Hva har du kjøpt i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by kvase »

Palma wrote: 28 Oct 2023 23:30
ashland wrote: 28 Oct 2023 20:26
Kan anbefale disse
https://no.touratech-nordic.com/rear-vi ... jIEALw_wcB

Etter å knekt ett av de originale speilene på 690'n, var det ren flaks jeg fikk skrudd ut restene i styret
Hvorfor ikke gå for speil med livstidsgaranti i stedet?
https://backcountrymc.no/product/double ... adventure/
Koster litt, men verdt hver krone! :thumleft
(Det er den svarte plastikken, IKKE selve reflektoren).
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

Ikke kjøpt i dag, men min "urgamle" iPhone 14 Pro Max blir i dag levert til nye eier for den nette sum av 12.500 kroner, siden min nye iPhone 15 Pro Max blir levert i dag :)

Ikke akkurat de største forandringene fra 14 til 15 Pro Max, men det jeg ser mest frem til er den nye action knappen, et noe bedre kamera og gleden av en USB-C port :)

Kan nok hende jeg må slenge på en ting til på listen i løpet av morgendagen da jeg skal ta en frivillig synstest siden jeg vet synet begynner å hangle litt. Håpet er at jeg skal få rettet dette med noen progressive briller med respelt for seg selv. Har blitt forespeilet en pris på rundt 10.000 spenn for et sett briller inkludert glass, litt avhengig av hvilken styrke og oppsett jeg trenger.

Har sett meg ut en innfatning fra Oakley...

Noen her som forøvrig er kjent med brilleabonnement? Er det en ok løsning eller er det bare en scam? Er vel som vanlig like greot å betale hele gildet å bli fersig kanskje?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

Var på kontroll hos øyelegen i går og nevnte at jeg muligens skulle kjøpe meg noen bedre briller enn "nillebriller" for slik vanlig bruk (ikke kjøring-.der ser jeg plenty) da sa han: "hvorfor det? de er da greie nok..."
Så min konklusjon er at hvis en bare har litt "korte armer" pga alder og ikke noe annet feil med synet så kommer mine "gullbriller" kun til å bli brukt ved datajobbing-ikke slik runtomkring..
Kjøper 2-3pak briller som passer meg greit i størrelse og kaster etter hvert som de får riper.
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by kvase »

For fritid
Trollsteinseggi Gore-Tex bukse Herre
for mc hjelm
Visir KLIM Krios Charger-HiVis
+
KTM 690 Enduro & SMC R 2019-2023 Fuel Filler Neck Cover Cap Kit - Orange
Etter tips om et må ha prdukt til 690 fra ashland :thumleft
Da har en også betalt 100 % av tilbuds prisen på 690 Enduro R 2022 mod- som blir henta i løpet av denne måneden i Sandnes :shock: :plystre
og en viktig faktor som straks skal kjøpes vel er dette seatconcepts Høy komfort | KTM (2021-23) alternativ XL for å ikke bygge for mye i høyden men mere i bredden :lol: :-k
last ned (1).png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 15 Nov 2023 18:05 Var på kontroll hos øyelegen i går og nevnte at jeg muligens skulle kjøpe meg noen bedre briller enn "nillebriller" for slik vanlig bruk (ikke kjøring-.der ser jeg plenty) da sa han: "hvorfor det? de er da greie nok..."
Så min konklusjon er at hvis en bare har litt "korte armer" pga alder og ikke noe annet feil med synet så kommer mine "gullbriller" kun til å bli brukt ved datajobbing-ikke slik runtomkring..
Kjøper 2-3pak briller som passer meg greit i størrelse og kaster etter hvert som de får riper.
Fikk resultatet i går. -1 på langsynet og +1.5 på kortsyn. Det resulterte i et "tilbud" jeg fikk som fort ble til at et brilleabonement ble anbefalt av den unge jenta bak disken. Jeg satt ikke spesielt stor lit til alt hun sa så jeg takket pent for meg og sa at jeg skulle sjekke litt priser rundt om.

For den unge jenta kom frem til at jeg trengte et brilleabonement som til slutt endte på 745 kroner pr. mnd. for tre sett med briller (Man MÅ velge tre sett briller i et abonnement)

Brillene kostet til sammen 18.000 kroner hvor av en av dem hadde progressive glass og var en hovedbrille, den andre var solbriller med langsynt glass og det tredje paret var noen rimelige lesebriller for å fylle ut pakka.

Driter jeg i abonnementet og heller kjøper EN brille med progressive glass koster det meg 8.300 kroner, men da må jeg betale for nye glass ved neste korsvei og jeg har ingen forsikring på glassene eller brillene...

Alt i alt ble dette mye å tygge på og den høye prisen gjorde at jeg avventet for å sjekke priser litt rundt.

Det er jo ikke slik at jeg er blind akkurat og synet har ikke plaget meg så langt. På jobben har jeg noen billige colabånner som lesebriller/forstørrelsesglass men man ser jo ut som en gammel bestefar med disse på seg.

MEN... det er jo snart jul, så kanskje noen av mine nærmeste tar hintet og river i hele eller deler av summen. Tvilsomt, men jeg tror det kan lønne seg og avvente til nyåret å ta en ny vurdering da :)

__________________

Men telefonen ble hentet i går (iPhone 15 Pro Max). Ikke de store forskjellene fra min eldgamle og utdaterte 14 pro Max, men jeg satt fort pris på den nye action knappen på siden og USB-C porten. ut over det er det vel heller små forandringer, selv om den sikkert er LITT bedre på mange områder. :)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ashland »

Bjerknez wrote: 16 Nov 2023 05:36 Fikk resultatet i går. -1 på langsynet og +1.5 på kortsyn.
Det er noen år siden jeg brukte linser og en evighet siden briller

Men, mente optikeren att du var både nærsynt og langsynt??
fun is not a straight line
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

ashland wrote: 16 Nov 2023 09:19
Bjerknez wrote: 16 Nov 2023 05:36 Fikk resultatet i går. -1 på langsynet og +1.5 på kortsyn.
Det er noen år siden jeg brukte linser og en evighet siden briller

Men, mente optikeren att du var både nærsynt og langsynt??
På leseavstand var verdien +1.5. Avstandssynet var verdien -1. Noe utover det har jeg ikke snøring på hva dette betyr, utover det at jeg skjønner at høyere tall = dårligere syn. :)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ashland »

Bjerknez wrote: 16 Nov 2023 09:30
ashland wrote: 16 Nov 2023 09:19
Bjerknez wrote: 16 Nov 2023 05:36 Fikk resultatet i går. -1 på langsynet og +1.5 på kortsyn.
Det er noen år siden jeg brukte linser og en evighet siden briller

Men, mente optikeren att du var både nærsynt og langsynt??
På leseavstand var verdien +1.5. Avstandssynet var verdien -1. Noe utover det har jeg ikke snøring på hva dette betyr, utover det at jeg skjønner at høyere tall = dårligere syn. :)
Er ingen ekspert, etter jeg tok laseroperasjon har jeg sluppet alt det der. Enn så lenge

Synes det bare høres litt rart ut å være begge deler
Om du ikke plaget med mysing eller hodepine lukter det "nille-briller" - ikke like kule eller topp kvalitet som optikeren sine, men hinsides billigere
fun is not a straight line
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

Joda... om det er rart eller ei har jeg null formening om. Kan ikke så mye om dette for å si det pent :)

Nillebriler har jeg fint råd til å ligge unna. Er i grunn ikke pengene det står på sånn sett. Men samtidig gidder jeg jo ikke å gi flerfoldige tusen for noe hvis jeg slipper unna med tilnærmet samme produkt til lavere pris.

Skal forhøre meg litt rundt vertfall. :thumleft

Laseroperasjon høres skummelt ut.... :shock:
User avatar
intruder
Posts: 4293
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by intruder »

Jeg var hos den lokale brillelangeren og fikk nye allroundbriller til 4000...gidder ikke kontakte Spekksavers eller noen andre for å tjene noen hundrelapper \:D/
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

intruder wrote: 16 Nov 2023 10:37 Jeg var hos den lokale brillelangeren og fikk nye allroundbriller til 4000...gidder ikke kontakte Spekksavers eller noen andre for å tjene noen hundrelapper \:D/
Kommer vel også litt ann på hva man velger av infatning og type glass også. Jeg kan helt klart spare store summer hvis jeg vil. Men jeg har ikke lyst til å gå rundt å ligne på Gudrun...
User avatar
intruder
Posts: 4293
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by intruder »

Bjerknez wrote: 16 Nov 2023 10:38
intruder wrote: 16 Nov 2023 10:37 Jeg var hos den lokale brillelangeren og fikk nye allroundbriller til 4000...gidder ikke kontakte Spekksavers eller noen andre for å tjene noen hundrelapper \:D/
Kommer vel også litt ann på hva man velger av infatning og type glass også. Jeg kan helt klart spare store summer hvis jeg vil. Men jeg har ikke lyst til å gå rundt å ligne på Gudrun...
Hver sin smak sa vinskjenkeren...drakk mens de andre sloss..
Forøvrig er jo ikke vi i endeLarmen MK og andre i 1 % - klubber så opptatt av ytre uttrykksmåter :smt043
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Spiritofwinter »

Bjerknez wrote: 16 Nov 2023 09:30 På leseavstand var verdien +1.5. Avstandssynet var verdien -1. Noe utover det har jeg ikke snøring på hva dette betyr, utover det at jeg skjønner at høyere tall = dårligere syn. :)
+1.5 betyr langsynt og når du sier leseavstand så betyr vel dette i praksis at du er litt langsynt på ting du holder i hendene, type bok, tablet, telefon osv, men det hadde blitt bedre om du holdt det på litt avstand, helt normalt for de som har passert 40+ år.
-1 betyr nærsynt og når du sier avstanddsynet så gjør det at ting på litt lenger avstand begynner å bli litt "tåkete", men med så svakt tall så er det snakk om liten skrift på lang avstand og ikke veldig alvorlig.

Vil tro at konklusjonen er at din optimale "leseavstand" er noe lenger enn dine hender, om det er litt nærmere så kan det bli litt tåkete, om det er litt lenger unna så blir det litt tåkete, men med så lave verdier er det veldig lite og ikke veldig avgjørende med mindre det er snakk om mange timer med stort fokus. Om du som meg sitter fremfor en skjerm på jobb mesteparten av dagen så kan det være du får nytte av å flytte skjermene 10cm lenger fra deg, men om du ikke opplever gjentatte ganger å bli fort sliten i øynene eller får hodepine av å sitte foran skjermen et par timer så er det ikke så avgjørende.

Selv var jeg på -2.5 før jeg merket at noe var galt med synet for snart 30 år siden, men i jobben min foran en dataskjerm hele dagen så drar jeg god nytte av "optimal avstand" til skjermer for min del.
Bjerknez wrote: 16 Nov 2023 10:38 Kommer vel også litt ann på hva man velger av infatning og type glass også. Jeg kan helt klart spare store summer hvis jeg vil. Men jeg har ikke lyst til å gå rundt å ligne på Gudrun...
Du får gå på Nille å satse på at du blir gående rundt å ligne på Mekkern :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

Spiritofwinter wrote: 16 Nov 2023 11:56
Bjerknez wrote: 16 Nov 2023 09:30 På leseavstand var verdien +1.5. Avstandssynet var verdien -1. Noe utover det har jeg ikke snøring på hva dette betyr, utover det at jeg skjønner at høyere tall = dårligere syn. :)
+1.5 betyr langsynt og når du sier leseavstand så betyr vel dette i praksis at du er litt langsynt på ting du holder i hendene, type bok, tablet, telefon osv, men det hadde blitt bedre om du holdt det på litt avstand, helt normalt for de som har passert 40+ år.
-1 betyr nærsynt og når du sier avstanddsynet så gjør det at ting på litt lenger avstand begynner å bli litt "tåkete", men med så svakt tall så er det snakk om liten skrift på lang avstand og ikke veldig alvorlig.

Vil tro at konklusjonen er at din optimale "leseavstand" er noe lenger enn dine hender, om det er litt nærmere så kan det bli litt tåkete, om det er litt lenger unna så blir det litt tåkete, men med så lave verdier er det veldig lite og ikke veldig avgjørende med mindre det er snakk om mange timer med stort fokus. Om du som meg sitter fremfor en skjerm på jobb mesteparten av dagen så kan det være du får nytte av å flytte skjermene 10cm lenger fra deg, men om du ikke opplever gjentatte ganger å bli fort sliten i øynene eller får hodepine av å sitte foran skjermen et par timer så er det ikke så avgjørende.

Selv var jeg på -2.5 før jeg merket at noe var galt med synet for snart 30 år siden, men i jobben min foran en dataskjerm hele dagen så drar jeg god nytte av "optimal avstand" til skjermer for min del.
Bjerknez wrote: 16 Nov 2023 10:38 Kommer vel også litt ann på hva man velger av infatning og type glass også. Jeg kan helt klart spare store summer hvis jeg vil. Men jeg har ikke lyst til å gå rundt å ligne på Gudrun...
Du får gå på Nille å satse på at du blir gående rundt å ligne på Mekkern :thumleft
Tror du traff spikeren på hodet her :) Stemmer ganske bra. På armlengdes avstand leser jeg ganske klart. Det er først når jeg får ting nærmere enn rundt 30 cm.fra øynene at jeg merker tåkeluren.

Derfor klarer jeg meg ganske bra på kontoret. Har en ganske stor skjerm (Philips Brilliance 499P).

Men jeg merket jo hvor mye bedre det ble med prøvebrillen optikeren ga meg under testen. Det var natt og dag. Men spørsmålet er om jeg synes det er verdt det og venne meg selv til å gå med briller. man gjør seg jo avhengig av dette. Øynene blir vel ikke fikset uansett....?
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply