Jeg har kjøpt ny MC i Ålesund, og tenkte å kjøre den nedover til Oslo.
Er det trygt/forsvarlig å kjøre nedover på denne tiden av året over Dombås?
Kjøre fra Ålesund til Oslo
Re: Kjøre fra Ålesund til Oslo
I denne årstiden vil vel forholdene variere fra dag til dag.
Man må sjekke værmelding for de aktuelle dagene og ta det derifra.
I tillegg kan man ha stor nytte av kamerabilder som Vegvesenet viser på nett.
Sjekk denne for ferske bilder av de kritiske partiene på strekningen.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... bkamera/#/
Man må sjekke værmelding for de aktuelle dagene og ta det derifra.
I tillegg kan man ha stor nytte av kamerabilder som Vegvesenet viser på nett.
Sjekk denne for ferske bilder av de kritiske partiene på strekningen.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... bkamera/#/
- Spiritofwinter
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Det har kommet jamt med snø og vert brukbart kaldt på Sunnmøre siste ukene. Om du kommer i løpet av de neste to dagene ser det bra ut, men der kan fremdeles være kaldt over enten Bjorli eller Strynefjellet alt ettersom hvilken vei du velger å kjøre. Videre så er det som Knutk sier, du må sjekke værmelding og vegvesen sine kamera fra dag til dag. Legg også merke til at været i Ålesund ikke stemmer helt med været i nabokommunene innover da det ofte er mindre snø i Ålesund.
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Har du mye erfaring med å kjøre langt når det er kaldt? Og har årntlige gode og varme klær?
Jeg har kjørt en tur på 65 mil+, og en annen tur på 50 mil+ (Ålesund - Steinkjer om Dombås og Dovre), i alt fra 0 til 8 grader sent i mars / tidlig april. Og begge gangene har jeg vært så kald og frossen at jeg har hatt lyst til å bare sette fra meg sykkelen og haike - gjør det aldri igjen. Nå hadde jeg ikke top of the pops klær (ullundertøy, skinnklær og vindtett regndress utenpå), men likevel. Hansker/jakke/sko med varmekabler og batterier hadde kanskje hjulpet.
Jeg har kjørt en tur på 65 mil+, og en annen tur på 50 mil+ (Ålesund - Steinkjer om Dombås og Dovre), i alt fra 0 til 8 grader sent i mars / tidlig april. Og begge gangene har jeg vært så kald og frossen at jeg har hatt lyst til å bare sette fra meg sykkelen og haike - gjør det aldri igjen. Nå hadde jeg ikke top of the pops klær (ullundertøy, skinnklær og vindtett regndress utenpå), men likevel. Hansker/jakke/sko med varmekabler og batterier hadde kanskje hjulpet.