken medfører et visst støynivå når du kjører over skarpe kanter, kumlokk ol - helt normalt dette også. Jeg fikk sjokk sjøl første gangen jeg prøvekjørte - trodde hjulet eller det som værre er holdt på å ramle av. Nå er dette en vane og registreres knapt.
Sykkelen har kardang og det er kjekt - en fyller/skifter olje og deretter er det bare tutogkjør
Teleleveren på BMW er fine greier, den gjør at sykkelen ikke dykker når du skal/må bremse. Å måtte bremse midt i en sving pga noe uforutsett i veibanen er en artig opplevelse på en hvilken som helst annen sykkel. På BMWen derimot - udramatisk (forutsatt at du får stanset før du treffer det uforutsette da)
Var på tur fra Kristiansand til Sandnes i går, 50 mil t/r . FANTASTISK, sto opp kl 0500 og var framme kl 0815 gikk på kurs (herlig å kjøre sykkel på/til jobb) og reiste hjem 1530. Det er nydelig over heia spesielt mellom Moi og Sandnes. Jaja - måtte bare få det ut
Tilbake til BMW temaet - FORSIKRING : mann, 37 år (!), kasko, +++ = 1860.- i året.
Altså, BMW R1100RS er en sykkel med sjel, men slapp av, den er ikke som John Carpenters Christine
Men Jalmar, du får teste og prøve, viktig hvis du skal svi av 150 store. Er DU fornøyd - så gå for det. De er DU som skal kjøre og så kan vi andre ha våre meninger på godt og vondt.