Hei folkens
Har fått levert min "nye" BMW R1200GS i dag og det er montert Denali D4 lys. Lysbryteren er den enkle av og på, men dette er ikke boblet mot tenning eller lys, så med bryter på er det full guffe på.
Jeg trodde de skulle kobles slik at de hadde kjørelys og at de gikk på full lys når jeg setter PÅ full lys.
Noen med peil på dette
Her er doningen
Spørsmål om koble Denali D4 lys
Spørsmål om koble Denali D4 lys
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Spørsmål om koble Denali D4 lys
Når folk mekker selv finnes der ikke noe forutbestemt mønster for hvordan lysene fungerer. Fra beskrivelsen får man inntrykk av at det er gjort enklest mulig, dvs en enkel av/på bryter.
Antydningen om dimming for nærlys og full guffe for langlys er selvsagt en bedre løsning, men da trenger man noe mer enn en enkel av/på bryter.
Av det som finnes i markedet pr idag er vel løsningen til HEXezCAN eller Denalis CanSmart (produsert av Hex for Denali, men tilpasset Denalis 3-lednings oppsett hvor de benytter en 3-dje ledning for dimming i stedet for å dimme ved å benytte kun to ledninger.
Ved å koble til denne kontrollboksen vil en oppnå ønsket funksjoner.
Nå har ikke undertegnede denne løsningen selv, men det er flere her inne som benytter den, og kan supplere med flere detaljer.
Antydningen om dimming for nærlys og full guffe for langlys er selvsagt en bedre løsning, men da trenger man noe mer enn en enkel av/på bryter.
Av det som finnes i markedet pr idag er vel løsningen til HEXezCAN eller Denalis CanSmart (produsert av Hex for Denali, men tilpasset Denalis 3-lednings oppsett hvor de benytter en 3-dje ledning for dimming i stedet for å dimme ved å benytte kun to ledninger.
Ved å koble til denne kontrollboksen vil en oppnå ønsket funksjoner.
Nå har ikke undertegnede denne løsningen selv, men det er flere her inne som benytter den, og kan supplere med flere detaljer.
- kvase
- Posts: 4335
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Spørsmål om koble Denali D4 lys
Har hatt HEXezCAN beregnet for KTM 1290 SAR/s det ble så mye tøys rundt oppkoblinga for 2 leda lys så jeg ga opp- solgte den til halv pris til en som muligens hadde løkter type Denali med 3 pola lyskabler som det systemet er spesielt bygd opp mot. så da ble det heller en power bryter i stedet for det - ikke like elegant som alt på en bryter for lys men greit.knutk wrote: ↑23 Mar 2023 23:47 Når folk mekker selv finnes der ikke noe forutbestemt mønster for hvordan lysene fungerer. Fra beskrivelsen får man inntrykk av at det er gjort enklest mulig, dvs en enkel av/på bryter.
Antydningen om dimming for nærlys og full guffe for langlys er selvsagt en bedre løsning, men da trenger man noe mer enn en enkel av/på bryter.
Av det som finnes i markedet pr idag er vel løsningen til HEXezCAN eller Denalis CanSmart (produsert av Hex for Denali, men tilpasset Denalis 3-lednings oppsett hvor de benytter en 3-dje ledning for dimming i stedet for å dimme ved å benytte kun to ledninger.
Ved å koble til denne kontrollboksen vil en oppnå ønsket funksjoner.
Nå har ikke undertegnede denne løsningen selv, men det er flere her inne som benytter den, og kan supplere med flere detaljer.
Forklaring ligger også for BMW der
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Spørsmål om koble Denali D4 lys
Hei og takk for opplysende svarknutk wrote: ↑23 Mar 2023 23:47 Når folk mekker selv finnes der ikke noe forutbestemt mønster for hvordan lysene fungerer. Fra beskrivelsen får man inntrykk av at det er gjort enklest mulig, dvs en enkel av/på bryter.
Antydningen om dimming for nærlys og full guffe for langlys er selvsagt en bedre løsning, men da trenger man noe mer enn en enkel av/på bryter.
Av det som finnes i markedet pr idag er vel løsningen til HEXezCAN eller Denalis CanSmart (produsert av Hex for Denali, men tilpasset Denalis 3-lednings oppsett hvor de benytter en 3-dje ledning for dimming i stedet for å dimme ved å benytte kun to ledninger.
Ved å koble til denne kontrollboksen vil en oppnå ønsket funksjoner.
Nå har ikke undertegnede denne løsningen selv, men det er flere her inne som benytter den, og kan supplere med flere detaljer.

Re: Spørsmål om koble Denali D4 lys
Strengt tatt: Forhandler har vel bare utført hva kunden har forespurt. Til syvende og sist er det jo kunden (her, forrige eier) som ikke har ønsket en god løsning. Jeg vil tro at om kunden var villig til å betale hadde forhandler montert hva kunden ba om...
Men til syvende og sist, og som @Pelsen prøver å si, det er jo uvesentlig hvem som har gjort hva. Det er som det er, og problemet følger sykkelen, og såvel problem som løsning hviler på den som til enhver tid eier sykkelen.
Ønsker OP lykke til med 'ny' sykkel.


Re: Spørsmål om koble Denali D4 lys
Lykke til med ny sykkel herfra ogsåknutk wrote: ↑24 Mar 2023 18:02Strengt tatt: Forhandler har vel bare utført hva kunden har forespurt. Til syvende og sist er det jo kunden (her, forrige eier) som ikke har ønsket en god løsning. Jeg vil tro at om kunden var villig til å betale hadde forhandler montert hva kunden ba om...
Men til syvende og sist, og som @Pelsen prøver å si, det er jo uvesentlig hvem som har gjort hva. Det er som det er, og problemet følger sykkelen, og såvel problem som løsning hviler på den som til enhver tid eier sykkelen.
Ønsker OP lykke til med 'ny' sykkel.![]()
![]()

I det forrige MC-verkstedet vårt var det også restaurering av gamle porscher, de skulle jo settes tilbake til original. Ettermontert stereo og alarm skulle bort. Fytterakkern så mye lettvindte løsninger og dårlig arbeid som måtte utbedres for å få ledningsnettene bra igjen. Dette har jo alltid vært dyre biler, så man må anta at utstyret var montert på verksted.
Jeg tror ikke at en mekaniker hos en mc-forhandler har noe særlig kompetanse på dette, men det finnes jo her

- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Spørsmål om koble Denali D4 lys
En kan jo ta en titt på montasje av et hengerfeste eksempelvis-noe dårligere elektrojobb enn et autorisert verksted skal en lete lenge etter.
KIlemkoblinger og ingen fuktsikring-etter en saltvinter er kablene nesten irret i stykker.
KIlemkoblinger og ingen fuktsikring-etter en saltvinter er kablene nesten irret i stykker.
Re: Spørsmål om koble Denali D4 lys
Om du kjøper et rent sett med Denali D4 lys følger det med et ledningssett med en Av/På bryter med et lite grønt lys i som kobles mot batteriet og mot enten tenning eller nærlys for å å lukke kretsen. Det sitter gjerne på det som kalles en Singel Intensity Controller (SIC) for å få til dette.
Denali har flere alternativ for å få til dimming, dette er såvidt jeg vet i 3 nivåer:
1. Dual Intensity Controller (DIC), denne plugges inn i ledningssettet på samme sted som SIC og gir deg 50% lys eller 100% lys, den kobles da mot både nærlys og fjernlys for å få dette til. (er ikke innplugget i CANBus)
2. DialDim controller, denne gir nesten samme funksjon som en Cansmart, med all slags programmering av lys og dimmingsnivå. (er ikke innplugget i CANBus)
3. Cansmart, denne kontrollerer flere kretser, som lys, horn, varmeklær, blinkere osv. Her programmeres det funksjoner og strømtrekk med PC. Enkel å sette opp, plugges inn i og beskyttes av CANBus kretsen i sykkelen.
Anbefaler alternativ 3 for å unngå CANBus feil og varsler på sykkel og at det finnes mange morsomme muligheter for programmering.
Denali har flere alternativ for å få til dimming, dette er såvidt jeg vet i 3 nivåer:
1. Dual Intensity Controller (DIC), denne plugges inn i ledningssettet på samme sted som SIC og gir deg 50% lys eller 100% lys, den kobles da mot både nærlys og fjernlys for å få dette til. (er ikke innplugget i CANBus)
2. DialDim controller, denne gir nesten samme funksjon som en Cansmart, med all slags programmering av lys og dimmingsnivå. (er ikke innplugget i CANBus)
3. Cansmart, denne kontrollerer flere kretser, som lys, horn, varmeklær, blinkere osv. Her programmeres det funksjoner og strømtrekk med PC. Enkel å sette opp, plugges inn i og beskyttes av CANBus kretsen i sykkelen.
Anbefaler alternativ 3 for å unngå CANBus feil og varsler på sykkel og at det finnes mange morsomme muligheter for programmering.
- kvase
- Posts: 4335
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Spørsmål om koble Denali D4 lys
https://www.advthor.no/canbus/
Hvordan koble på ekstrautstyr med CAN-bus?
+ denne
HEX ezCAN Programvare Nedlasting og konfigurasjonsveiledning
https://www.hexezcan.com/software/
Hvordan koble på ekstrautstyr med CAN-bus?
+ denne
HEX ezCAN Programvare Nedlasting og konfigurasjonsveiledning
https://www.hexezcan.com/software/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Spørsmål om koble Denali D4 lys
Vet at det er Hex som lager både EZCan og CanSmart, men kjøper man hovedsakelig Denali utstyr med trippelkabler, føles det enklere å kjøpe en CanSmart bundle for å koble opp.