3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg ser allerede nå hvor mye enklere dette kan gjøres, men nå skal jeg sove på det først. :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Her er det nye designet. Fjernet alle skruer og skruehull og lagde en "snap-fit" løsning i steden.
finished.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 3D-print-tråden

Post by mekkern »

Hvorfor ikke den grønne inn i den sorte uten delen i mellom- ev med en støtteribbe på den sorte.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

mekkern wrote: 11 Sep 2023 06:54 Hvorfor ikke den grønne inn i den sorte uten delen i mellom- ev med en støtteribbe på den sorte.
Samme tenkte jeg også, her må det gå ann å lage en løsning uten den mellomdelen? Hvis den ikke har en annen funksjon som jeg ikke oppfatter?
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 11 Sep 2023 06:54 Hvorfor ikke den grønne inn i den sorte uten delen i mellom- ev med en støtteribbe på den sorte.
Det har rett og slett med printstørrelsen å gjøre. Jeg må lage den i flere moduler for å få plass på printplata :)
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Blir noen av disse designene lastet opp til f eks thingiverse så andre eventuelt kan laste de ned og printe dem?
Husker at når jeg hadde 3D printer så brukte jeg den siden veldig mye når jeg skulle finne aktuelle ting og "printe"
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Toalmar wrote: 11 Sep 2023 19:20 Blir noen av disse designene lastet opp til f eks thingiverse så andre eventuelt kan laste de ned og printe dem?
Husker at når jeg hadde 3D printer så brukte jeg den siden veldig mye når jeg skulle finne aktuelle ting og "printe"
Så vidt jeg vet, så blir ingenting av det man lager i Fusion lastet opp andre steder enn dems egen server. Dette for at alt hele tiden ligger online slik at du kan åpne Fusion på en hvilken som helst PC og ha tilgang til prosjektene dine.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 11 Sep 2023 20:43
Toalmar wrote: 11 Sep 2023 19:20 Blir noen av disse designene lastet opp til f eks thingiverse så andre eventuelt kan laste de ned og printe dem?
Husker at når jeg hadde 3D printer så brukte jeg den siden veldig mye når jeg skulle finne aktuelle ting og "printe"
Så vidt jeg vet, så blir ingenting av det man lager i Fusion lastet opp andre steder enn dems egen server. Dette for at alt hele tiden ligger online slik at du kan åpne Fusion på en hvilken som helst PC og ha tilgang til prosjektene dine.
Du kan fint eksportere .stl og .3mf via "export to mesh" i Fusion360. Da får du fila ned på egen PC for deretter å laste de opp på thingiverse eller annen "repository" etter eget ønske. Dog, hvis du ikke har kommersiell lisens på F360, så gar du heller ikke anledning å ta betalt for modellene dine.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 11 Sep 2023 20:49
Bjerknez wrote: 11 Sep 2023 20:43
Toalmar wrote: 11 Sep 2023 19:20 Blir noen av disse designene lastet opp til f eks thingiverse så andre eventuelt kan laste de ned og printe dem?
Husker at når jeg hadde 3D printer så brukte jeg den siden veldig mye når jeg skulle finne aktuelle ting og "printe"
Så vidt jeg vet, så blir ingenting av det man lager i Fusion lastet opp andre steder enn dems egen server. Dette for at alt hele tiden ligger online slik at du kan åpne Fusion på en hvilken som helst PC og ha tilgang til prosjektene dine.
Du kan fint eksportere .stl og .3mf via "export to mesh" i Fusion360. Da får du fila ned på egen PC for deretter å laste de opp på thingiverse eller annen "repository" etter eget ønske. Dog, hvis du ikke har kommersiell lisens på F360, så gar du heller ikke anledning å ta betalt for modellene dine.
Jada, jeg vet at man kan gjøre dette manuelt, men det skjer altså ikke automatisk på noe vis. Det var det jeg mente :)

Men nå jar jeg også liten interesse av å laste ned andres design. Halve gleden er jo og lære seg dette selv. Men derimot bruker jeg steder som Thingiverse etc. som en idebank. Men å laste ned amdres filer er helt uinterresant for min del. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Her har jeg designet en meget enkel, men allikevel nyttig ting som gjør at jeg kan bruke en såkalt pushbutton gjennom lokket på en boks som når helt ned til selve mekanismen inne i boksen.

Den ser stor ut på bildet, men diameteren på selve knappen er 10mm og kontaktpunktet i bunnen er kun 3.5mm. Planen er da og lime denne til selve mekanismen i bunnen på boksen.
knapp.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

Bjerknez wrote: 11 Sep 2023 23:22 Her har jeg designet en meget enkel, men allikevel nyttig ting som gjør at jeg kan bruke en såkalt pushbutton gjennom lokket på en boks som når helt ned til selve mekanismen inne i boksen.

Den ser stor ut på bildet, men diameteren på selve knappen er 10mm og kontaktpunktet i bunnen er kun 3.5mm. Planen er da og lime denne til selve mekanismen i bunnen på boksen.

knapp.png
Kjapp tenking uten å helt vite formålet.
Ville det ikke vært bedre å laget en form for låsing på akslingen her rett på innsiden av lokket, så slipper du å lime den fast i komponenten. Tenker i tilfelle denne boksen må åpnes på et senere tidspunkt f.eks, og forenkler kanskje monteringen også. F.eks så enkelt som et lite spor og tre på en o.ring, eller en "fjærende" flens som låser seg når du har dyttet den gjennom hullet.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Roargutten wrote: 12 Sep 2023 08:40
Bjerknez wrote: 11 Sep 2023 23:22 Her har jeg designet en meget enkel, men allikevel nyttig ting som gjør at jeg kan bruke en såkalt pushbutton gjennom lokket på en boks som når helt ned til selve mekanismen inne i boksen.

Den ser stor ut på bildet, men diameteren på selve knappen er 10mm og kontaktpunktet i bunnen er kun 3.5mm. Planen er da og lime denne til selve mekanismen i bunnen på boksen.

knapp.png
Kjapp tenking uten å helt vite formålet.
Ville det ikke vært bedre å laget en form for låsing på akslingen her rett på innsiden av lokket, så slipper du å lime den fast i komponenten. Tenker i tilfelle denne boksen må åpnes på et senere tidspunkt f.eks, og forenkler kanskje monteringen også. F.eks så enkelt som et lite spor og tre på en o.ring, eller en "fjærende" flens som låser seg når du har dyttet den gjennom hullet.
Hehe, godt tenkt, og noe jeg tenkte på selv på vei til jobb i dag. Mye jeg roter med angående dette som ikke nødvendigvis er voldsomt gjennomtenkt. Jeg tegner ting litt på måfå, mest for at jeg synes det er gøy.

men du har helt rett. Mulig finnes det enda bedre løsninger enn dette også for alt jeg vet, men jeg har ikke mulighet til å tenke på denne knappen eller andre ting 24/7. Selv om jeg skulle ønske at det var tillfellet :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Men det viktige spørsmålet - når kjøper du deg slik?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 12 Sep 2023 10:12 Men det viktige spørsmålet - når kjøper du deg slik?
Kommer an på hva det er? :lol:
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Post Reply