Erfaringer med Oxford jakke?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Erfaringer med Oxford jakke?

Post by Domino »

Jeg tenker å bytte ut den gamle Well Done jakken, og da har jeg blant andre sett på denne:

Oxford jakke.png

Er det noen her som har denne jakken og kan fortelle litt om sine erfaringer?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Erfaringer med Oxford jakke?

Post by Kant1 »

Jeg har en sånn, men med gule felt/dekor. kjøpte i 2016, tror jeg.
Er overhodet ikke vanntett, det regner rett igjennom den jeg har.
Men passformen var jeg happy med, og luftinga funker også bra, glidelåsene har holdt seg i orden.

Personlig hadde jeg nok vurdert noe annet, men det med regntetthet er ganske viktig for meg, så jeg la endel mer i neste jakke (og bukse)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Erfaringer med Oxford jakke?

Post by Domino »

Da tror jeg det er en eldre versjon du har. Det virker som 4.0 ble lansert i fjor. Kanskje du har 2.0 eller 3.0?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Erfaringer med Oxford jakke?

Post by Kant1 »

Domino wrote: 27 Jun 2023 14:03 Da tror jeg det er en eldre versjon du har. Det virker som 4.0 ble lansert i fjor. Kanskje du har 2.0 eller 3.0?
Det kan være, jeg har ikke brukt den på noen år etter at Rukka og senere Klim blei kjøpt inn 8)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Erfaringer med Oxford jakke?

Post by knutk »

Der er oftest en sammenheng mellom pris og kvalitet. Men i blant betaler man for kvaliteter man ikke trenger...

For egen del ligger nok lista mi mer i linje med @kant1 kriterier, men prisen på jakka er jo så lav at om det senere viser seg å være et bomkjøp så har man jo ikke pantsatt huset....
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Erfaringer med Oxford jakke?

Post by Kant1 »

knutk wrote: 28 Jun 2023 08:34 Der er oftest en sammenheng mellom pris og kvalitet. Men i blant betaler man for kvaliteter man ikke trenger...

For egen del ligger nok lista mi mer i linje med @kant1 kriterier, men prisen på jakka er jo så lav at om det senere viser seg å være et bomkjøp så har man jo ikke pantsatt huset....
Og man kan HELT fint kjøpe en regndress og hive over. Fortsatt billigere enn de DYRE greiene.
Man får det helt regntett (kan bli fuktig fra innsiden dog..)
Passform og lufting på jakka/bukse er absolutt godtkjent (på min smått atletiske kropp)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Erfaringer med Oxford jakke?

Post by Domino »

Jeg skal til Edinburgh om en drøy måned, da tenker jeg å stikke innom den lokale Honda- og Triumphforhandleren og ta en titt på jakken. Pluss at jeg skal se om de har noe kult Triumphstæsj. T-skjorte, caps osv.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Erfaringer med Oxford jakke?

Post by Palma »

Nå har ikke jeg erfaring med Oxfordjakke, men litt generelt OT tåkeprat kan jeg bidra med.
Jeg har hatt flere typer jakker og dresser.

Siste storhandel med MC-klær var da jeg tråkka til å kjøpte Klim Badland, Pris 15-16000 tror jeg. Den lakk som en sil fant jeg ut så jeg fikk en Badland Pro da jeg reklamerte. Den var jo bra. MEN fy så tung og stiv. Nå skal det sies at jeg er kanskje litt stutt-tjukk som det heter herover. Og kjører mest på grusveier som krever litt bevegelse av kroppen.

På en langtur på asfalten funker den helt fint med masse lufting osv. Tett er den og. Men ble aldri fortrolig med buksa så den er solgt. Jakka henger på loftet..
Så ble det ei Mosko-motobukse, uten verneinnlegg da jeg har eget verneutstyr innerst mot kroppen, (på knærne, hoftene og overkroppen.
Fortsatt var buksa stor og tung og utenpå støvlene. Da det krever endel energi bare det å skreve over sykkelen er det jo selvsagt klærne det er noe "feil" med. Så som erstatning for Badland-jakka ble det en ny Klim-jakke type snøskuterjakke. Enkel og rett frem. Opphørssalg på KLIM på motorspeed på Lillehammer, kr 1300,-. Gortex, vanntett, greie luftinger. Og lett og ledig. Ikke mye fancy farger og stæsj.

Bukse pr i dag er en Klim Dakar endurobukse. Inni støvlene bukse. Denne er ikke vanntett, men hvor ofte kjører man i regn på Østlandet?? :erte
Sååå ledig å lett, slenge beinet over sykkelen ble jo en lek igjen og jeg følte med som 19 år igjen.

På de varmeste dagene er det ei lett crosstrøye over vernebrynja på overkroppen.

Men igjen det med klær og utstyr er veldig individuellt, kjører man langtur på asfalt eller freser 20-25 mil rundt på Finnskogen på grusveier, klart det stilles forskjellige krav.

Og ja, vi kjøper nok for dyrt og for bra kvalitet fordi vi kan. :plystre
En enkel regndress er ikke dumt.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Erfaringer med Oxford jakke?

Post by knutk »

Gode poeng i postene over.

Når det gjelder å vurdere kjøreklær for andres bruk tror jeg det beste man kan gjøre er å kun dele hvilken erfaringer man selv har gjort, og samtidig oppgi hvilken type kjøring man driver med.

For egen del kjører jeg 90% asfalt og resten på grusveier som er relativt enkle å kjøre på, mao lite ekstra kropslig aktivitet med hensyn til å få sykkelen til å kjøre, motoren gjør jobben.

Etter å ha prøvd ulike tekstil jakker har jeg filtrert ut to merker hvor jeg har opplevd at jakke bukse holder HEEELT tett, hele dagen, hele uka.
Klim og Rukka. Så i min bok finnes der tre merker, Klim, Rukka og Røkla (vel vitende om at der er et uttal merker jeg ikke har prøvd eller vet noe om)

Verken Klim eller Rukka er perfekte. Rukka er plaget av en serie med dårlige glidelåser, men har generelt god passform.
Klim Badlands Pro er pottetett men har en dårlig halsløsning (som jeg har løst på en måte som funker greit for mitt bruk). Klim er litt stivt, men det mykner opp etter en tids bruk. Men jakke/bukse er særdeles tunge. Sitter godt og gir god beskyttelse, men er dårlig egnet i kombinasjon med fysiske øvelser.

Palma beskriver aktiv grusvei kjøring, og man ser også at til den type kjøring velger folk separat beskyttelse og luftige plagg ytterst.

Regndress har jeg prøvd ved et par anledninger, men det er særdeles lite brukt her i huset.
Regndress på utsiden av Gortexjakke blir fort klamt og ekkelt, og er jo helt overflødig siden jakkene er tette allerede.
Har også prøvd med regndress utenpå lettere jakker. Da er fukt et mindre problem, men så snart farten overstiger 80 - 90 begynner regndressen å flagre i en grad som jeg opplever som høyst ubehagelig.

Hva OP skal velge vil jeg ikke mene noe om, men nå har jeg delt mine erfaringer opplevd med typen kjøring jeg driver med...
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Erfaringer med Oxford jakke?

Post by Domino »

Takk for gode og utfyllende svar! Jeg kjører nok også minst 90% på asfalt, så det blir ikke de mest anstrengende fysiske øvelsene. Etter hva jeg har lest av reviews av denne jakken funker den visst greit i regn. Det er vel bare en måte å finne det ut på...

Jeg skal iallfall prøve den om en drøy måneds tid, så får vi se om det blir handel. Jeg skal innom en (semi)lokal forhandler i morgen og se hva de har av jakker. Så det kan bli en mere kortreist løsning.

Og om det blir kjøp av vanntett jakke, så finner jeg vel fort ut om buksa holder vannet ute. Da blir det fort ny bukse også etter hvert. Jeg kommer til å prøve buksa i samme serien dersom det blir kjøp i EDI, så vet jeg størrelsen og kan handle den på nett hjemme i Norge senere.
Post Reply