10W40 funker til det meste.
Mineral har litt mer urenheter (som sikkert gir litt mer friksjon - jfr hva
@Tekumseh skriver ang clutch).
Mineral anbefales f.eks. som første olje når sykkel er ny som en siste finpuss av deler. Ellers pleier moderne sykler å ikke trenge så mye av det. Olje laget for bruk i MC med våt clutch (JASO MA2) skal gi nok friksjon til clutch. (Oljer beregnet for bil er ofte tilsatt additiver for minst mulig friksjon og kan være for glatte for våt clutch).
Bil har ofte nå fra 0W (holder seg lettflytende ved mange minsusgrader) mens 10W er fint for MC i Norge. Er man i Mexico eller Arizona bør det kanskje være 20W istf 10W.
På min skal det iflg brukerhåndboken være 10W30, men verkstedet brukte 10W40 (som stort sett går til det aller meste av MC) og har ikke merket noen problem med det. Tallene før og etter W er viskositeten på oljen når den er kald og varm. Lavt tall = lettflytende, høyt tall mindre lettflytende. 40 vil være litt mer tyktflytende og derfor ikke like lett lekke ut som en mer tynnflytende 30 olje. På CRF1000F tar jeg det som et kvalitetsstempel for motoren at den er beregnet litt mer tynnflytende olje når den er varm enn standard 10W40, samtidig ingen stor forskjell. Så med Arizona eksempelet, hvis det er en Harley, gå for 20W50, Kanskje i Norge også hvis toleransene på motoren er slik at det ikke er potte tett, eller du ikke kjører i mange minusgrader.
10W flytende ned til -25C
20W flytende ned til -20C
Mineral - noe mer urenheter pga separert rett fra råolje men egenskaper kan endres mer over tid. (Ofte billigere, men kan også være mye dyrere om det er fra en spesiell kilde/produsent med kanskje en god renseprosess og gode omtaler.)
Syntetisk - lange oljemolekyler framstilt ved raffinering/kjemisk prosess og mer stabil over tid. (Longlife oljer osv. Kan designe oljen med presise egenskaper mhp viskositet osv.)
Kvalitetsforskjeller kan være i både mineralolje og syntetisk, men generelt mye "snake oil" i overprisede produkter
