Kjørebriller

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjørebriller

Post by Jonta »

tronn wrote: 10 Jul 2023 14:33 Briller med stropp må ha stroppen inne i hjelmen. MX briller har stroppen utenpå hjelmen. Du vil antakeligvis slite med å få hjelmen på med brillene på hodet.

Det er også veldig individuelt hvordan vind treffer hjelmen, avhengig av sykkel, vindskjerming og høyde på fører.

Jeg er nærsynt, og må bruke kjørebriller. Jeg bruker så og si alltid solbriller med styrke når jeg kjører med mindre det er mørkt. Jeg har ingen hjelmer jeg bruker i dag med innebygget solvisir. Jeg synes solvisir ofte har dårlig optikk, og fanger for mye sollys som blender for mye i forhold til skikkelige solbriller.

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan folk tør å kjøre med visir oppe uten briller.
Selv er jeg veldig fornøyd med min innebyget solvisir (Shubert)
Er det noen som kjører med oppe visir og uten briller da. Kanskje noen prøver seg en kveld, i sakte fart...ikke lurt det heller.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjørebriller

Post by Jonta »

Domino wrote: 10 Jul 2023 18:40 I den gamle Kiwi-hjelmen min var det ikke noe problem å bruke briller. Da kjørte jeg alltid med fotokromatiske solbriller og var veldig fornøyd med dette. Den hjelmen jeg har nå er mye mindre brillevennlig, men den har innebygget solvisir. Og jeg trenger heldigvis ikke briller med styrke for å kjøre.

Den dagen jeg skal bytte hjelm kommer brillevennlighet til å være et kriterium. Mulig jeg satser på åpningshjelm.
Det virker som om hjelmer m. innebygget solvisir, er mindre brillevennlige en de uten.
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Kjørebriller

Post by Domino »

Så lenge synet funker greit, velger jeg heller hjelm med solvisir enn plass til briller.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjørebriller

Post by Jonta »

En annen ting. på Maura kjøpte jeg også et (dyrt) orange hovedvisir. men jeg syntes det ikke har så mye dempende efekt på skarpt lys. Derimot har det kanskje en lysforsterkende effekt i gråvær, som er ganske fin.
Selgeren på MC-Oslo, forklarte at gule visir fungerte på en måten, og var fine i regnevær. Men de orange var beregna på sol.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Kjørebriller

Post by tedium »

Prøvde meg litt fram på turen nå nettopp. Har hjelm med solvisir innebygd, men kjøpte et par tonede (litt mørke) vernebriller på Biltema til kr 89 for å teste. Veldig behagelig med lufting, men konklusjonen for mitt vedkommende blir at tunnelene rundt omkring er for mørke. Jeg så ikke en dritt, og endte med å stoppe og ta av brillene før tunnelene. Resultatet blir ny tur på Biltema og innkjøp av vernebriller med klart glass. Det må jo bli rene kinderegget :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Kjørebriller

Post by Bjerknez »

Her har du briller!
BCF30A73-E799-4A21-AB17-8C7A1CF57127.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kjørebriller

Post by mekkern »

tedium wrote: 11 Jul 2023 21:11 Prøvde meg litt fram på turen nå nettopp. Har hjelm med solvisir innebygd, men kjøpte et par tonede (litt mørke) vernebriller på Biltema til kr 89 for å teste. Veldig behagelig med lufting, men konklusjonen for mitt vedkommende blir at tunnelene rundt omkring er for mørke. Jeg så ikke en dritt, og endte med å stoppe og ta av brillene før tunnelene. Resultatet blir ny tur på Biltema og innkjøp av vernebriller med klart glass. Det må jo bli rene kinderegget :D
Prøv i så fall disse- https://www.biltema.no/bygg/verneutstyr ... 2000047540
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kjørebriller

Post by Palma »

IMG20230712101153.jpg
Felleskjøpet har briller. Kr 89,-
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Kjørebriller

Post by Bjerknez »

Palma wrote: 12 Jul 2023 10:15 IMG20230712101153.jpg
Felleskjøpet har briller. Kr 89,-
Han skriver at han må ha briller med stropp. Men så klart kommer man langt med syltestrikk også, hvis man virkelig er på kjipern :lol:
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Kjørebriller

Post by tedium »

mekkern wrote: 12 Jul 2023 09:55
tedium wrote: 11 Jul 2023 21:11 Prøvde meg litt fram på turen nå nettopp. Har hjelm med solvisir innebygd, men kjøpte et par tonede (litt mørke) vernebriller på Biltema til kr 89 for å teste. Veldig behagelig med lufting, men konklusjonen for mitt vedkommende blir at tunnelene rundt omkring er for mørke. Jeg så ikke en dritt, og endte med å stoppe og ta av brillene før tunnelene. Resultatet blir ny tur på Biltema og innkjøp av vernebriller med klart glass. Det må jo bli rene kinderegget :D
Prøv i så fall disse- https://www.biltema.no/bygg/verneutstyr ... 2000047540
Jepp. Det er de jeg har sett meg ut. Flate stenger som bygger lite i hjelmen. Og helt innafor prismessig. Mulig jeg kliner til med to par :D :thumleft
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjørebriller

Post by Jonta »

Jeg endte opp med disse rimelige Eliminator bikerbrillene fra Gardermoen MC. De funker bra, og passer enda bedre i Shlubbert hjelmen. De tetter ikke helt ytterst, men stopper all trekk alikevel. Og jeg får lukka visiet, da stroppen legger seg fint imellom visir og hjelmskall.
Kjøpte også et åpar progressive solbriller. Veldig kjekke når man skal lese kart, eller ting på dashbordet som er blitt vel smått.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply