Som Yamaha-mopedist i snart 30 år, er det jo klart jeg har litt "softspot" for merket, og finner teknologien og syklene tiltalende. Det finnes mange forskjellige typer motorer og mange har jo samme type, selv om noen spesialiserer seg litt mer. Honda er jo fremtredende på V4'ere, Guzzis V-motorer står jo "feil vei", Ducati og Suzuki har L-motorer og BMW med sine flattwinner (boxere). Hva er det Yamaha gjør da? Jo, de var først ute med en parallelltwin med 270° veiv, noe som ga den en helt spesiell tenningsvinkel. En parallell veiv med 2 sylindre 4-takt har 360° mellom tenningene, mens med 270° veiv må motoren gå 4 runder for å få hele vinkelsyklusen til å "gå opp". En får 270°, 450°, 180°, 540° tenningsvinkler. Yamaha TRX og TDM hadde denne konfigurasjonen. Jeg eide en TDM900 i 10 år, svært fornøyd med den og en aldeles nydelig og spesiell lyd

Hva mer gjør de? De lager (som eneste i verden) såkalte crossplane rekke4 motorer hvor tenningsvinklene er 180°, 90°, 180°, 270°.
Under er en video med forklaring på Yamaha's crossplane motor: