Sjekke kjeden
-
- Posts: 19
- Joined: 29 Aug 2020 00:32
- MC: Africa Twin 1100
Sjekke kjeden
Hei, litt usikker på hvordan sjekker slakken i kjeden på sykkelen. I Honda manualen så ser det ut som man skal skyve kjeden opp (fra midtpunktet) og gå ut fra den lengden, dvs bare lengden kjeden skyves oppover. Mens andre steder på nettet så snakker man om den totale lengden, dvs lengden kjeden skyves opp + lengden kjeden kan skyves ned (fra midtpunktet).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Palma
- Posts: 4834
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Sjekke kjeden
For meg så ser det ut som det skal måles fra øverst til nederst i slakken. Dvs hele slakken. Ser ikke helt hvordan måle fra midten da det ikke er lett å finne den. (bortsett fra å dele hel slakken på to da)
Re: Sjekke kjeden
På AT er det sånn ca 45mm når kjede berører svingarmen midt mellom drevene.
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Sjekke kjeden
Jeg synes 45 mm slakke høres mye ut om det er bare en vei. Nå kan man ikke dra like mye ned som opp, men har du 4,5 cm slakke oppover og sikkert 2-3 cm nedover må det jo bli alt for mye tilsammen.Påskeharen wrote: ↑10 Apr 2022 13:32 Hei, litt usikker på hvordan sjekker slakken i kjeden på sykkelen.
Jeg pleier å operere med 2 - 2,5 cm oppover, men merker fort på kjøringa om man har bomma helt. Farligst er vel om den er alt for slakk og hopper av og kiler seg. Er den for stram får man unødig slitasje på kjede og drev og "stiv" sykkel i forhold til gearing, aksellerasjon og motorbrems.
Alternativt kan man kjøpe seg verktøy:
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Sjekke kjeden
Det refereres til fullstendig slakk-opp/ned
Re: Sjekke kjeden
Jeg stramma kjeden mens den sto på senterstøtta engang, den feilen gjør jeg aldri igjen. Etter det sjekket jeg alltid med hælen når jeg hadde vekt på sykkelen.
Re: Sjekke kjeden
Det er ingen fasit på dette. Det varierer fra sykkel til sykkel. Min sykkel skal stå på midtstøtten:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Sjekke kjeden
Jeg har lest mange manualer i mitt liv, og de fungerer sikkert i en perfekt verden når sykkelen er ny, og sykkelen er i hendhold til spec fra fabrikken
Re: Sjekke kjeden
OK, I'll bite...
Hva slags slitasje er det du tenker skal tilsi at man skal justere kjedet på sidestøtten i stedet for midtstøtten? Og etter hvor mange kilometer?
Hva slags slitasje er det du tenker skal tilsi at man skal justere kjedet på sidestøtten i stedet for midtstøtten? Og etter hvor mange kilometer?
Re: Sjekke kjeden
Hvis man har midtstøtte... så justerer du jo kjeden der, men sjekker slarken når bakhjulet har vekt..
Re: Sjekke kjeden
Vel, det står faktisk svart på hvitt at kjedeslakken skal måles når sykkelen står på midtstøtten. Så inntil det motsatte er bevist kommer jeg nok til å fortsette å følge instruksjonsboka.
Re: Sjekke kjeden
Kjører du ofte med midstøtten på? Sjekk kjede når du har vekt på sykkelen.
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Sjekke kjeden
Grunnen til at man skal følge manualen er at kjedespenningen vil endres avhengig av hjulet/fjæringens posisjon.
kjedet kan bli både slakkere og strammere med belastning.
Men har vært borti manual som har vært feil også-sikkert noe klipp og lim fra annen modell.
Noen spesifiserer opp/ned slakk andre fra kjede mot svingarm-ofte på et angitt punkt.
De fleste skal justeres ubelastet siden belastning varierer og skal være i hensyntatt i slakken.
Hvis man vil ha minst problemer og best levetid tenderer jeg til å ligge mot max slakk oppgitt.
For stramt ødelegger kjede, gir punktstrekk og noen ganger lager på utgående aksel av gearkassa(kjededrev)
kjedet kan bli både slakkere og strammere med belastning.
Men har vært borti manual som har vært feil også-sikkert noe klipp og lim fra annen modell.
Noen spesifiserer opp/ned slakk andre fra kjede mot svingarm-ofte på et angitt punkt.
De fleste skal justeres ubelastet siden belastning varierer og skal være i hensyntatt i slakken.
Hvis man vil ha minst problemer og best levetid tenderer jeg til å ligge mot max slakk oppgitt.
For stramt ødelegger kjede, gir punktstrekk og noen ganger lager på utgående aksel av gearkassa(kjededrev)
Re: Sjekke kjeden
Det er jo ganske logisk at ulike sykler har ulike prosedyrer for å sjekke slakken. Bakhjulsopphenggeometrien (i mangel av bedre ord) vil jo variere mellom ulike merker og modeller. Så til noen kan overbevise meg om noe annet, vil jeg fortsette å følge prosedyren foreskrevet av både produsenten, Clymer og Haynes. På midtstøtten.