Dyno test
Dyno test
Blei fryktelig skuffa da jeg kjørte sykkelen på dyno etter vårtreffet.
Målte rett under 134 hk. Var ein bmw k1200r 2008 modell. Som ny er den registrert med 163 hk. Går nok noen til kardangen, men syns det var fryktelig mange hester som hadde sneket seg under innhegninga. Hvordan kan man lokke de tilbake?
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4843
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Dyno test
Hei, og velkommen til forumet
Var dreiemomentet omtrent der det skulle være?
Hvordan er lagre og olje i kardangen?
Kan være mye forskjellig, alt fra tett eksosanlegg til at BMW har tatt litt i når de har oppgitt effekten.
Sjekk synkroniseringen på injectionanlegget. Sjekk samtidig at Throttle positioning sensor ikke hikker. Det er en prosedyre for å sjekke at den er OK, du finner fremgangsmåte på YT.
Gammel bensin?
Luftilter og bensinfilter er rene?
Kardangen stjeler oppmot 20% effekt, og da er du jo i området som dyno'n målte.

Var dreiemomentet omtrent der det skulle være?
Hvordan er lagre og olje i kardangen?
Kan være mye forskjellig, alt fra tett eksosanlegg til at BMW har tatt litt i når de har oppgitt effekten.
Sjekk synkroniseringen på injectionanlegget. Sjekk samtidig at Throttle positioning sensor ikke hikker. Det er en prosedyre for å sjekke at den er OK, du finner fremgangsmåte på YT.
Gammel bensin?
Luftilter og bensinfilter er rene?
Kardangen stjeler oppmot 20% effekt, og da er du jo i området som dyno'n målte.
-
- Posts: 656
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Dyno test
20% det var mye...
Hva med kjede og drev?
Og til trådstarter, så sitter det vel noe utskiftbar chips i elektronikken på denne...Samt du har vel en "racing", "touring" og "rain" innstilling, som kan ha hengt seg opp?
Hva med kjede og drev?
Og til trådstarter, så sitter det vel noe utskiftbar chips i elektronikken på denne...Samt du har vel en "racing", "touring" og "rain" innstilling, som kan ha hengt seg opp?
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4843
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Dyno test
(Min utheving)
Etpar kjappe søk på internetten indikerer 15-35% tap over kardangen.
https://www.advrider.com/f/threads/publ ... e.1174286/
https://www.rideapart.com/features/4896 ... ve-better/
https://autoportal.com/articles/chain-d ... -9253.html
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Dyno test
Dessuten så er det ganske store forskjeller mellom dynoene også.
Re: Dyno test
Takker for svar.
Visste ikke at kardangen var så dyr i drift, og dreiemomentet var på 127,32 Nm. Så da stemmer det jo.
Slipper og tilkalle hestevisker
Visste ikke at kardangen var så dyr i drift, og dreiemomentet var på 127,32 Nm. Så da stemmer det jo.
Slipper og tilkalle hestevisker
Re: Dyno test
Dynobenken måler enkelt tapene i girkasse og kardang/kjede. Det er bare å dra inn kløtsjen noen sekunder etter fullført drag, så måler benken tapene på samme måte som den måler effekten.
K1200R er vel en tverrstilt rekkefirer, den har ikke bare en kardang, men to slike drivanker. Den som er inne i motoren er ikke noe mer effektiv.
K1200R er vel en tverrstilt rekkefirer, den har ikke bare en kardang, men to slike drivanker. Den som er inne i motoren er ikke noe mer effektiv.

Re: Dyno test
Husk, det er dreiemomentet som er av interesse. HK er et kalkulert tall, basert på dreiemoment x turtall x konstant, så om man feks ikke lar den gå helt til maks turtall så vil også HK krympe. Men siden er er 2 x 90 graders drev vil nok det bidra til litt mer tap i forhold til kun 1 x 90 grader.
Som referanse, her er Acrapovic Dyno måling.
https://d1sfhav1wboke3.cloudfront.net/I ... 5e86dd.pdf
Effekt tap kan skyldes tett luftfilter, mer motstand i katalysator feks. I tillegg vil en dag med lavt lufttrykk også påvirke litt (uten at jeg kan tallfeste det).
Men når alt kommer til alt. Om man er fornøyd med sykkelen er det bare å drite i Dyno målingen.
Med mindre man skal utbedre noe på motor vil tallene kun kunne brukes i eventuell pisse-lengst konkurranser...
Som referanse, her er Acrapovic Dyno måling.
https://d1sfhav1wboke3.cloudfront.net/I ... 5e86dd.pdf
Effekt tap kan skyldes tett luftfilter, mer motstand i katalysator feks. I tillegg vil en dag med lavt lufttrykk også påvirke litt (uten at jeg kan tallfeste det).
Men når alt kommer til alt. Om man er fornøyd med sykkelen er det bare å drite i Dyno målingen.
Med mindre man skal utbedre noe på motor vil tallene kun kunne brukes i eventuell pisse-lengst konkurranser...
Re: Dyno test
Er kjempefornøyd med sykkelen, det er mer enn nok trøkk og veldig bra på langkjøring, slipper og gire seg ihjel. Er ikkje noe bysykkel, ikkje behagelig på lav fart og lavt turtall.
Og det var egentlig en pisse lengst konkurranse og, var holy riders som sto for tralla.
Og det var egentlig en pisse lengst konkurranse og, var holy riders som sto for tralla.
- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Dyno test
Åssen er det,er det montert effektanlegg eller noe i den sjangeren på sykkerǹ....
kunne vært interessant å lese !

kunne vært interessant å lese !


Re: Dyno test
Nei, den er helt orginal. Lakkerte den fra gul til svart i vinter bare. Kunne tenkt meg litt bedre lyd, men blir nok fort lei av det i ryfast tunnellen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Dyno test
Prøvde aldri dette selv da jeg kjørte K-modellene, men har god erfaring hvor den er brukt på andre sykler.Bollissen wrote: ↑05 May 2022 10:41 Er kjempefornøyd med sykkelen, det er mer enn nok trøkk og veldig bra på langkjøring, slipper og gire seg ihjel. Er ikkje noe bysykkel, ikkje behagelig på lav fart og lavt turtall.
Og det var egentlig en pisse lengst konkurranse og, var holy riders som sto for tralla.![]()
Denne saken vil bidra til å gi sykkelen det lille ekstra av bensin på lavere turtall, et regime hvor OEM system kjører motor veldig magert, som resulterer i den litt nervøse gangen dette gir motoren.
https://sales.nightrider.com/AF-XIED-fo ... _p_71.html
Re: Dyno test
Kunne vært greit og prøvd, men det er ikke et så stort problem som på den vfr 800 jeg hadde før. Den blei fort 120 grader på bykjøring, bedret seg når jeg fikk vekk solenoiden som strupte lufta på lave turtall. Tror ikke det er noe sånn på bmwen, men kjølevifta slår fort inn.
Re: Dyno test
Ja, grunnet den spesielle gaffell-løsningen ble det nødvendig å legge radiatoren litt lavt i fronten. Og siden motoren er bikket fremover er der kun plass til kjølevifte for nederste del av radiator. Dette er det samme området som blir eksponert for all sprut fra fremhjulet. Resultatet er at den nederste del av radiatoren fort blir tettet igjen, og selv om kjølevifta slår inn blir hullrommet mellom cellene i radiator tettet igjen, som igjen medfører dårlig kjøling selv om vifta går.Bollissen wrote: ↑05 May 2022 12:33 Kunne vært greit og prøvd, men det er ikke et så stort problem som på den vfr 800 jeg hadde før. Den blei fort 120 grader på bykjøring, bedret seg når jeg fikk vekk solenoiden som strupte lufta på lave turtall. Tror ikke det er noe sånn på bmwen, men kjølevifta slår fort inn.
Da jeg hadde K-modeller selv brukte jeg derfor å ta ut radiatoren hvert år og spyle forsiktig igjennom for å rense opp og sikre luft gjennomstrømming.
En mindre enn optimal løsning, men der var ikke så mange steder man ellers kunne sette radiatoren. Etter som jeg forstår benyttes fortsatt samme løsning på K1600, som også er plaget med varmkjøring ved sakte fart.
Rens av radiator ca hver 20k km gjør imidlertid susen...
- Palma
- Posts: 4834
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Dyno test
I min tid med K100 så hørte jeg og kjølevifta rimelig ofte ja. Nå har jeg nedsatt hørsel og ørepropper så nå bare kjører jeg 
