Fikk det billig
Korr e aille heltan hænn?
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4589
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Korr e aille heltan hænn?
Re: Korr e aille heltan hænn?
Ikke no rart den balja var billig. Ingen ombord har bestått båtfører prøven
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4589
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Korr e aille heltan hænn?
Ikke rart de krasja heller. Alle rorhusvinduene er igjenskrudd med kryssfinér
-
- Quizmaster
- Posts: 1323
- Joined: 07 Oct 2015 17:23
Re: Korr e aille heltan hænn?
Har nå sett på Monsen og gutta. Helge I, det er et fjell i Alaska det.
- mekkern
- Posts: 5141
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Korr e aille heltan hænn?
uansett: hvis de trodde Tankbåten var terminalen på grunn av lysa....hvorfor skulle de smelle inn i den???
Den svære ruka hadde max 5 knop mot HelgeI sine 17-18?? hadde de planer om å snitte land da ellers melle inn i terminalen???
Tullinger som har kostet oss masse penger-og når de flenget siden så gadd de ikke evakuere og stenge skottene?? men surret rundt som hodeløse høns..
Selv på en bedrift så har en et industriværn som skal kunne ta ledelse i farlige situasjoner-hva med skadekontrollen på et krigsskip-Bude de ikke forvente skader i strid og ha personell trenet for dette? NEK.
quote:
Ved evakuering ble ikke dører, luker og andre åpninger som var forutsatt lukket for å ivareta fartøyets stabilitet og flyteevne, stengt av besetningen.
Senere forliste fartøyet – ikke som følge av grunnstøtingen eller vannfyllingen, men som følge av den manglende nedstengningen, heter det i rapporten.
Last edited by mekkern on 20 May 2021 18:59, edited 1 time in total.
- ole m.
- Posts: 1233
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Korr e aille heltan hænn?
Enig, dette er slett arbeid av mannskapet. Det gjenstår å se om det får konsekvenser for noen, jeg har dessverre min tvil om det.mekkern wrote: ↑20 May 2021 18:52uansett: hvis de trodde Tankbåten var terminalen på grunn av lysa....hvorfor skulle de smelle inn i den???
Den svære ruka hadde max 5 knop mot HelgeI sine 17-18?? hadde de planer om å snitte land da ellers melle inn i terminalen???
Tullinger som har kostet oss masse penger-og når de flenget siden så gadd de ikke evakuere og stenge skottene?? men surret rundt som hodeløse høns..
Selv på en bedrift så har en et industriværn som skal kunne ta ledelse i farlige situasjoner-hva med skadekontrollen på et krigsskip-Bude de ikke forvente skader i strid og ha personell trenet for dette? NEK.
Re: Korr e aille heltan hænn?
Er helt enig i at dette ikke skulle ha skjedd, men samtidig klarer jeg å sette meg inn den tankegangen at bakgrunnsbelysningen fra terminalen skjulte tankbåten. Dette er noe jeg har opplevd mange ganger, at bakgrunnsbelysning skjuler / kamuflerer møtende båter. At de trodde tankbåten og terminalen hørte sammen, klarer jeg således fint å skjønne. Selvfølgelig burde de ha skilt ut dette på radar, men de er visstnok litt annerledes organisert enn jeg er vant med, radaroperatøren er visst ikke på bro, men i et opsrom. Her er rett og slett for mange "kokker" involvert.
Har sett plott av situasjonen samt lydlogg rett før det smalt, og ser ikke bort ifra at HI trodde de snakket med annen nordgående båt litt øst for tankbåten, og ville gi denne plass før de ville svinge klar "terminalen" igjen, som dessverre var en svær tankbåt som var mye nærmere enn de forstod.
Trasige greier, men de berget ihvertfall folket
- mekkern
- Posts: 5141
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Korr e aille heltan hænn?
Godt de ikke har opplevd skarpt oppdrag...hvis noen hadde skutt på de så har jeg dårlig trua på at de hadde løst det heller .. beklager men den suppegjengen der har jeg ikke mye trua på...KliffArne wrote: ↑20 May 2021 23:26
Er helt enig i at dette ikke skulle ha skjedd, men samtidig klarer jeg å sette meg inn den tankegangen at bakgrunnsbelysningen fra terminalen skjulte tankbåten. Dette er noe jeg har opplevd mange ganger, at bakgrunnsbelysning skjuler / kamuflerer møtende båter. At de trodde tankbåten og terminalen hørte sammen, klarer jeg således fint å skjønne. Selvfølgelig burde de ha skilt ut dette på radar, men de er visstnok litt annerledes organisert enn jeg er vant med, radaroperatøren er visst ikke på bro, men i et opsrom. Her er rett og slett for mange "kokker" involvert.
Har sett plott av situasjonen samt lydlogg rett før det smalt, og ser ikke bort ifra at HI trodde de snakket med annen nordgående båt litt øst for tankbåten, og ville gi denne plass før de ville svinge klar "terminalen" igjen, som dessverre var en svær tankbåt som var mye nærmere enn de forstod.
Trasige greier, men de berget ihvertfall folket
Re: Korr e aille heltan hænn?
Ble forresten helten til ei gammel dame her om dagen, ja på selveste nasjonaldagen.
Salet på Rudolf, og skulle ta meg en tur rundt Radøy nordaførr Bergen. På en utkjørsel stod det ei blondine og viftet da jeg kjørte forbi, på siden av henne stod det en scooter. Som den gentlemannen jeg er, så snudde jeg for å se hva hun plagdes med. Problemer med å få skjiten igang, strømløs og en vanskelig kickpedal, kombinert med dårlig skotøy gjorde at hun sleit.
Han KliffArne satte igang, med ei kaklende kjærring som fortalte hvordan det skulle gjøres. At den pleide å starte hvis en gjorde sånn å sånn. Vel, normalt sett så pleier motorer å starte bare jeg nærmer meg dem, så god er jeg. Men denne ville ikke, den tok av og til men stoppet like fort. Kjærringa var det et eller annet med, farlig å si det, men hun virka sliten og kanskje litt adhd-aktig.Hun hadde allslags forslag, men da jeg ville prøve å gå litt systematisk til verk, som å tappe litt bensin av flottørhuset så ble hun nærmest hysterisk og ville ikke det. Og så viste hun meg at av og til når den var tongstarta, så pleide hun å skru litt på "denne". Det var luftblandingsdysa hun viste meg. Hun ville fremdeles ikke at jeg skulle gjøre annet enn å prøve å tråkke den igang, noe som jeg etterhvert mistet troen på. Angret veldig på at jeg hadde stoppet, så slitsom var hun.
Gav henne valget om å la meg finne skrujernet og tappe litt bensin ut av flottørhuset, eller bli stående på utkjørselen selv og prøve å få den igang.Tålmodigheten var oppbrukt..
Fikk droppet litt bensin, men samtidig slo det meg at hun sikkert hadde skrudd seg bort med luftblandinga. Så skrudde den til bunns, og 2-3 tørn ut igjen, og da vile den nesten. Litt mere ut, og det ble bedre. Nappet av ledningen til choken, bare for å se om det hjalp. Da ble kjærringa nervøs igjen, og lurte fælt på hvor den ledninga skulle være. Men da moppen starta og fikk fart på seg, da ble hun fornøyd. Hun skulle rekke en avtale i Fana, 6-7 mil unna. Det måtte være noe viktig, blåeksosen lå tykk bak henne da hun for av sted. Jaja, lykke til, tenkte jeg, der jeg stod og tok på meg hjelm og jakke igjen. Håper hun kom fram.
Salet på Rudolf, og skulle ta meg en tur rundt Radøy nordaførr Bergen. På en utkjørsel stod det ei blondine og viftet da jeg kjørte forbi, på siden av henne stod det en scooter. Som den gentlemannen jeg er, så snudde jeg for å se hva hun plagdes med. Problemer med å få skjiten igang, strømløs og en vanskelig kickpedal, kombinert med dårlig skotøy gjorde at hun sleit.
Han KliffArne satte igang, med ei kaklende kjærring som fortalte hvordan det skulle gjøres. At den pleide å starte hvis en gjorde sånn å sånn. Vel, normalt sett så pleier motorer å starte bare jeg nærmer meg dem, så god er jeg. Men denne ville ikke, den tok av og til men stoppet like fort. Kjærringa var det et eller annet med, farlig å si det, men hun virka sliten og kanskje litt adhd-aktig.Hun hadde allslags forslag, men da jeg ville prøve å gå litt systematisk til verk, som å tappe litt bensin av flottørhuset så ble hun nærmest hysterisk og ville ikke det. Og så viste hun meg at av og til når den var tongstarta, så pleide hun å skru litt på "denne". Det var luftblandingsdysa hun viste meg. Hun ville fremdeles ikke at jeg skulle gjøre annet enn å prøve å tråkke den igang, noe som jeg etterhvert mistet troen på. Angret veldig på at jeg hadde stoppet, så slitsom var hun.
Gav henne valget om å la meg finne skrujernet og tappe litt bensin ut av flottørhuset, eller bli stående på utkjørselen selv og prøve å få den igang.Tålmodigheten var oppbrukt..
Fikk droppet litt bensin, men samtidig slo det meg at hun sikkert hadde skrudd seg bort med luftblandinga. Så skrudde den til bunns, og 2-3 tørn ut igjen, og da vile den nesten. Litt mere ut, og det ble bedre. Nappet av ledningen til choken, bare for å se om det hjalp. Da ble kjærringa nervøs igjen, og lurte fælt på hvor den ledninga skulle være. Men da moppen starta og fikk fart på seg, da ble hun fornøyd. Hun skulle rekke en avtale i Fana, 6-7 mil unna. Det måtte være noe viktig, blåeksosen lå tykk bak henne da hun for av sted. Jaja, lykke til, tenkte jeg, der jeg stod og tok på meg hjelm og jakke igjen. Håper hun kom fram.
Re: Korr e aille heltan hænn?
KliffArne wrote: ↑20 May 2021 23:26
Er helt enig i at dette ikke skulle ha skjedd, men samtidig klarer jeg å sette meg inn den tankegangen at bakgrunnsbelysningen fra terminalen skjulte tankbåten. Dette er noe jeg har opplevd mange ganger, at bakgrunnsbelysning skjuler / kamuflerer møtende båter. At de trodde tankbåten og terminalen hørte sammen, klarer jeg således fint å skjønne. Selvfølgelig burde de ha skilt ut dette på radar, men de er visstnok litt annerledes organisert enn jeg er vant med, radaroperatøren er visst ikke på bro, men i et opsrom. Her er rett og slett for mange "kokker" involvert.
Har sett plott av situasjonen samt lydlogg rett før det smalt, og ser ikke bort ifra at HI trodde de snakket med annen nordgående båt litt øst for tankbåten, og ville gi denne plass før de ville svinge klar "terminalen" igjen, som dessverre var en svær tankbåt som var mye nærmere enn de forstod.
Trasige greier, men de berget ihvertfall folket
Har seilt inn og ut av Mongstad med 130 000 tonner i 5 år og det som skjedde er helt utrolig! Men for å kollidere så er det helt nødvendig at begge
sider gjør feil og det gjorde de Helge Ingstad får mere enn 60% skyld vil jeg tro og navigatørene burde sendes til Spec Savers og etterpå burde de få montert kakklefilter så de kan konsentrere seg bedre om hva de er forutsatt å gjøre.
- intruder
- Posts: 4325
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Korr e aille heltan hænn?
Husker en fin kar med en Mercedes fikk stopp en gang jeg var ute og kjørte med Hunndayi30..
Jeg rygget tilbake og kællen trodde nok det var en bilkyndig hjelper....da jegkondolerte med bilkjøp og ønsket ham en god dag videre.......
Jeg rygget tilbake og kællen trodde nok det var en bilkyndig hjelper....da jegkondolerte med bilkjøp og ønsket ham en god dag videre.......
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4589
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Korr e aille heltan hænn?
*Ventiler*. Men husk, vi har for det meste 2-hjulte landkrabber med oss her på forumet
Re: Korr e aille heltan hænn?
Liker ikke å være enig med folk, men her må jeg vel bare motvillig være det. Skal prøve å unngå at det blir en vane.pollti wrote: ↑21 May 2021 07:40KliffArne wrote: ↑20 May 2021 23:26
Er helt enig i at dette ikke skulle ha skjedd, men samtidig klarer jeg å sette meg inn den tankegangen at bakgrunnsbelysningen fra terminalen skjulte tankbåten. Dette er noe jeg har opplevd mange ganger, at bakgrunnsbelysning skjuler / kamuflerer møtende båter. At de trodde tankbåten og terminalen hørte sammen, klarer jeg således fint å skjønne. Selvfølgelig burde de ha skilt ut dette på radar, men de er visstnok litt annerledes organisert enn jeg er vant med, radaroperatøren er visst ikke på bro, men i et opsrom. Her er rett og slett for mange "kokker" involvert.
Har sett plott av situasjonen samt lydlogg rett før det smalt, og ser ikke bort ifra at HI trodde de snakket med annen nordgående båt litt øst for tankbåten, og ville gi denne plass før de ville svinge klar "terminalen" igjen, som dessverre var en svær tankbåt som var mye nærmere enn de forstod.
Trasige greier, men de berget ihvertfall folket
Har seilt inn og ut av Mongstad med 130 000 tonner i 5 år og det som skjedde er helt utrolig! Men for å kollidere så er det helt nødvendig at begge
sider gjør feil og det gjorde de Helge Ingstad får mere enn 60% skyld vil jeg tro og navigatørene burde sendes til Spec Savers og etterpå burde de få montert kakklefilter så de kan konsentrere seg bedre om hva de er forutsatt å gjøre.
En tredjepart oppi dette, som sitter i et glasshus og følger med på oss kystens lasaroner, var vel heller ikke i slaget den natta.
Men skal si de har skjerpet seg, nå kan man knapt fise uten at de kommer inn på vhfen og gir beskjed om at vi heller bør rape.
Hadde jeg vært skipper på ferga mellom Leirvåg og Sløvåg, så hadde jeg slått av radioen.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4589
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Korr e aille heltan hænn?
Merka det. Så hjelper det jo på at de flytta sonelinja litt nordover for 3-4 uker siden og alle "kystens helter" får melding om "øøøyhh, du er innafor sonen uten å ha rapportert".
Ligger på Hanøytangen nå, så hører skvaldringa på 71 hele døgnet