"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Bjerknez wrote: 27 Mar 2024 01:02 Haha, du er an skikkelig Reador Felgen mekkern! 8)
Når man ikke har millionlønn og har mange hobbyer må en trixe litt. 8)

Hvis en skal sveise litt vanlig stål med kompakttråd så trenger en gass-og det er ikke billig.
De engangsflaskene med 1liter argon/co2 blanding på 60bar som holder i ca 10 min hvis du er heldig koster 300kr.
en sodastream flaske inneholder 425gram med co2 som blir 215liter med gass og byttes for ca100kr-og lett å få byttet.

En sveiser noe varmere med ren co2 så er det veldig tynt må en stille ned apparatet noe-men samtidig får en bedre innbrenning i tykkere materialer.
Nedsiden er noe mer ozon men man skal ikke ha hodet i sveiserøyken uansett.
Det er heller ikke brukanes til rustfritt eller alu.
Vanlig stål/rustfritt-syrefast blanding av argon/co2 ca80/20%
Aluminium og TIGsveising-ren argon.

Adapter til sodastream fåes hos Ølbryggerbutikker.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Bjerknez »

Jeg har jo jobbet som industrirørlegger selv da jeg gikk 3 år med rørlegger på skolen. Både bygning og industri. Jeg var faktisk også ganske god på og sveise fikk jeg beskjed om. Men det er maaaaaaange år siden jeg tok i et sveiseapparat og teknologien har gått sin gang sidendet.

Husker jeg også fikk prøve meg på og sveise syrefast en gang. Men det var med slike elektroder. Disse stengene man satt fast i en klype. På skolen sveiset vi mest med gass og tråd.

Husker vi satt toppen på en slik Acetylen flaske oppå bordet og fylte den med gass og tente på. Det ble hull i taket og jeg fikk en uke fri fra skolen... :lol:

Har enda ikke skjønt hvorfor dem mente dette kunne være en straff, men for meg var det vinn vinn :lol:
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by intruder »

...... \:D/
og du var sikkert " den sillete gutten i klassen "....... :smt033 :smt026
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Bjerknez »

intruder wrote: 04 Apr 2024 15:15 ...... \:D/
og du var sikkert " den sillete gutten i klassen "....... :smt033 :smt026
Jeg var vel ikke den værste tror jeg. Men jeg tro til når jeg først skulle gjøre noe sprell :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Da er det klart til snøen smelter... regget 6 mc og en EL-moped.. \:D/
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 05 Apr 2024 17:52 Da er det klart til snøen smelter... regget 6 mc og en EL-moped.. \:D/
Hva bruker du el-mopeden til? Snur du den på hodet og bruker den som benkslipemaskin?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Bjerknez wrote: 05 Apr 2024 17:56
mekkern wrote: 05 Apr 2024 17:52 Da er det klart til snøen smelter... regget 6 mc og en EL-moped.. \:D/
Hva bruker du el-mopeden til? Snur du den på hodet og bruker den som benkslipemaskin?
tar med i bobilen eller for kjapp runde på butikken
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 05 Apr 2024 19:38
Bjerknez wrote: 05 Apr 2024 17:56
mekkern wrote: 05 Apr 2024 17:52 Da er det klart til snøen smelter... regget 6 mc og en EL-moped.. \:D/
Hva bruker du el-mopeden til? Snur du den på hodet og bruker den som benkslipemaskin?
tar med i bobilen eller for kjapp runde på butikken
Hvordan er disse el-mopedene i forhold til bensindrevne egentlig? Er det mer futt i dem? Regner med aksellerasjonen og kanskje momentet er større? Akkurat når det gjelder moped så ville jeg nok faktisk foretrukket batteri. Tror jeg.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Går jo ikke akkurat værst den jeg har-men samtidig så er det ingen som bryr seg hvor jeg kjører..0 lyd.
samme som denne uten bagasjebrett.


med enovastøtten så kom den på 12000,- helt greit egentlig.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Så har jeg sendt innspill til stortinget.på rammevilkår for eldre kjøretøy drivstoff og ELV direktivet.
https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer- ... h=10005104

Sikkert bortkastet -men gjør det jeg kan i det minste.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Palma »

mekkern wrote: 19 Apr 2024 22:07 Så har jeg sendt innspill til stortinget.på rammevilkår for eldre kjøretøy drivstoff og ELV direktivet.
https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer- ... h=10005104

Sikkert bortkastet -men gjør det jeg kan i det minste.
Ikke dårlig, men jeg trodde jo at man skulle skrive masse innlegg på facebook osv jeg da, men det hjelper kanskje heller ikke :-k :D :D :D
Post Reply