Kjedeskift og justering av hjul

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Kjedeskift og justering av hjul

Post by pelsen »

Jeg har skiftet kjede og drev på KTM RC8Ren idag, nytt kjede og drev fra xlmoto, det gamle fra samme sjappe gikk over 40000 km. Bra greier, originaldeler er ikke i nærheten av så bra. Supersprox drev og DID 525 ZVM-X, har kjøpt det samme på nytt. :D
Kjedeverktøy fra Bilrema funker utmerket.
Jeg husker ikke sist jeg justerte bakhjulet, muligens har jeg brukt opp to kjede/drev siden sist, og det passet bra å sjekke litt idag.
Det er viktig at hjulene er i linje for at sykkelen skal styre og fungere riktig. Jeg finjusterte litt idag, bildene viser det enkle verktøyet i bruk.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Post by Jonta »

Smart å skru det opp slik. Jeg har bare lagt en rettholt på noen kasser på hver side, som fort flytter på seg osv.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Post by knutk »

User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Post by pelsen »

Da stiller man jo bakhjulet mot motoren, er den i linje med framhjulet? Måle hjul mot hjul er nok det beste, og veldig enkelt.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Post by Jonta »

Som Pelsen antyder, er vel dette verktøy først og fremst for å sjekke om drevene er på linje. Da holder det egentlig bare og sikte, eller bruke en linjal. Særlig om kjede og motordeksel er av.
Sik oppdaga jeg at fordrevet på min Fant var satt feil vei, av en tidligere eier. Flaks at det gikk bra. Men fort gjort, da drevet skal stå motsatt på Ducati, og begge syklene har samme motor.

Forøvrig så har man jo merker på svingarmen, for å line opp bakhjulet. men ikke alltid de stemmer helt..
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Post by Traction »

pelsen wrote: 08 Sep 2023 22:02
Da stiller man jo bakhjulet mot motoren, er den i linje med framhjulet? Måle hjul mot hjul er nok det beste, og veldig enkelt.
Begge målinger er relevante. Hvis ikke begge stemmer samtidig så indikerer det at noe er skjevt. Feks slitt lager i baksving-lager.
En kjedegang som ikke er på linje slites fortere, utvikler varme og stjeler effekt.
Har sett dette flere ganger, på banesykler som har vært krasjet, og også på helt nye sykler.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Post by pelsen »

Traction wrote: 09 Sep 2023 08:22 Begge målinger er relevante. Hvis ikke begge stemmer samtidig så indikerer det at noe er skjevt. Feks slitt lager i baksving-lager.
En kjedegang som ikke er på linje slites fortere, utvikler varme og stjeler effekt.
Har sett dette flere ganger, på banesykler som har vært krasjet, og også på helt nye sykler.
Enig, dette henger jo sammen, både motor og hjul skal være på linje. Med slitt baksvinglager har man jo også noen andre problemer med handling i litt fart. Det har jeg prøvd, og det er vel sikkert noen som vil kalle det farlig. 8)
Jeg har kjørt bak noen motorsykler og har sett begge hjulene, de kunne fått mye bedre sykkel ved å rette opp bakhjulet. :thumleft
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Post by knutk »

pelsen wrote: 08 Sep 2023 22:02
Da stiller man jo bakhjulet mot motoren, er den i linje med framhjulet? Måle hjul mot hjul er nok det beste, og veldig enkelt.
Et godt poeng jeg ikke har tenkt på.

Men for en gatesykkel med kasko forsikring ser jeg ikke noen grunn til å akseptere at ikke alt er helt rett.

For banekjøring blir det noe annet. Da betyr jo ikke kjedets levetid så mye, og feltreparasjoner er vel en del av pakka. :D :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Post by ArcticTiger »

Mono-svinggaffel bak gjør dette til en ting man ikke tenker over, hverken lineup av hjul eller drev.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Post by Traction »

ArcticTiger wrote: 10 Sep 2023 09:40 Mono-svinggaffel bak gjør dette til en ting man ikke tenker over, hverken lineup av hjul eller drev.
Det oppstår jo skjevheter der også, av ulike årsaker. Har også sett nye sykler der drivlinja ikke er rett.
Med monosving kan det være litt vanskeligere å korrigere.
Post Reply