Lakkere kåpedeler?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
mfb
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2023 21:37
MC: Honda CB500F 2015

Lakkere kåpedeler?

Post by mfb »

Hei.

Har en Honda cb500f 2015, og har lyst til å demontere plastikkdelene og lakkere de om.
Men slikt kan ikke jeg:P

Vet noen om noen i Oslo-området som gjør slikt, evt sende i posten til et annet sted i landet?
Og hva slikt vanligvis koster sånn cirka?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lakkere kåpedeler?

Post by ArcticTiger »

Det er ei dame på Åros i Hurum som er god til å lakke. Hun har spesialisert seg på lakking av mc. Original og custom. Lakkarbeid er vanligvis dyrt.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Lakkere kåpedeler?

Post by Bjerknez »

Ikke det du spurte om, men har du vurdert foliering? Vet ikke om det er noe billigere, men det kan vertfall fjernes igjen og du slipper å "ødelegge" orginallakken, noe som trolig går ut over verdien på sykkelen.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Lakkere kåpedeler?

Post by Tekumseh »

Googla litt, og ser at for 10-12 år siden estimerte de en lakkjobb -da inkludert tank- til ca 10.000,- kr. Så jeg blir ikke overraska om det pr i dag koster mellom 15.000 og 20.000 for samme jobb. Men det er litt etter om man spør profesjonelt firma, eller en hobbylakkerer.

Jeg som mener å erindre at det kosta rundt 20.000 (siiiinnsykt mye penger) å hellakkere en bil hos en løsemiddelskada lakkerer som drev litt både på og utafor papiret - da på 90-tallet.

Som Bjerknes er inne på her, hvis du skal lakkere den i "personlige" farger, går verdien ned noe. Er den ripete m.m. og du skal friske opp den originalt, øker du kanskje verdien noe, ihvertfall enklere å få solgt igjen senere.

Plastidip er vel ikke aktuelt lengre, det var en "hit" før foliering. Det tåles ikke på tanken bl.a. da det ikke tåler bensinsøl.

Enn å kjøpe et ekstra "lakksett" f.eks på Ebay, og prøve seg fram selv, ikke sikkert det blir så mye dyrere, også kliner du tilbake originaldelene om du en gang i fremtiden skal selge.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Lakkere kåpedeler?

Post by Bjerknez »

Plastidipp er bra til sitt bruk, men mest for å pynte detaljer etc. jeg har brukt plasridipp på vindskjermen min. Funket utmerket og tåler alt jeg har gitt den av avfetting og vaskemidler.

Men bensin tåler den ikke og den egener seg nok ikke for hellakkering og seriøse ting. Da er folie bedre.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Lakkere kåpedeler?

Post by knutk »

Jeg har kun begrenset erfaring med japanske sykler, men det vesle jeg har lært er at de er glade i dekaler.
Nå vet jeg ikke hva ambisjonene er, men om der fortsatt er ønske om litt merker og mønster i lakken så bør det også budsjetteres for dekaler.
Har kun handlet til scooter. Ikke helt sammenlignbart, men jeg blir ikke forbauset om et sett dekaler kommer på en tusenlapp eller to. Lakk + klarlakk vil også fort løpe opp i nærmere to tusen (beror på hva man velger av farger).

Er det et alternativ å slipe ned lakken selv og lakke med sprayboks?
Med litt øvelse kan resultatet bli helt greit, og relativt lett å gjøre selv...
Dekaler er også lett å legge på. Bobler er ikke problem, man benytter zalo-vann og stryker bort vannet fra midten...
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Lakkere kåpedeler?

Post by tedium »

Et tips til: når de nye dekalene er på plass, blir det veldig fint med et lag klarlakk eller to på toppen. Nydelig dybde i fargen og en fryd å polere. (ingen voksrester i kanten på dekalene.)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Lakkere kåpedeler?

Post by JoeHugin »

Mulig Farestad Customs på Sørlandet er verdt å kontakte?

Ellers er det jo utallige lakkverksted rundtom som gjør dette.
Post Reply