Ryggskinne pleksiglass

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Ryggskinne pleksiglass

Post by Jonta »

Det er på tide å bytte ut ryggskinne i gamlejakka mi. Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slikt. Er vel vanlig pleksiglass tipper jeg. 2 mm. tykt og ca 50 X 9 cm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ryggskinne pleksiglass

Post by RuneMC »

Plexiglass kan umulig være bra - første gang jeg har hørt om - det er for hardt til å dempe støt mot ryggraden som er det viktige for å unngå å bli lam el lign.

Kjøp noe som er level 2 helst, men selv level 1 vil være mange ganger bedre enn plexiglass...
https://mcoslo.no/blogs/tips/ryggskinne-motorsykkel


Du kan også søke etter D3O - et mykt materiale som absorberer og distribuerer ytre kraft ved fall/treff - finnes som innlegg eller ryggskinne


User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ryggskinne pleksiglass

Post by mekkern »

Dette minner om de første "ryggskinnene" som man fikk kjørt inn i nakken når en landet på rygg på bakken og så presset de oppover.
Kjøp for guds skyld en normal ryggskinne og ikke slik dritt som er ubruklig i ulykke.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ryggskinne pleksiglass

Post by Jonta »

Takk for svar.
Joda, jeg har en moderne ryggbeskyttelse med seler og det hele. men den gidder man jo ikke å ta på når det er 28 grader pluss, og bare skal i butikken.
Derfor er det greit med ei ryggskinne som sitter i jakka. Men plexiglass er tydligvis ikke tingen lengre. Men får man ett slag rett på ryggen, er det vel mye bedre en ingenting...
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Ryggskinne pleksiglass

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 11 Jul 2023 22:54 Det er på tide å bytte ut ryggskinne i gamlejakka mi. Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slikt. Er vel vanlig pleksiglass tipper jeg. 2 mm. tykt og ca 50 X 9 cm.
Posta samtidig som du skrev nytt innlegg ser jeg...

Svar på spørmål:
Pleksiglass på mål leverer bl.a. Riis Bilglass (https://www.bilglass.no). Og Biltema (https://www.biltema.no/bygg/platemateri ... 2000034953) selger plater som man kan skjære til selv, fil da for guds skyld bort vasse kanter ;-)

EDIT: Kalles tydeligvis plastglass på Biltema: https://www.biltema.no/bygg/platemateri ... 2000051486

Synsing:
Er det up-to-date sikkerhet det er snakk om, er vel løs ryggskinne med borrelås-opp-i-mente innafor jakka det eneste som hjelper stort, både for halebein og rygg/nakke beskyttelse. Jeg på min side orker ikke sånt ekstra tid og ubehag, og har derfor Halvarssons-jakker fastzippa i buksene og innlagt hel ryggplate i jakkene, da level2 fra samme merke - en til hvert sett også for å slippe stresset med å bytte hver gang.
skinne.jpg
Skinne2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Ryggskinne pleksiglass

Post by Borg »

Jonta wrote: 12 Jul 2023 10:59 Men plexiglass er tydligvis ikke tingen lengre. Men får man ett slag rett på ryggen, er det vel mye bedre en ingenting...
I værste fall være om du sklir og det mot formodning skulle hekte seg. Blir som en kniv :shock: flatt og hardt er det også, så når ryggraden presses mot er det nok ikke mye bedre.

Ville heller kjøpt en enkel ryggskinne alla den unner og klipt den til den innfestinga du har i jakka. Ikke mye dyrere men mye bedre

DBAE49E8-E622-4C4A-90A8-7556659DC838.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ryggskinne pleksiglass

Post by Jonta »

Borg wrote: 12 Jul 2023 11:43
Jonta wrote: 12 Jul 2023 10:59 Men plexiglass er tydligvis ikke tingen lengre. Men får man ett slag rett på ryggen, er det vel mye bedre en ingenting...
I værste fall være om du sklir og det mot formodning skulle hekte seg. Blir som en kniv :shock: flatt og hardt er det også, så når ryggraden presses mot er det nok ikke mye bedre.

Ville heller kjøpt en enkel ryggskinne alla den unner og klipt den til den innfestinga du har i jakka. Ikke mye dyrere men mye bedre.
Ja, god ide. Blir jo mye bedre en det harde plexiglasset. men synd lomma på ryggen er så smal (9cm). Får se hva jeg finner på, kanskje den kan syes om...
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ryggskinne pleksiglass

Post by mekkern »

Jeg festet ei semihard ryggskinne i ei jakke uten lomme med bred borrelås som har limeflate.da sitter den uten stropper fast i jakka-
:thumleft

Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ryggskinne pleksiglass

Post by pelsen »

Plexiskinna blir vel god som ny med litt superlim og gaffateip :D
I min gamle Halvarsson-jakke var det skinne av tykt og stivt lær. Det er sikkert like bra som plastikk, og en sånn kan jo lages av noe gammelt lær.
Jeg har brukt Dainese ryggbeskyttelse i snart 30 år og har oppgradert flere ganger. Det som følger med Rukka og Dainese jakker osv blir tatt ut og så bruker jeg bare den ryggbeskyttelsen som spennes fast til kroppen, den sitter på plass hvis det blir noen rundkast.
Dessuten kjører jeg saktere hvis jeg ikke har på "riktig" utstyr. :smt111
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ryggskinne pleksiglass

Post by knutk »

Vi bor i et fritt land, og man gjør som man vil.

Men jeg sliter litt med matematikken.

Det tar i snitt ca 10 sekund å spenne på en ordentlig ryggskinne. En ødelagt rygg kan innebære resten av livet i rullestol....
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Ryggskinne pleksiglass

Post by Domino »

mekkern wrote: 12 Jul 2023 17:18 Jeg festet ei semihard ryggskinne i ei jakke uten lomme med bred borrelås som har limeflate.da sitter den uten stropper fast i jakka-
:thumleft

Image
Jeg har gjort akkurat det samme med ei Level 2 ryggskinne. Og den henger på plass tredje sesongen nå. Funker like bra som ei lomme i jakken.
Post Reply