Hvite merker på sykkelen
Hvite merker på sykkelen
Hei, har noen hvite merker på sykkelen (spesielt noen steder på plastikk) som ikke går av etter vask med såpe. Har fått høre at dette er merker som sitter igjen fra når sykkelen var våt og tørket i sola.
Vet noen hvordan jeg kan få fjerna disse merkene?
Se bilder for å se hvordan det ser ut
https://postimg.cc/gallery/KLQtKgD
Vet noen hvordan jeg kan få fjerna disse merkene?
Se bilder for å se hvordan det ser ut
https://postimg.cc/gallery/KLQtKgD
Re: Hvite merker på sykkelen
Ikke så mye jeg ville brydd meg om, men type plastfornyer eller Owatrol er nok noe å prøve. Endel produsenter bruker etterhvert resirkulert plastikk og da kan det evt være litt sjatteringe.
Hvis ingen antydning tidligere kan det evt være vann + veisalt eller på strekninger hvor det er fint steinstøv/slurry fra tunnelboringer eller pukkverk eller sementstøv + vann.
Hvis ingen antydning tidligere kan det evt være vann + veisalt eller på strekninger hvor det er fint steinstøv/slurry fra tunnelboringer eller pukkverk eller sementstøv + vann.
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Hvite merker på sykkelen
Dette er tørr plastikk -resultat av sol og sterke såper.
Ovatrol polytrol fixer dette hvis man følger bruksanvisningen.
eller andre enklere midler for svart/grå plast.
Ovatrol polytrol fixer dette hvis man følger bruksanvisningen.
eller andre enklere midler for svart/grå plast.
Re: Hvite merker på sykkelen
Fungerer den man får kjøpt på biltema?
Re: Hvite merker på sykkelen
Disse merkene oppstår som oftest ved bruk av kjemikaler. Spesielt hvis du bruker feks. Avfetting i sola. Jeg har hatt samme problemet. Problemet kan også oppstå hvis du bruker avfetting på varme overflater.
Jeg sleit noe voldsomt med å fjerne dette på min første S1000R. Men løsningen her er tolmodighet.
Varm opp plasten med en varmluftspistol. Kun så den blir god og varm. Smør på plastfornyer. Bruk en som er litt tynn konsistensen som "trekker inn" i plasten. Smør på gjentatte ganger. Så fort første laget tørker, smør på nytt lag. Bruk varme. Jeg holdt på en hel dag og fortsatte å gjøre dette ofte en hel uke.
Owatrol kan du også teste.
Faktisk kan du få tilbake orginalutseendet på plasten ved å kun bruke varme, men det kan være litt risikabelt da plasten fort kan koke hvis du ikke er forsiktig med varmen. Men prøv med en hårføner og stå nærme. En varmluftspistol kan bli for kraftig.
Jeg har advart om dette tidligere vedrørende bruk av avfetting og kjemikalier på sykkel. Spesielt når den er varm eller står i solen. Jeg har regelrett sluttet med det. Jeg bruker vanlig såpe, men sjelden eller aldri avfetting. Jeg kan bruke avfetting men KUN i skyggen og KUN nør sykkelen er helt kald.
Jeg sleit noe voldsomt med å fjerne dette på min første S1000R. Men løsningen her er tolmodighet.
Varm opp plasten med en varmluftspistol. Kun så den blir god og varm. Smør på plastfornyer. Bruk en som er litt tynn konsistensen som "trekker inn" i plasten. Smør på gjentatte ganger. Så fort første laget tørker, smør på nytt lag. Bruk varme. Jeg holdt på en hel dag og fortsatte å gjøre dette ofte en hel uke.
Owatrol kan du også teste.
Faktisk kan du få tilbake orginalutseendet på plasten ved å kun bruke varme, men det kan være litt risikabelt da plasten fort kan koke hvis du ikke er forsiktig med varmen. Men prøv med en hårføner og stå nærme. En varmluftspistol kan bli for kraftig.
Jeg har advart om dette tidligere vedrørende bruk av avfetting og kjemikalier på sykkel. Spesielt når den er varm eller står i solen. Jeg har regelrett sluttet med det. Jeg bruker vanlig såpe, men sjelden eller aldri avfetting. Jeg kan bruke avfetting men KUN i skyggen og KUN nør sykkelen er helt kald.
- Spiritofwinter
- Posts: 1753
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Hvite merker på sykkelen
Løsningen fra Bjerknes er nok den som gir mest gevinst over tid vil jeg tro, uten at jeg har prøvd den selv.
Men om du vil prøve noe enkelt, så har jeg tidligere hatt grei suksess med denne: https://bilxtra.no/turtle-wax-bumper-shine-400ml
Ikke sikkert det holder til lenger enn neste vask, men en enkel løsning.
Men om du vil prøve noe enkelt, så har jeg tidligere hatt grei suksess med denne: https://bilxtra.no/turtle-wax-bumper-shine-400ml
Ikke sikkert det holder til lenger enn neste vask, men en enkel løsning.
-
- Posts: 657
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Hvite merker på sykkelen
Silikon spray?
Det er kanskje det samme som plastfornyer/cocpit shine?
Det er kanskje det samme som plastfornyer/cocpit shine?
Re: Hvite merker på sykkelen
Silikon spray vil jeg tro ikke trekker seg inn så godt. Jeg tipper polytrol og hårføner er veien jeg ville gått...
Re: Hvite merker på sykkelen
Aha, så det kan altså komme hvis man vasker for mye/sterkt - haha, ingen erfaring med det 

Re: Hvite merker på sykkelen
Jepp, jeg har sett det flere ganger og opplevd det minst to ganger på egne kjøretøy.
Man sprayer på avfetting og man ser at platen reagerer med en gang. Selv om man spyler av med en gang så er det for sent.
Problemet tror jeg er varme fra sola samt UV stråling kombinert med kjemikalier. Det kan gå helt fint 100 ganger, men plutselig en dag får man et helvete. Tror det kommer av at plasten svekkes og blir tørr over tid. Bruker man avfetting gjentatte ganger så tørker plasten ut. Helt til den en dag suger til seg avfettingen.
Jeg tror man kan forhindre dette med å gjevnlig mette plasten med plastfornyer etc. etter vask. Jeg gjør dette hele tiden. Ikke bare grunnet dette, men fordi sort plast ser bedre ut en grå og falmet plast

-
- Posts: 197
- Joined: 25 Aug 2022 13:13
- MC: 1997 Suzuki Bandit 1200
X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS
Re: Hvite merker på sykkelen
Har du noe bilder?
Høres ut som du egentlig mener kalkflekker/waterspots, og ikke så kreshe som det fremkommer fra andre.
Høres ut som du egentlig mener kalkflekker/waterspots, og ikke så kreshe som det fremkommer fra andre.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2731
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Hvite merker på sykkelen
Denne kan være verdt et forsøk, brukt den mye på svart plastikk på veteranbiler, med god erfaring
https://www.autoglym.no/bumper-and-trim-gel

https://www.autoglym.no/bumper-and-trim-gel
fun is not a straight line
Re: Hvite merker på sykkelen
Jeg tror som nevnt Polytrol er det jeg ville gått for her. Man må ha noe som er tynt og som trekker inn i plasten. Akkurat dette kan du gjerne gjøre i solsteken eller etter oppvarming av plasten først med hårføner eller varmepistol.
Merk uansett at dette trolig ikke vil forsvinne etter første påføring. Jeg måtte gjenta minst 10 ganger og jeg lot plastfornyeren ligge på med tykt lag helt til den nesten tørket før jeg varmet opp og la nytt lag. Men jeg brukte ikke Polytrol. Jeg tror Polytrol er bedre egnet her etter å ha sett en del videoer.
Jeg fikk disse merkene på den sorte motorblokka på min Triumph Street Triple R. Det var så mange kriker og kroker at det var nesten umulig og fjerne igjen. Det er de gangene du har lyst til å bare rive av deg håret mens du griner i stillhet.
Plast er en ting... det kan i værste fall byttes i de fleste tillfeller uten store kostnader, men å begynne å bytte motordeler kan fort bli mer vanskelig/dyrt.
Merk uansett at dette trolig ikke vil forsvinne etter første påføring. Jeg måtte gjenta minst 10 ganger og jeg lot plastfornyeren ligge på med tykt lag helt til den nesten tørket før jeg varmet opp og la nytt lag. Men jeg brukte ikke Polytrol. Jeg tror Polytrol er bedre egnet her etter å ha sett en del videoer.
Jeg fikk disse merkene på den sorte motorblokka på min Triumph Street Triple R. Det var så mange kriker og kroker at det var nesten umulig og fjerne igjen. Det er de gangene du har lyst til å bare rive av deg håret mens du griner i stillhet.
Plast er en ting... det kan i værste fall byttes i de fleste tillfeller uten store kostnader, men å begynne å bytte motordeler kan fort bli mer vanskelig/dyrt.
-
- Posts: 197
- Joined: 25 Aug 2022 13:13
- MC: 1997 Suzuki Bandit 1200
X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS
Re: Hvite merker på sykkelen
Jeg vil ikke anbefale Polytrol, det finnes bedre remedier. Plastcoating er en bedre løsning enn Polytrol-olja 
Men først må man se hva det er, for det kan og være kalk fra vaskevann.
Men først må man se hva det er, for det kan og være kalk fra vaskevann.
Re: Hvite merker på sykkelen
Hva kan jeg gjøre hvis det er kalk fra vaskevann?