Tiden er inne for å lage 'saker' til MC for neste års benyttelse.
Vinterens prosjekt blir å lage til en liten TFT display som viser styrken på varmen til hhv. varmeklær og varmesete på MC.
Pr i dag styres dette fra rulla, men jeg mangler en skikkelig indikasjon på valgt styrke. Jeg har prøvd med en LED-bar bestående av 10 LEDs i en stolpe, men jeg er ikke fornøyd med løsningen.
Således falt valget på en 2" TFT farge-skjerm som skal bygges inn i en passende boks og monteres på styret.

Enheten over er en skjerm som er tilpasset en "Raspberry PI Pico" (Den grønne saken på bildet), og denne plugges inn i en ferdig tilpasset kontakt på skjermens bakside.

I tillegg til innkjøpte komponenter er planen å lage et lite printkort som henter signal fra bena på Raspberry, hvor der da monteres en 5V strømforsyning som erstatter USB kontakten, samt legge på 2 PowerMosFet transistorer som skal drive varmetøy samt setevarmen. Dette kortet monteres i det vesle mellomrommet på siden av det grønne kortet slik at enheten ikke trenger å monteres i en boks med behov for ytterlig plass.
Raspberry er nytt for undertegnede, og den programmeres enten i "C" eller Micro Peython (Heretter MP). "C" er kraftigst som program, men MP tilbyr en enklere prosess ved programmering, så jeg tenkte å gå for MP. Selv om MP er tregere og krever mer plass vil dette ikke ha betydning for den tiltenkte oppgaven.
Siden MP er helt nytt for undertegnede blir derfor litt av vinterens utfordringer å finne ut av det.
Som første trinn har jeg gått til anskaffelse av et opplærings sett, som består av en Raspberry samt en plate med knapper og LEDs fastmontert, samt en hel haug med ulike ting som kan kobles til, samt tilgang til demo-program som også omtales i en medfølgende bok.

Siden PC'en som har de ulike elektronikk design programmene for øyeblikket er i ustand (må fornye strømforsyningen) vil tiden frem mot nyttår bestå i å lære MP samt få en oversikt over hvilken porter på Raspberry som skal benyttes for å kommunisere med sykkelens eksisterende systemer (dvs motta kommandoer fra rulla på venstre handtak).
Når PC er stablet på beina igjen blir det å designe og tilpasse et printkort og få sendt designet avgårde for produksjon i Kina. Prosessen der tar ca 2 -3 uker inkl frakt..
Kommer med oppdateringer etterhvert....