Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
Har anskaffet en Honda CB 125 F (registrert i 2019) for vinterkjøring. Kmstand ved kjøp var 1760. Nå er denne 3695.
Kjedet må stadig strammes. Dette kan skyldes en kombinasjon av dårlige kjedestrammere og dårlig kjede.
Noen som vet om det er vanlig at originalt monterte kjeder er av tvilsom kvalitet, på disse små Honda-syklene?
Begynner å lure på det, også etter at jeg hørte at en bekjent har en Honda 125 (kjøpt ny) der kjedet røk tvert av etter
at sykkelen hadde gått totalt 2000 km.
Kjedet må stadig strammes. Dette kan skyldes en kombinasjon av dårlige kjedestrammere og dårlig kjede.
Noen som vet om det er vanlig at originalt monterte kjeder er av tvilsom kvalitet, på disse små Honda-syklene?
Begynner å lure på det, også etter at jeg hørte at en bekjent har en Honda 125 (kjøpt ny) der kjedet røk tvert av etter
at sykkelen hadde gått totalt 2000 km.
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
er ikke sikkert at det er o ringkjede engang på de billigste utgavene.
da må det smøres MYE oftere.
men brukte dette på hyosungen og da hadde jeg 2 kjeder jeg byttet på og innimellom så byttet jeg kjede til et som var vasket og innfettet skikkelig-og renset og smørte det andre så da når det andre var bare gris etter smøring så skiftet jeg. funket greit i de 7 årene vi hadde den.
Edit:
MT07 kom også med "billigkjeder og drev" hvilket ga en del klager på mye støy fra kjedegangen.
noen ting sparer de på for å holde prisen nede.
da må det smøres MYE oftere.
men brukte dette på hyosungen og da hadde jeg 2 kjeder jeg byttet på og innimellom så byttet jeg kjede til et som var vasket og innfettet skikkelig-og renset og smørte det andre så da når det andre var bare gris etter smøring så skiftet jeg. funket greit i de 7 årene vi hadde den.
Edit:
MT07 kom også med "billigkjeder og drev" hvilket ga en del klager på mye støy fra kjedegangen.
noen ting sparer de på for å holde prisen nede.
- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
Som intetanende men nysgjerrig : Er vel tilsvarende kjeder å få fra andre produsenter ?
(( en hard pakke til deg selv ))
(( en hard pakke til deg selv ))

- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
Det er nok den høye effekten i disse maskinene som sliter ut og ryker kjeder. Har hørt at dette er noen råskinn av noen motorer. 

Re: Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
Det er en god del alternativ der ute, ja. Enkelte RK kjeder anbefales av noen, og D.I.D. X-ring.
At kjedet er kaputt etter under 4000 km er veldig tidlig, synes jeg. Kan ikke huske at kjede/drev har holdt
mindre enn 15 000 km på andre mc jeg har hatt.
Re: Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
Det er nærliggende å tro at effekten er for høy for kjedet, ja. Kanskje det ville holdt for en tråsykkel? Da ville maksimal effekt være
en liten brøkdel av de rundt 10 hk CB 125 F motoren yter..

Re: Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
KMC 428 DF er type kjede, i følge manual. Jeg har kjørt på saltede veger siden oktober, så det er neppe optimalt, det heller.mekkern wrote: ↑20 Dec 2020 16:49 er ikke sikkert at det er o ringkjede engang på de billigste utgavene.
da må det smøres MYE oftere.
men brukte dette på hyosungen og da hadde jeg 2 kjeder jeg byttet på og innimellom så byttet jeg kjede til et som var vasket og innfettet skikkelig-og renset og smørte det andre så da når det andre var bare gris etter smøring så skiftet jeg. funket greit i de 7 årene vi hadde den.
Edit:
MT07 kom også med "billigkjeder og drev" hvilket ga en del klager på mye støy fra kjedegangen.
noen ting sparer de på for å holde prisen nede.
Knappe 4000 km og det virker å være utslitt.
På en annen mc la jeg nytt kjede på brukt drev og tannhjul. Da tok alle komponentene kvelden på noe under halvparten av normal kjørelengde.
Fristende å legge på et billigkjede fra feks Biltema, og forsøke å få det til å holde ut vintersesongen.
Sykkelen har piggdekk, og tanke er å benytte den i vinterhalvåret.
Husker du hvor lenge kjede og drev typisk har hold på dine sykler?
(På 250 cc sykler er min erfaring 15 000 + km. Ingen 1000+ ccm mc i mitt eie har vært kjørt mer enn 10-12000 km av meg, så i de tilfellene
vet jeg ikke.)
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
Kjede drev varer normalt 30-50000km litt avhengig av.
Som regel har jeg bare skiftet til nytt når jeg har kjøpt sykkelen og siden har jeg bare kjørt og vedlikeholdt.
På cbr.n (1000f-88) satte jeg bare på et nytt biltemakjede uten å skifte drev.. dette er nå rundt 45000km siden.men bruker pd-Oiler med gearolje.
Men jeg har aldri falt for fristelsen til å gå ned til 520 kjede/drev på store sykler som mange gjør.
"Bastarden" er født med dette og der er også kjedet mishandlet de første 300 mila og mistet noen o-ringer, så der vet jeg ikke hvor lenge det lever.
Ved slik saltsuppekjøring ville jeg spandert et 428-o/x ring kjede for å holde saltklinet ute og smørt ofte.
Som regel har jeg bare skiftet til nytt når jeg har kjøpt sykkelen og siden har jeg bare kjørt og vedlikeholdt.
På cbr.n (1000f-88) satte jeg bare på et nytt biltemakjede uten å skifte drev.. dette er nå rundt 45000km siden.men bruker pd-Oiler med gearolje.
Men jeg har aldri falt for fristelsen til å gå ned til 520 kjede/drev på store sykler som mange gjør.
"Bastarden" er født med dette og der er også kjedet mishandlet de første 300 mila og mistet noen o-ringer, så der vet jeg ikke hvor lenge det lever.
Ved slik saltsuppekjøring ville jeg spandert et 428-o/x ring kjede for å holde saltklinet ute og smørt ofte.
Re: Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
KMC 428 DF ser ut til være gamle typen kjede som skal tas av, renses og kokes i fett jevnlig. Tror jeg ville byttet det til bilrema o-ring hvis det er plass, o-ringkjede er litt bredere enn gamle typen kjede. DID har 428VX, det er X-ring men i en annen prisklasse enn bilrema. Et slikt kjede fortjener nye drev. X-ring er litt smalere enn o-ring, hvis bredden er et problem. På mine gamle engelske er bredden et problem, kjedet lager seg plass men det kan bli litt tynt gods igjen i girkassa.
På KTMen min er jeg nå på kjede nr 3 ved 91000km, 525 x-ring som går ca 35000km før jeg må stramme. De går sikkert lenger, men jeg gidder ikke å stramme. Drevene er jo også slitt nok ved 35000km.
Et 428 o/x ringkjede bør vel kunne gå like langt.

På KTMen min er jeg nå på kjede nr 3 ved 91000km, 525 x-ring som går ca 35000km før jeg må stramme. De går sikkert lenger, men jeg gidder ikke å stramme. Drevene er jo også slitt nok ved 35000km.
Et 428 o/x ringkjede bør vel kunne gå like langt.
Re: Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
Ingen erfaring med cross-sykler, men har hatt billigkjede av merket Snell og kvalitetskjede av merket D.I.D. - sistnevnte foretrekkes.
Ledd låste seg mye tidligere på Snell kjedet.
Får vel det en betaler for...
Ledd låste seg mye tidligere på Snell kjedet.
Får vel det en betaler for...
Re: Er det vanlig at nye Honda 125 kommer med elendige kjeder?
Takk for gode råd angående kjede, fra flere. Nå siger det luft fra bakhjulet, så det er nå demontert fra CB 125 F'en.
Den har gått 5-6000 km totalt, men det er synlig slitasje på bakre tannhjul, og kjedet synger nok på siste verset.
Skifter kjede og begge tannhjul med det samme bakhjulet er av, tenker jeg..
Får forsøke å finne et O-ring kjede. D.I.D. ser det ut til at flere er begeistret for.
Den har gått 5-6000 km totalt, men det er synlig slitasje på bakre tannhjul, og kjedet synger nok på siste verset.
Skifter kjede og begge tannhjul med det samme bakhjulet er av, tenker jeg..
Får forsøke å finne et O-ring kjede. D.I.D. ser det ut til at flere er begeistret for.