Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Tenker på å kjøpe meg en veteransykkel, men er litt i tvil om type sykkel. Vurderer litt å treffe igjen min ungdoms kjærlighet som var Suzuki GS1100G, 1983 modell. På den annen side, den dama har jo kanskje blitt litt stor og tung, i forhold til førerens alder, slik at det kanskje vil være behov for noe som er litt mindre og lettere å danse med. (280 Kg.)
Er vel litt fokusert på å finne en veteran som det er forholdvis lett å skru på, og som det er lett å skaffe deler til.
Har sett at det anbefales BMW fra 70 tallet. Synes det blir litt for mye "bøyde jernrør med motor" og litt for lite sjarm. (Men smaken er jo forskjellig og det kan vel være jeg som ikke har de rette erfaringer.)
Det skal jo ligne litt på den første store kjærlighet, kanskje i litt lettere utgave, og da blir det vel kanskje japansk fra 80 eller tidlig 90 tall. Og så skal det vel være mer til kos og behag og ellers småturer, enn til racing.
Er det noe innefor Suzuki, Yamaha, Kawasaki eller Honda som kan anbefales? Skulle det være mulig å også tenke Moto Guzzi, selv om den ikke er japansk?
Hva er det som er driftssikkert, lettskrudd og med god tilgang til nye eller brukte deler?
Hvor får man eventuelt tak i brukte deler, finn.no eller andre steder?
Er vel litt fokusert på å finne en veteran som det er forholdvis lett å skru på, og som det er lett å skaffe deler til.
Har sett at det anbefales BMW fra 70 tallet. Synes det blir litt for mye "bøyde jernrør med motor" og litt for lite sjarm. (Men smaken er jo forskjellig og det kan vel være jeg som ikke har de rette erfaringer.)
Det skal jo ligne litt på den første store kjærlighet, kanskje i litt lettere utgave, og da blir det vel kanskje japansk fra 80 eller tidlig 90 tall. Og så skal det vel være mer til kos og behag og ellers småturer, enn til racing.
Er det noe innefor Suzuki, Yamaha, Kawasaki eller Honda som kan anbefales? Skulle det være mulig å også tenke Moto Guzzi, selv om den ikke er japansk?
Hva er det som er driftssikkert, lettskrudd og med god tilgang til nye eller brukte deler?
Hvor får man eventuelt tak i brukte deler, finn.no eller andre steder?
Last edited by arne22 on 24 Nov 2022 08:11, edited 1 time in total.
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
En Moto Guzzi med big twin-motor og Tonti-ramme er både kjørbar og driftsikker. Dette er sykler fra 70- og 80-tallet, så de må selvsagt vedlikeholdes jevnlig. Men det er jo litt av greia, å holde sykkelen i god stand.
Det finnes bra med deler til dem også, slitedeler er ikke noe problem. Det eneste man skal være oppmerksom på, er at brytere og elektrisk anlegg kan være dårlig. Oppgraderer man dette, så har man en pålitelig maskin, som ikke er noe dårligere enn BMW når det gjelder driftsikkerhet. Og som har mye bedre ramme og bremser enn samtidige BMW-modeller.
Det finnes bra med deler til dem også, slitedeler er ikke noe problem. Det eneste man skal være oppmerksom på, er at brytere og elektrisk anlegg kan være dårlig. Oppgraderer man dette, så har man en pålitelig maskin, som ikke er noe dårligere enn BMW når det gjelder driftsikkerhet. Og som har mye bedre ramme og bremser enn samtidige BMW-modeller.
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Her ble det tydeligvis en feilpost.
Last edited by arne22 on 24 Nov 2022 18:54, edited 1 time in total.
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Hadde aldri hørt om en Tonti-Ramme før nå, men det ser ut til å være en meget bra løsning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lino_Tonti
Har aldri prøvd, men dette ser ut til å være en sykkel som er grei å gjøre og som har god balanse.
https://en.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Le_Mans
Ser ut til å være en veldig bra løsning. Ser også at det ikke er alle Guzzier som har en slik ramme. Faktisk ingen av de som ligger på finn.no i dag, så vidt jeg kan se.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lino_Tonti
Har aldri prøvd, men dette ser ut til å være en sykkel som er grei å gjøre og som har god balanse.
https://en.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Le_Mans
Ser ut til å være en veldig bra løsning. Ser også at det ikke er alle Guzzier som har en slik ramme. Faktisk ingen av de som ligger på finn.no i dag, så vidt jeg kan se.
- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Min Yamaha Virago 750 blir veteran til ssommeren,har gått ca 35000 og går som ei klokke.Sjelen en hører om noen som har problemer med eldre japansk uansett merke.
Ellers kjenner jeg en kar som har flere Triumph og han er veldig happy,deler og slikt er det visst ikke noe problem med heller.
Lykke til
Ellers kjenner jeg en kar som har flere Triumph og han er veldig happy,deler og slikt er det visst ikke noe problem med heller.
Lykke til

Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Når man gyver på et 'prosjekt' tar man på seg mange ulike oppgaver.
I tillegg til renspikka mekking må man også være detektiv, hvor man må spore opp manglende deler, finne riktig lakk, dokumentasjon, etc.
Og til syvende og sist skal man forhåpentlig vis kjøre doningen.
Første ukene går greit, hva man enn har valgt, men når nyhetens glans har lagt seg er det utfordringene begynner. Og her blir drivkraften avgjørende.
Og drivkraften (og jeg snakker ikke om en 'energi medaljong' levert av en profilert skalla fyr) her blir lyst. Man må velge et prosjekt på en sykkel man har lyst på.
Der finnes mange ulike merker og størrelser. Alle har sine sterke og svake sider. Jeg ønsker ikke å forslå noe spesielt (boksermotorene funker uansett
), her må man velge med hjertet.
Lykke til
I tillegg til renspikka mekking må man også være detektiv, hvor man må spore opp manglende deler, finne riktig lakk, dokumentasjon, etc.
Og til syvende og sist skal man forhåpentlig vis kjøre doningen.
Første ukene går greit, hva man enn har valgt, men når nyhetens glans har lagt seg er det utfordringene begynner. Og her blir drivkraften avgjørende.
Og drivkraften (og jeg snakker ikke om en 'energi medaljong' levert av en profilert skalla fyr) her blir lyst. Man må velge et prosjekt på en sykkel man har lyst på.
Der finnes mange ulike merker og størrelser. Alle har sine sterke og svake sider. Jeg ønsker ikke å forslå noe spesielt (boksermotorene funker uansett


Lykke til

- Spiritofwinter
- Posts: 1753
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Har selv kjøpt et slik prosjekt i løpet av sommeren som jeg nå pusler med.
Basert på det jeg har funnet ut så er der rikelig med japanske sykler som er relativt lik den du hadde sett for deg, men med litt varierende motor størrelse og litt andre småjusteringer. Når det kommer til deler og informasjon så er det utrolig hvor mye som finnes av både originale deler og ettermarkedsdeler til det meste og de som har slike eldre sykler har gjerne litt følelser rundt den typen sykkel og deler villig informasjon i alle retninger. For å ikke snakke om enkelte inne på forumet her som øser ut av kunnskap i det øyeblikket man står litt fast.
Personlig så kjøpte jeg ikke nødvendigvis det som stod øverst på ønskelisten, men noe som passet greit. Primær grunnen for det var tilgjengelighet, noe som kan være greit å ha fokus på i den årstiden vi nå har. Det er lettere å kjøpe noe som kanskje ikke er helt riktig som står "rett borti gata" enn noe man må reise rundt halve landet for å kjøpe fordi man skulle ha den spesifikke modellen.
Basert på det jeg har funnet ut så er der rikelig med japanske sykler som er relativt lik den du hadde sett for deg, men med litt varierende motor størrelse og litt andre småjusteringer. Når det kommer til deler og informasjon så er det utrolig hvor mye som finnes av både originale deler og ettermarkedsdeler til det meste og de som har slike eldre sykler har gjerne litt følelser rundt den typen sykkel og deler villig informasjon i alle retninger. For å ikke snakke om enkelte inne på forumet her som øser ut av kunnskap i det øyeblikket man står litt fast.
Personlig så kjøpte jeg ikke nødvendigvis det som stod øverst på ønskelisten, men noe som passet greit. Primær grunnen for det var tilgjengelighet, noe som kan være greit å ha fokus på i den årstiden vi nå har. Det er lettere å kjøpe noe som kanskje ikke er helt riktig som står "rett borti gata" enn noe man må reise rundt halve landet for å kjøpe fordi man skulle ha den spesifikke modellen.
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Virago, ja. Det er også noe som jeg har tenkt på. Den har jeg prøvd, og det er jo en veldig behagelig sykkel å kjøre. Har aldri hatt noen kjenskap til kvaliteten, men jeg forstår nå at den er bra. GS1100G som jeg hadde før hadde perfekt balanse når den var i bevegelse, men hvis den tippet litt over når man sto stille, så hadde man litt å holde fast i. Viragoen er nok mye mer behagelig til litt "lokal småkjøring".
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Ja, du sier noe - og der fant jeg en Honda Goldwing ikke så langt borte. Da blir det jo ikke ned i vekt men tvert imot opp i vekt, men det ser jo ut som en sykkel med veldig bra balanse og fine turer.Spiritofwinter wrote: ↑24 Nov 2022 12:04 Personlig så kjøpte jeg ikke nødvendigvis det som stod øverst på ønskelisten, men noe som passet greit. Primær grunnen for det var tilgjengelighet, noe som kan være greit å ha fokus på i den årstiden vi nå har. Det er lettere å kjøpe noe som kanskje ikke er helt riktig som står "rett borti gata" enn noe man må reise rundt halve landet for å kjøpe fordi man skulle ha den spesifikke modellen.
Vannkjøling høres jo ut som noe som kan ha tette kjølekanaler, defekt pumpe og masse dyr leamikk som krever oppfølging og service, men det er kanskje ikke slik? Filosofien sier vel "så enkelt som mulig", men her er det vel litt forskjellig å ta vare på, er det ikke det?
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Når sønnen min skulle ha en A2 sykkel så hentet jeg en 1980modell Suzuki gs450 i Sverige.
men denne var jo ikke akurat "tøff" for en 18åring så jeg justerte den litt og laget avtagbart passasjersete/bagagebrett.
Denne kjørte han i 2 år og jeg har beholdt den etterpå for det er en artig sykkel og kjøre og veldig hendig i bytrafikk grunnet lav vekt og sittehøyde.
Billig og god sykkel som normalt kun trenger oljeskift og rens av luftfilter.mye av deler deles av sin 450L søster som ble produsert til 1989.
før: og etter: Ikke noe versting men en knakende artig sykkel for småturer og softice.

men denne var jo ikke akurat "tøff" for en 18åring så jeg justerte den litt og laget avtagbart passasjersete/bagagebrett.
Denne kjørte han i 2 år og jeg har beholdt den etterpå for det er en artig sykkel og kjøre og veldig hendig i bytrafikk grunnet lav vekt og sittehøyde.
Billig og god sykkel som normalt kun trenger oljeskift og rens av luftfilter.mye av deler deles av sin 450L søster som ble produsert til 1989.
før: og etter: Ikke noe versting men en knakende artig sykkel for småturer og softice.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Den var knakende fin. Erfaringen med min gamle GS1100G, det var jo at den krevde minimalt med vedlikehold, bortsett fra at jeg måtte bytte dynamo da jeg var nede i Danmark, husker jeg. En GS450, det kunne nok ha vært noe som fungerte meget bra, ja. Litt mindre, men ellers faktisk ganske lik.
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Det er vel en del GS fra den tia i mange ulike størrelser.
På Finn akkurat nå ligger det ute en pen GS500E fra 1982, men den er importert fra Sverige og ikke registrert (https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=274851389)

Og en billig GS450T fra 1982 (https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=281959155)

Og en GS450L fra 1982 (https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=279418550)

Ellers er GR650 billig og bra, og kommer ut ofte på Finn.no, men den har jo et litt annet stuk. GS650G Katana, er vel også litt i den gata.
Deler finner man på Krangnes Motor i Trøndelag, Ebay, Finn, Blocket.se. Mange nettbutikker (merkeverksted) bestiller OEM-deler etter katalogen direkte fra Japan og du har dem på under 2 uker (f.eks Motorspeed.no for Yamaha-deler). Ellers har du japsedeler.no og cmsnl.com blant annet som blir MC-verdens svar på Skruvat.
Jeg som kjører 80-modell Yamaha, har også brukt Kedo.com fra Tyskland litt, men holdt meg hovedsaklig til OEM-deler, da jeg tror de har bedre kvalitet.
På Finn akkurat nå ligger det ute en pen GS500E fra 1982, men den er importert fra Sverige og ikke registrert (https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=274851389)

Og en billig GS450T fra 1982 (https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=281959155)

Og en GS450L fra 1982 (https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=279418550)

Ellers er GR650 billig og bra, og kommer ut ofte på Finn.no, men den har jo et litt annet stuk. GS650G Katana, er vel også litt i den gata.
Deler finner man på Krangnes Motor i Trøndelag, Ebay, Finn, Blocket.se. Mange nettbutikker (merkeverksted) bestiller OEM-deler etter katalogen direkte fra Japan og du har dem på under 2 uker (f.eks Motorspeed.no for Yamaha-deler). Ellers har du japsedeler.no og cmsnl.com blant annet som blir MC-verdens svar på Skruvat.
Jeg som kjører 80-modell Yamaha, har også brukt Kedo.com fra Tyskland litt, men holdt meg hovedsaklig til OEM-deler, da jeg tror de har bedre kvalitet.
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Mnge takk, her var det mye nyttig info! Den øverste ligner veldig på den jeg hadde, bare litt mindre og det passer jo perfekt!
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Ikke kjøp noen småkubikker, det tror jeg du vil angre på senere. Og skal du handle, så kjøp det du har mest lyst på av alt, ikke det som tilfeldigvis er nærmest, eller koster noen tusenlapper mindre.
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Kjøp av veteran - Min ungdoms kjærlighet har blitt stor og feit.
Om du skal ha GS1000, så er det vel GS1000S fra 1979-1980 som er den tøffeste av dem?
Og om du er i tvil om at Guzzi er kult:
Og om du er i tvil om at Guzzi er kult:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.