Piaggio MP3 500

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
Geroberud
Posts: 4
Joined: 09 Aug 2023 12:15
MC: 2018 Piaggio Mp3 500
3800km

Piaggio MP3 500

Post by Geroberud »

Hei.

Jeg har skaffet meg en Piaggio MP3 500 fra 2020. Km: 9700. Den var på 10.000km service i juli.
Tror jeg gjorde et ganske godt kjøp prismessig (75.000), og den er som en drøm å kjøre.
Har ikke mc lappen så dette er helt nytt og topp for meg. Jeg har lyst til å ta godt vare på denne doningen slik at den ikke faller alt for mye i verdi på en stund. Er det noen tips å få her?
Eneste jeg vet er at den sikkert bør holdes ren og at den bør fettes 2-3 ganger i året, gjennom en nippel-skrue-dings nede i forstillingen. Dette fortalte forrige eier meg. Hvor ofte er det anbefalt med service? Hver 10.000? Kan man gjøre det selv?
Er i hvert fall interessert i tips og råd:-)

Hilsen Geir
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Piaggio MP3 500

Post by intruder »

Gratulerer med sykkel og lykke til.
Regner med at servicer hver 20 000 km er innafor ! :thumleft
Fabrikkgarantien er kanskje utgått men regner med at noe service er utført ! :D
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Piaggio MP3 500

Post by Borg »

Geroberud wrote: 17 Aug 2023 17:46 Hei.

Jeg har skaffet meg en Piaggio MP3 500 fra 2020. Km: 9700. Den var på 10.000km service i juli.
Tror jeg gjorde et ganske godt kjøp prismessig (75.000), og den er som en drøm å kjøre.
Har ikke mc lappen så dette er helt nytt og topp for meg. Jeg har lyst til å ta godt vare på denne doningen slik at den ikke faller alt for mye i verdi på en stund. Er det noen tips å få her?
Eneste jeg vet er at den sikkert bør holdes ren og at den bør fettes 2-3 ganger i året, gjennom en nippel-skrue-dings nede i forstillingen. Dette fortalte forrige eier meg. Hvor ofte er det anbefalt med service? Hver 10.000? Kan man gjøre det selv?
Er i hvert fall interessert i tips og råd:-)

Hilsen Geir
Hei Geir og velkommen!
MP 3 er et strålende alternativ for de som ikke har MC lappen. Har en kamerat i Stavanger som brukte en slik i mange år.

Denne siden hadde en enkel oversikt mht service
https://www.piaggio.com/mediaObject/pia ... SA-mp3.pdf
Ellers har verkstedene gjerne sjekkliste for hva som gjøres på service som man ofte får om man spør etter den (finnes sikkert på nettet et sted også)

Nå er også sykkelen under 5 så kan jo vurderes om det er ønskelig å holde servicene mht reklamasjonsretten

Vet ikke hvor lik din er 2015 modellen, men denne inneholdt alt av momenter mm
https://www.vespaforum.com/manuals/Piag ... Manual.pdf
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Piaggio MP3 500

Post by RuneMC »

Gratulerer.
Følger du service intervaller ihht servicebok er mye gjort. Håndvask bedre enn høytrykksspyler inn i hjullager f.eks.. Verditap pga alder og km blir det uansett, men alt er relativt - må nesten regne det som en hobby og ikke bare som en økonomisk utgift :)

Får du vinterlagret den tørt er mye gjort, evt vedlikeholdslade batteriet et par ggr ila vinteren.
Skal du mekke selv er youtube stedet å finne instruksjoner.

Ellers tipper jeg det gjelder det samme som for MC ellers, gjør deg synlig for andre trafikanter (ikke vær i bilenes blindsone lenge, de færreste bilførere vrir på hodet) og blinklys til venstre i rundkjøring er ikke valgfritt lenger (jfr gjøre deg synlig og tydelig). Fikk meg mange aha-opplevelser under opplæringen i Oslo-trafikken og gjorde vel ca en klar feil hver gang jeg var ute i trafikken. Gull verdt senere. (Og da hadde jeg kjørt ganske mye i Oslo med bil forut og tenkte det skulle være en smal sak.)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Piaggio MP3 500

Post by Tekumseh »

Gratulerer med Piaggio! :-)
Med at den nettopp har vært på 10.000-service er det vel lite bekymringer framover ja. Lykke til med kjøringa! :-)
Geroberud
Posts: 4
Joined: 09 Aug 2023 12:15
MC: 2018 Piaggio Mp3 500
3800km

Re: Piaggio MP3 500

Post by Geroberud »

Tusen takk for svar og tips:-)
Jeg kruser videre! :D
Post Reply