Stoppie er ikke maks brems!

Prat om tung MC.
@drenalineJunki£

Post by @drenalineJunki£ »

Riktig ATW, ok jeg hopper fallskjerm, MEN ser det som en unødig risiko å åpne skjermen for lavt...., Skjønner?
83' VF1100 Custom

2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI

2008 Touran 2.0 TDI excl

1988 Chevy Blazer S10 4.3

Båt 1: 17 fot Daycruiser

Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop

U only live ones.... Use it!

Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
vega

Post by vega »

kan være lurt :roll: ellers blir det som den gamle vitsen: hvordan hører man forskjellen på en som detter fra tiende etasje å en fra andre ? tiende "wæææææææææ donk! andre "donk wæææææææ" :twisted:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Kosh

Post by Kosh »

Winalot wrote:jeg får ikke til hjullås med bakbremsa selv om jeg prøver (måtte nesten teste etter dette i trygge forhold), og dette er etter at en mekaniker nettopp har skifta bremseklosser og alt mulig :roll:
Skulle nesten tro det må være noe feil med dem. Med de dekkene jeg har nå (sportstouring), låser bakdekket seg for et godt ord. Desverre er det nesten ikke noe bremseeffekt i det, jeg seiler bare bortover med en lang sort stripe bak meg.
V4 fun
Kosh

Post by Kosh »

Jeg er skeptisk til dette med å sette seg lenger bakover også. Jeg er enig i at det nok kan redusere bremselengden, men på den andre siden mister man mye kontroll. Dersom man sitter bøyd forover med beina låst rundt tanken, kan man ha helt løse armer når man bremser. Får man forhjulsslipp, er det bare å slippe bremsen, så retter sykkelen seg opp igjen (så lenge ikke det er veldig glatt). Sitter man lenger bak må man støtte seg til styret, og da blir det mye vanskeligere for sykkelen å rette seg opp. Det blir også vanskeligere å svinge mens man bremser.
V4 fun
@drenalineJunki£

Post by @drenalineJunki£ »

Svaret er jo enkelt....
Helst forbrems : mere effekt hvis du har tyngde foran..
Hvis du MÅ bruke bakbremsen (sand/grus/vått): mere effekt med tyngde bak..
eller..... :roll:
83' VF1100 Custom

2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI

2008 Touran 2.0 TDI excl

1988 Chevy Blazer S10 4.3

Båt 1: 17 fot Daycruiser

Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop

U only live ones.... Use it!

Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

@drenalineJunki£ wrote:Svaret er jo enkelt....
Helst forbrems : mere effekt hvis du har tyngde foran..
Hvis du MÅ bruke bakbremsen (sand/grus/vått): mere effekt med tyngde bak..
eller..... :roll:
Å lene deg bakover vil alltid føre til at man kan ha høyere masimalt oppnåelig bremsekraft. Men i en gitt situasjon så vil mer vekt på det bremsende hjulet gi mer effekt ja, men for at det skal bli større total bremseeffekt fordrer at man bare bremser på ett hjul.

AtW
Last edited by ATWindsor on 18 Oct 2005 18:27, edited 1 time in total.
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Kosh wrote:Jeg er skeptisk til dette med å sette seg lenger bakover også. Jeg er enig i at det nok kan redusere bremselengden, men på den andre siden mister man mye kontroll. Dersom man sitter bøyd forover med beina låst rundt tanken, kan man ha helt løse armer når man bremser. Får man forhjulsslipp, er det bare å slippe bremsen, så retter sykkelen seg opp igjen (så lenge ikke det er veldig glatt). Sitter man lenger bak må man støtte seg til styret, og da blir det mye vanskeligere for sykkelen å rette seg opp. Det blir også vanskeligere å svinge mens man bremser.
Hvorfor kan man ikke ha løse armer om man er lent lenger bakover?

AtW
brap

Post by brap »

ATWindsor wrote:Hvorfor kan man ikke ha løse armer om man er lent lenger bakover?
Fordi du ikke får til å gripe tanken like bra med kne/lår. Å sitte lenger bak på denne måten vil faktisk gjøre sykkelen enda mer stoppie-villig, siden anspente armer motarbeider fordemperen og også fordi man flytter førerens CG på sykkelen opp og frem, fra et punkt mellom fothviler og tank og oppover mot et punkt mellom fothviler og styret.

Og når alt kommer til alt, når vi snakker om nødbrems er det vanligvis to ting som burde skje, brems og unnamanøver, og når vi snakker om racing foregår bremsing langt inn i svingen. Denne tråden har utviklet seg til å handle om hvordan ting kan virke i en rett linje.. spennende for oss som liker fysikk, men ikke bra for folk som sluker alt de leser på nettet, og går ut og lærer seg masse dårlige vaner :)
il4
Keihin

Post by Keihin »

Bra sagt brap, det var min tanke i siste innlegg også. Teori er vel og bra, men jeg fryktet å se en masse tullinger som satt på passasjersetet med strake armer og låste bakhjul til sommeren ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
ATWindsor

Post by ATWindsor »

brap wrote:
ATWindsor wrote:Hvorfor kan man ikke ha løse armer om man er lent lenger bakover?
Fordi du ikke får til å gripe tanken like bra med kne/lår.
..
førerens CG på sykkelen opp og frem, fra et punkt mellom fothviler og tank og oppover mot et punkt mellom fothviler og styret.
Ok, det er jo en grei forklaring (må innrømme at jeg ikke har all verdens praktisk erfaring med MC, da jeg kjører scooter til vanlig).

Men hvorfor skal å lene seg bakover flytte massemiddelpunktet framover? Opp kanskje, men fram?

AtW
Lupo

Post by Lupo »

Argh!

Sorry folks, har hatt alt for mye å gjøre på i det siste og har glemt av denne tråden litt.

1. Her er det bare å legge seg flat og si BEKLAGER om jeg har satt feil griller i hodet på folk. FORBREMS, forbrems, forbrems... Forbrems er den som teller, okei? Bruk forbremsen. Fikk en idé om at jeg kunne dytte bremsestrekningen enda litt lenger ned ved å inkludere bakbremsen i leken og det ser faktisk ut som om det virker, for meg. Forskjellen under mine uvitenskapelige tester har vært 1-2 meter mindre bremsestrekning fra ca 80 km/t. På tråsykkelbud-jobben gikk jeg et år uten bakbrems, fin trening det, og opplevde en forbedring da jeg monterte på bakbremsen igjen og tok den i bruk. Det jeg dret meg mest ut på er vel å tro at dette er noe som lar seg gjøre i panikksituasjon. Drit i det. Å konsentrere seg på forbremsen er mer enn nok!

2. Tittelen på tråden ble valgt fordi jeg stadig ser folk som tar stoppies i trafikken, gjerne rett fremfor et lyskryss der det alltid er fullt av motorolje og drit som garantert vil sende dem på trynet en vakker dag. Vanlige bremseartikler illustrerer gjerne "maks brems" med et bilde av en stoppie. Det er bare tull. Begge hjulene på bakken er tingen! Tok meg en stund å finne ut av dette selv, så jeg tenkte det kanskje var fler som led av denne villfarelsen og trengte et hint om hvordan det egentlig funker. Tar man stoppies til vanlig er det stor risiko for å gjøre det i en nødsituasjon og det er en DÅRLIG idé. Greit?

3. Dette med å lene seg bakover var ikke en oppfordring om at folk skal dingle med ræven over bakhjulet på harlyene sine. Der er det overhodet ikke nødvendig. Derimot har det kanskje en liten teoretisk mulighet til å forbedre prestandaen på de mest ekstreme stoppie-syklene, som supermotarder, ved å flytte kroppsforankringen *LITT* lenger bak. Selvfølgelig skal det ikke bremses med strake armer, så LITT lenger bak er stikkordet. Tanken var at dette er en måte å forbedre bremsingen på om det viser seg å være komplett umulig å ta normale bremser uten stoppies med vanlig god forankring i sykkelen. Les NMCU's Full Kontroll for tips om forankring. For vanlige sykler, også R-sykler. holder det i massevis med vanlig forankring. For min del har jeg bare problemer med for mye stoppies på tråsykler, der har jeg hatt stor suksess med å legge inn en liten vektforskyvning bakover for å kontrollere stoppie-tendensen. Så for meg at dette også ville ha noe å si for en supermoto og andre motorsykler med veldig skarp styrevinkel. I praksis, i en nødsituasjon, er det sikkert mer enn nok å bremse vanlig. Så drit i dette...

4. Tilbake til punkt 1. Beklager, igjen! Drit i meg. Er så full i ideer om hvordan sikkerheten på to hjul kan forbedres at det bare bobler over i blant. Uten praktisk eller teoretisk pedagogisk erfaring er det skummelt lett å gjøre ting værre enn de var for andre folk med å komme med velmente, men dårlige tips. Dette var vel et kroneksempel på dette.

Les full kontroll og alle andre gode bøker dere kommer over, øv på forbrems til dere drømmer om et bremsehåndtak montert på alt fra ungene til handlevognen på supern og lær forankring så dere kan bremse trygt med forbremsen uten å risikere stoppies eller problemer om det skulle oppstå en liten sladd.

Ydmyk hilsen fra vintersyklisten Andreas
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Nødbremsing med passasjer ? Hva gjør man då ?
- Skyt her -
Winalot

Post by Winalot »

Når du har passasjer så forrandrer både bremseegenskaper og kjøreegenskaper seg ganske mye (særlig på mindre sykler slik som min). Derfor er det viktigt at du lærer deg hvordan sykkelen din oppfører seg med passasjer. Du kan for eksempel øve deg på å bremse litt hardt når du kjører på en litt øde vei med en kamerat eller lignende. Ikk la din første gang med hard/nødbrems være i en situasjon det er flere andre ting du må tenke på enn akkurat hvordan sykkelen din oppfører seg ved en nødbrems...

Dette er riktignok mine erfaringer og mine kommentarer. Jeg håper det er til noe nytte for noen iallefall :roll:
Image
Post Reply