Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
Sognepresten
Posts: 5
Joined: 26 Feb 2024 20:03
MC: Triumph Street Twin 2019

Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by Sognepresten »

Hei, jeg er ny her på forumet så jeg håper å treffe riktig underforum med denne posten.

Jeg er interessert i å bytte ut mine fabrikk-blinklys på min Triumph Street Twin 900 (2019) med noen fra Analog Motorcycles:
https://www.analogmotorcycles.com/shop/ ... n-signals/

Disse er i USA «ikke DOT godkjente» og iflg. dem men kun for offroad bruk. Hvordan er dette i Norge, er det lovlig? Jeg kontaktet produsent, men de kunne ikke svare på dette. Er det strenge reglement også på blinklys ifht. utforming/lysstyrke og andre faktorer? :-k

Er det noen som har erfaring med slike eller tilsvarende ettermarked produkter?

Se link for detaljer eller vedlagte bilder. Håper på respons, takk.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by inunf »

Hei og velkommen hit!

Lys på kjøretøy i Europa skal være E-merkede, det gjelder også blinklys. Sannsynligvis blir disse for nær hovedlyset også til at det er godkjent, uten at jeg husker kravet til avstand mellom hovedlys og blinklys på sittende fot.

Men om det er noe du kommer til å bli tatt for er en annen sak. :plystre

Noe slikt vil sannsynligvis være lovlig. Om Kina-produsenter gjør noe annet enn å merke lykteglasset for å oppnå E-merking vet jeg ikke.

Image
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by RuneMC »

Det var noen bittesmå blinklys. Mine LED på Africa Twin blir jo kjempe i sammenligning, men legger absolutt ikke merke til de selv.

Det filosofiske spørsmålet er om du vil at bilistene skal se hvilken retning du kjører? Det pleier å være en fordel for egen sikkerhet ;-)
Sognepresten
Posts: 5
Joined: 26 Feb 2024 20:03
MC: Triumph Street Twin 2019

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by Sognepresten »

inunf wrote: 26 Feb 2024 22:19 Hei og velkommen hit!

Lys på kjøretøy i Europa skal være E-merkede, det gjelder også blinklys. Sannsynligvis blir disse for nær hovedlyset også til at det er godkjent, uten at jeg husker kravet til avstand mellom hovedlys og blinklys på sittende fot.

Men om det er noe du kommer til å bli tatt for er en annen sak. :plystre
Takk for raske tilbakemeldinger. Det var noe noe slik jeg mente å huske/mistenkte.. jeg ønsker først og fremst å bli sett og forstått i trafikken, en god nummer to må jo være å kjøre lovlig, som nummer 3 kommer utseende :roll:

Av lovverk fant jeg omsider nå følgende hos Lovdata:

§ 28-7.Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner med bredde ikke over 130 cm skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)
Retningslys
  • 4.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:
  • a. Være E-merket i henhold til ECE-reg.nr. 50.
  • b. Være E-merket med symbol A i henhold til ECE-reg.nr. 6, serie 01, tillegg 5, rettelse 2.
  • c. Være e-merket i henhold til direktiv 76/759/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/277/EØF.
  • d. Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a, b eller c.
  • 4.2 Retningslysene foran og på siden kan kombineres i en lykt, dersom lyset er synlig innefor de vinkler som er angitt i nr. 4.3.
  • 4.3 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.
  • Lyset fra hver av lyktene foran og bak skal være synlig innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover.
  • Lyset fra hver av lyktene på sidene skal fremover være synlig innenfor en horisontalvinkel fra minst 10° innover til minst 80° utover og bakover være synlig innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover.

§ 28-9.Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner og sidevogn til motorsykkel kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)
Retningslys
  • 6.1.1 Avstanden mellom den innerste kant av de lysende flatene for hvert lyktepar som gir retningslys fremover, skal være 34 cm eller mer. Lykt som gir retningslys fremover, skal være plassert slik at den minste avstand mellom den lysende flaten i lykten for retningslyset og det fjern-/nærlys som er plassert nærmest – målt i et plan som står vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse – er 10 cm eller mer.
  • 6.1.2 Avstanden mellom den innerste kant av de lysende flatene for hvert lyktepar som gir retningslys bakover skal være 24 cm eller mer.

Litt vanskelig å forstå seg helt på, merker jeg. De er nok trolig ikke E-merket (eller andre godkjente merkinger)

RuneMC wrote: 26 Feb 2024 23:34 Det var noen bittesmå blinklys. Mine LED på Africa Twin blir jo kjempe i sammenligning, men legger absolutt ikke merke til de selv.

Det filosofiske spørsmålet er om du vil at bilistene skal se hvilken retning du kjører? Det pleier å være en fordel for egen sikkerhet ;-)
Ønsker absolutt å bli sett i trafikken, ingen tvil der. Har du noen ettermarket lys på din Africa Twin, eller er de originale ?

Hvis det er noen som har erfaringer eller anbefaling til ettermarket lys som oppfyller alle krav, så tas dette imot med takk. Jeg har allerede vært litt rundt forbi og kikka, XLMoto inkludert. Ikke overraskende så landa jeg jo på disse knøttsmå fordi dem var så fine og små :)

Beklager om dette blir en lang post, men nå blir det kanskje nyttig for andre også som måtte lure på dette. Så slipper dem tråle Lovdata - det var kjedelig!
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by RuneMC »

@Sognepresten Originale LED lykter og blinklys på Africa Twin 2016 DCT modellen (men glødepærer på manuell-gir variantene dengang mener jeg å huske). Holdbare saker da, har rundet litt over 106 000 km på mye dårlige/humpete veier uten problem så langt :) (...bank i bordet..)
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by Jonta »

Analog signal pods.
Vel, analog og analog, det er de i allefall ikke. :roll:
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by mekkern »

Disse er ECE godkjente-masse å velge på.https://www.kellermann-online.com/en/li ... seller&p=2

samme med disse:https://www.rizoma.com/en/motorcycle/turn-signals.html

Men disse koster litt..

3Dprintet et par overganger til Indian min og gikk fra disse:
IMG_3884.JPG
og over til disse som lyser helt værst i forhold til størrelse.
IMG_5662.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Sognepresten
Posts: 5
Joined: 26 Feb 2024 20:03
MC: Triumph Street Twin 2019

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by Sognepresten »

@mekkern takk for tips. Den overgangen så da veldig snedig ut. Ryddig!

Etter mye lesing og studering ifht. om de jeg ønsket meg er synlige nok og "lovlige nok" så har jeg gått bort ifra de deilige, lavprofil blinkerne.
Det blir heller et par retro, runde, mindre noen som i det minste ikke er HELT usynlige og strider i mot alt :roll: tror de vil passe godt på sykkelen.
Skjermbilde 2024-02-28 091732.png
Disse er ikke så brede og sjenerende, og mellomrommet mellom lysene foran vil reduseres. Dog ikke i den grad at det vil utgjøre en stor forskjell i negativ forstand (mener jeg)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by ole m. »

Sognepresten wrote: 28 Feb 2024 09:14 @mekkern takk for tips. Den overgangen så da veldig snedig ut. Ryddig!

Etter mye lesing og studering ifht. om de jeg ønsket meg er synlige nok og "lovlige nok" så har jeg gått bort ifra de deilige, lavprofil blinkerne.
Det blir heller et par retro, runde, mindre noen som i det minste ikke er HELT usynlige og strider i mot alt :roll: tror de vil passe godt på sykkelen.
Skjermbilde 2024-02-28 091732.png
Disse er ikke så brede og sjenerende, og mellomrommet mellom lysene foran vil reduseres. Dog ikke i den grad at det vil utgjøre en stor forskjell i negativ forstand (mener jeg)
Ser bra ut det her!

Forøvrig helt enig i konklusjonen din, blinklys er viktig for å kommunisere med annen trafikk, så det er lurt å ha noen som er plassert nogenlunde riktig.
:thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by RuneMC »

Jepp bedre. Jeg tenker som så at bilister generelt er ganske sløve, så bør stå ut litt på siden av hjulgaffelen så ikke retningen du blinker krever tankevirksomhet hos bilisten :)

Som eksempel kjørte jeg i høyre fil fram mot et lyskryss i Oslo. Holdt på å saktne ned da en bil la seg over i mitt felt uten å sjekke blindsonen. Av kroppsspråket tilbake når jeg kjørte opp på førersiden og gestikulerte at han burde vridd litt på hodet, så var nok det ganske utenkelig for ham... :roll: Så bare å ta høyde for at vi er mindre synlige.
Sognepresten
Posts: 5
Joined: 26 Feb 2024 20:03
MC: Triumph Street Twin 2019

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by Sognepresten »

Ja vi på sykkel er visst usynlige nok fra før av, så en trenger kanskje ikke hjelpe til for å bli enda litt mer usynlig. Kjøpte meg en refleksvest nå forrige uke, da jeg ikke hadde en fra før av - eller, jeg hadde en med en stor "L" på.. Kjekt å ha tidlig i sesongen med restene av vintermørket.

Takk for svar og tilbakemeldinger, da var til god hjelp for å ta en avgjørelse. Virker som et hyggelig forum, og det var en fin overraskelse :thumleft
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Sognepresten
Posts: 5
Joined: 26 Feb 2024 20:03
MC: Triumph Street Twin 2019

Re: Analog Signal Pods (blinklys) - Lovlig på norsk vei?

Post by Sognepresten »

@kvase de var jo gal-lekre. E-merkede også! :o
Post Reply