3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Så med jeg vil konkludere med at en kabel med maks diameter på 6mm og under kan helt fint brukes og klipset vil ikke ta noe skade av det. Poenget med disse klipsene for min del er uansett kun for å huke ledninger inn i for å få dem vekk fra borplate etc. Feks.

Jeg har sett flere design som jeg liker og som jeg skal lage klips av. Det koster slikk og ingenting (ca. 10 kroner i resin) og printe 50-100 stk. klips. Billigere enn å kjøpe klips på Biltema eller til og med fra AliExpress. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bjerknez wrote: 02 Sep 2023 15:09
Bikeridr wrote: 02 Sep 2023 08:53 Ligger jo litt bakover i tråden. Knutk laget beskyttelse til ekstralyktene. Inunf laget nytt lampehus (han har en "enormt stor" printer). Selv har jeg laget forskjellige braketter og ring "til huset". Ikke nødvendigvis "hva man ikke får tak i", men mer, "jeg trenger det nå, ikke om 3 uker".
Er jo bare fantasien (og platestørrelsen) som bestemmer/begrenser 🙃
Jeg har prøvd å tenke ut en del ting som kan betegnes som "sært" men nyttig. Vertfall for min egen del.

1. Snusboks.

Med en mindre snusboks kan man ta med en som ikke tar like stor plass når man feks. Skal ut på byen eller noe. Dessuten blir en mindre snusboks med rett design et lite blikkfang etc. ikke uhyre viktig, men en interresant ting å prøve seg på.

2. Holder til Nespresso kapsler.

Ikke veldig sært kanskje, men en slik holder kan være kjekk og ha rett ved siden av kaffemaskinen.

3. Krok til hjelmen.

Jeg setter stadig hjelmen på kontorpulten og der står den. Mest i veien egentlig. Kroker til å henge opp denne skikkelig finnes det ikke flust av. Ved å lage en spesialdesignet krok som gjør at den kan henge trygt på veggen er en ide jeg har lekt meg litt med.

4. Holder med flere rom.

Hjemme så har jeg ALLTID følgende gjenstander i umiddelbar nærhet som somregel ligger slengt ved siden av meg i sofaen og som stadig glir ned i sofasprekken etc.

Fjernkontroll, mobiltelefon, snusboksen og nesesprayen. (Jada... jeg vet...)

Å lage en egen holder som passer disse tingene som lett kan festes til bordkanten hadde vært fint. :)

-------------

Det er vertfall det jeg kommer på i farten...
Siterer meg selv her og har vel kommet på en ting til man kan 3D printe som kan settes i kategorien "smart" i form av at det er billigere og trolig gir bedre resultat i samme slengen.

jeg tenker da på knapper og vribrytere til elektroniske prosjekter. Jeg har jo mye av dette liggende, men jeg må liksom velge mellom de jeg har hvis jeg skal bruke noen og basen må jo passe til bryteren etc.

Nå kan jeg jo lage egne brytere med forskjellige fasonger etc. som passer til alt mulig. Ingen grunn til å bestille nye knapper og vribrytere fra nå av :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Siden jeg ble så fornøyd med Elegoo ABS-like V2 rein'et, så bestillte jeg meg 5 flasker til. Da har jeg totalt 9 flasker når disse ankommer.

Nå slipper jeg å kjøpe julegaver i år! :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Driver og tegner en slik multimeter holder som skal henge fra hyllereolen på arbeidsbenken slik at jeg får multimeteret vekk fra bordet. Jeg får det nok til til slutt, men du store så mange timer jeg har klødd meg i hue grunnet det designet.

Jeg må nemlig ta høyde for hvor stor gjenstanden kan være med tanke på maks størrelsen som 3D printeren kan printe og må lage denne i flere deler. Legg til vinkler etc. så blir det fort komplisert.

Jeg har laget flere versjoner av en slik holder nå og jeg har sagte men sikkert gravd meg ned i dyoet hver gang, for så og tygge på det en stund før jeg starter fra scratch dagen etter.

Det er jo 1000 forskjellige måter og lage en slik på og jeg blir liksom aldri fornøyd. Heldigvis synes jeg det er gøy og tegne slikt i 3D samt lære meg det, men jammen tar det tid.

Jaja, nå har jeg skrapet enda et design. Starter på nytt i morgen :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

@Bjerknez
I Fusion 360 kan du tegne hele modellen og deretter legge inn et "splittplan" for å dele opp modellen. Det var nok sikkert noe slik @knutk gjorde da han laget tablet-braketten før GIØ. Jeg fikk jo sett den braketten med selvsyn på GIØ og "gjort riktig" så vil skjøtene vises minimalt :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 05 Sep 2023 07:52 @Bjerknez
I Fusion 360 kan du tegne hele modellen og deretter legge inn et "splittplan" for å dele opp modellen. Det var nok sikkert noe slik @knutk gjorde da han laget tablet-braketten før GIØ. Jeg fikk jo sett den braketten med selvsyn på GIØ og "gjort riktig" så vil skjøtene vises minimalt :)
Litt usikker på hva du mener rent konkret her @Bikeridr.

Slik jeg har gjort nå er å lage en ny "component" for hver del. Siden disse skal henge sammen i form av skruehull etc. så må jeg ta målene fra det den ene komponenten og speile over på den jeg holder på med. Jada, jeg bruker "project" funksjonen. Men denne funker ikke hvis man feks. linker til egne moduler i samme mappe.

Så jeg er på en måte klar over gangen her sånn noenlunde, men jeg liker å lage det på en litt organisert måte, slik at jeg kan gå tilbake og gjøre små endringer uten å kludre til for mye.

Så jeg skal nok få det til, men merker jo at jeg slett ikke er proff på Fusion... enda vertfall :)
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 05 Sep 2023 10:03
Bikeridr wrote: 05 Sep 2023 07:52 @Bjerknez
I Fusion 360 kan du tegne hele modellen og deretter legge inn et "splittplan" for å dele opp modellen. Det var nok sikkert noe slik @knutk gjorde da han laget tablet-braketten før GIØ. Jeg fikk jo sett den braketten med selvsyn på GIØ og "gjort riktig" så vil skjøtene vises minimalt :)
Litt usikker på hva du mener rent konkret her @Bikeridr.

Slik jeg har gjort nå er å lage en ny "component" for hver del. Siden disse skal henge sammen i form av skruehull etc. så må jeg ta målene fra det den ene komponenten og speile over på den jeg holder på med. Jada, jeg bruker "project" funksjonen. Men denne funker ikke hvis man feks. linker til egne moduler i samme mappe.

Så jeg er på en måte klar over gangen her sånn noenlunde, men jeg liker å lage det på en litt organisert måte, slik at jeg kan gå tilbake og gjøre små endringer uten å kludre til for mye.

Så jeg skal nok få det til, men merker jo at jeg slett ikke er proff på Fusion... enda vertfall :)
Dersom du skal lage et skruehull som skal gå gjennom flere separate figurene så er det enklest å tegne hullet på den ene figuren.
Når så hullet skal lages sette man sammen figurene slik de er ment å være, og gjør dem alle synlige. Deretter kjører man en Extrude for hullet som når helt gjennom, og da vil der bli hull i alle synlige figurer...
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 05 Sep 2023 10:35
Bjerknez wrote: 05 Sep 2023 10:03
Bikeridr wrote: 05 Sep 2023 07:52 @Bjerknez
I Fusion 360 kan du tegne hele modellen og deretter legge inn et "splittplan" for å dele opp modellen. Det var nok sikkert noe slik @knutk gjorde da han laget tablet-braketten før GIØ. Jeg fikk jo sett den braketten med selvsyn på GIØ og "gjort riktig" så vil skjøtene vises minimalt :)
Litt usikker på hva du mener rent konkret her @Bikeridr.

Slik jeg har gjort nå er å lage en ny "component" for hver del. Siden disse skal henge sammen i form av skruehull etc. så må jeg ta målene fra det den ene komponenten og speile over på den jeg holder på med. Jada, jeg bruker "project" funksjonen. Men denne funker ikke hvis man feks. linker til egne moduler i samme mappe.

Så jeg er på en måte klar over gangen her sånn noenlunde, men jeg liker å lage det på en litt organisert måte, slik at jeg kan gå tilbake og gjøre små endringer uten å kludre til for mye.

Så jeg skal nok få det til, men merker jo at jeg slett ikke er proff på Fusion... enda vertfall :)
Dersom du skal lage et skruehull som skal gå gjennom flere separate figurene så er det enklest å tegne hullet på den ene figuren.
Når så hullet skal lages sette man sammen figurene slik de er ment å være, og gjør dem alle synlige. Deretter kjører man en Extrude for hullet som når helt gjennom, og da vil der bli hull i alle synlige figurer...
Ja det er litt slik jeg gjør egentlig, noen ganger. Men problemet ligger egentlig bare i planleggingen. Jeg endrer mening underveis og det blir fort mye knot. Så jada, jeg forstår greia. Men det tar tid før det sitter 100% i fingrene :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

For første gang har jeg blitt spurt om løse et konkret "problem" som forøvrig ikke må ses på som et uhyre viktig problem å løse, men heller som et daglig irritasjonsmoment for gutta på lageret på jobben.

Dem som pakker bruker nemlig slik gråpapir for å fylle tomrom i esker og dette gråpapiret henger på et rør og fungerer i grunn på samme prinsippet som en dassrull ved at røret er tredd gjennom papirrullen.

Disse gråpapirrullene kommer levert med slike sorte plast dingser i hver ende som er beregnet for røret og gå igjennom slik at den lett glir på røret når vi drar ut papiret.

Problemet her er at røret er akkurat litt dor stort til at det går inn i disse plastdingsene og vi må derfor ta ut disse med tang og tre rullen på stangen uten disse. På sikt vil rullen deformeres og det bråker noe infernalsk hver gang noen da drar ut litt gråpapir som skal brukes.

Så jovial og spandabel som jeg er så bestemte jeg meg å avse 40ml. Med resin på dette og designet derfor en slik plastdings med stort nok hull i midten til at røret/stangen går inni. Da bytter vi bare ut de plastdingsene som er der med dem jeg laget og alt blir bra :)

Her er designet som skal testes på jobb i morgen :)
10_Original.png
11_Original.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Nok et vellykket print ser det ut til :)

Står i cure maskinen nå…
IMG_1234.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ble så absolutt godkjent dette :thumleft
1.JPG
2.JPG
Jammen funket dem ikke også :)
3.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Sliter litt med å finne et effektivt og godt design vedrørende multimeteret jeg vil henge opp på siden av hylla i furtebua. Meningen er at jeg skal bruke multimeteret mens det står i denne holderen jeg printer og multimeteret må tilte litt nedover.

Jeg har tegnet flere versjoner som jeg har forkastet da jeg liksom aldri blir fornøyd...

Men i helgen skal jeg se om jeg får noe klart :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Funksjonelle print er de beste print
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 08 Sep 2023 07:29 Sliter litt med å finne et effektivt og godt design vedrørende multimeteret jeg vil henge opp på siden av hylla i furtebua. Meningen er at jeg skal bruke multimeteret mens det står i denne holderen jeg printer og multimeteret må tilte litt nedover.

Jeg har tegnet flere versjoner som jeg har forkastet da jeg liksom aldri blir fornøyd...

Men i helgen skal jeg se om jeg får noe klart :)
Hvilket meter har du?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 08 Sep 2023 20:20
Bjerknez wrote: 08 Sep 2023 07:29 Sliter litt med å finne et effektivt og godt design vedrørende multimeteret jeg vil henge opp på siden av hylla i furtebua. Meningen er at jeg skal bruke multimeteret mens det står i denne holderen jeg printer og multimeteret må tilte litt nedover.

Jeg har tegnet flere versjoner som jeg har forkastet da jeg liksom aldri blir fornøyd...

Men i helgen skal jeg se om jeg får noe klart :)
Hvilket meter har du?
Jeg har to multimetere som skal ha holdere til og disse er ikke oike. Det ene er et Brymen BM869S og det andre er et Brymen BM786 EEVblog edition. Det er BM869S som jeg må lage holder til først da jeg har tatt ned det gamle.
Post Reply