Første tur til Tyskland
- vegard.strand
- Posts: 12
- Joined: 25 Apr 2019 02:28
- MC: Kawasaki Zephyr 550 1997
Første tur til Tyskland
Skal på min første utenlandsreise på motorsykkel. Har kjørt MC i noen år, men så langt bare i Norge. Planen er på reise til Hannover i slutten av juli for å se AC/DC. Ingen av mine motorsykkelkjørende venner hadde muligheten til å bli med meg. Sta og AC/DC fanatisk som jeg er har jeg fått tak i en konsertbillett og tenker å ta turen alene. Har ikke bestilt verken båtbilletter eller overnattinger enda. Veldig spent og litt nervøs for det å kjøre motorsykkel på Autobahn.
Ønsker gjerne råd fra andre som har kjørt i Danmark og Tyskland tidligere, og gjerne også råd om det å reise på en såpass omfattende tur alene. Jeg kjører en Kawasaki VN800 classic.
Ruten jeg har planlagt er: Bergen - Haugesund (overnatting), Haugesund - Kristiansand (overnatting), Danskebåten, så kjøre så langt jeg orker inn i Danmark (overnatting). Så blir det Danmark - Hannover (med konsert på kvelden og overnatting). Returen neste dag blir Hannover - Danmark (overnatting). Så Hirtshals - Bergen med danskebåten.
Ønsker gjerne råd fra andre som har kjørt i Danmark og Tyskland tidligere, og gjerne også råd om det å reise på en såpass omfattende tur alene. Jeg kjører en Kawasaki VN800 classic.
Ruten jeg har planlagt er: Bergen - Haugesund (overnatting), Haugesund - Kristiansand (overnatting), Danskebåten, så kjøre så langt jeg orker inn i Danmark (overnatting). Så blir det Danmark - Hannover (med konsert på kvelden og overnatting). Returen neste dag blir Hannover - Danmark (overnatting). Så Hirtshals - Bergen med danskebåten.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4845
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Første tur til Tyskland
Lucky you. Skulle gjerne vært på den konserten, jeg og
Nuvel, jeg kjørte fra Tromsø til Brno i Tsjekkia på min første utenlandstur, sting modig hakke alene. Uten kart og gpsnavigasjon var ikke oppfunnet da. Gikk helt fint. Utrolig hvor flink man ble på å lese skilter
Ruta di ser jo grei ut den. Personlig ville jeg nok valgt vekk autobahn og funnet koselige småveier istedet. Mye mindre stressende og det tar ikke så mye lengere tid heller.
Etappene ser jo også greie ut (jeg er fra Nord-Norge, så alt under 100 mil i en strekk er jo bare etpar kaffekok i distanse
). Danmark tar ca 5 timer å kjøre på langs, så det er ikke rare biten. Ferga fra Gedser til Rostock eller Rødbyhavn til Puttgarten er jo grei, hvis du ikke skal kjøre over til fastlandet og kjøre over Flensburg.
Mitt råd er vel å heller, (hvis du har tid), å ta etpar ekstra dager og nyte turen. De beste turene er de som er bare delvis, eller ikke i det hele tatt, planlagt og så kjører man bare litt på måfå i generell retning mot bestemmelsessted. Du nevner ikke hvordan du skal overnatte, hotell/camping/telt. Det må du jo også ta i betraktning. "Villcamping" er forbudt i Tyskland, men er usikker på hvordan det er i Danmark. Selv liker jeg meg best på hotell/pensjonat eller i hytte på campingplass (husk sovepose).
God tur

Nuvel, jeg kjørte fra Tromsø til Brno i Tsjekkia på min første utenlandstur, sting modig hakke alene. Uten kart og gpsnavigasjon var ikke oppfunnet da. Gikk helt fint. Utrolig hvor flink man ble på å lese skilter

Ruta di ser jo grei ut den. Personlig ville jeg nok valgt vekk autobahn og funnet koselige småveier istedet. Mye mindre stressende og det tar ikke så mye lengere tid heller.
Etappene ser jo også greie ut (jeg er fra Nord-Norge, så alt under 100 mil i en strekk er jo bare etpar kaffekok i distanse
Mitt råd er vel å heller, (hvis du har tid), å ta etpar ekstra dager og nyte turen. De beste turene er de som er bare delvis, eller ikke i det hele tatt, planlagt og så kjører man bare litt på måfå i generell retning mot bestemmelsessted. Du nevner ikke hvordan du skal overnatte, hotell/camping/telt. Det må du jo også ta i betraktning. "Villcamping" er forbudt i Tyskland, men er usikker på hvordan det er i Danmark. Selv liker jeg meg best på hotell/pensjonat eller i hytte på campingplass (husk sovepose).
God tur

- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Første tur til Tyskland
Husker å ha sett navnet ditt på "bursdagslista " på forumet.Selv har jeg kun kjørt litt i Sverige
Ønsker deg fin tur , godt vær og fin konsert !

Ønsker deg fin tur , godt vær og fin konsert !

- kvase
- Posts: 4338
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Første tur til Tyskland
Kjørte sist sommer fra Hellas sin grensa til Albania uten GPS eller anen kart referanse en å spørre folk langs veien om jeg hadde riktig rettning til neste land nordover- Så turen gik slik-Hellas-Albania-Montonegro-å så en liten luring rett inn i Kroatsi uten å måtte pasere gjenom Bosnia- Slovenia-Østerike- Tsjekia -Tyskland på autostradan anbefales ikke- Danmark ferge til Kristiansand og endelig hjem til Arendal denne turen klarte jeg på 5 dager mener jeg og ikke å andbefale slik hurtig tur---Men jeg hadde en viktig grunn for slik stress tur hjem ---
Reiste på Viking vis
Reiste på Viking vis
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Første tur til Tyskland
Autobahn:
Dobbelsjekk blindsone før filskift og legg deg raskt tilbake i høyrefil ALLTID!!!
Har du tid, så unn deg noen rolige økter på sideveier (bondesstrasse)
Pass på å ha nok bensin på tanken

Dobbelsjekk blindsone før filskift og legg deg raskt tilbake i høyrefil ALLTID!!!
Har du tid, så unn deg noen rolige økter på sideveier (bondesstrasse)
Pass på å ha nok bensin på tanken
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- vegard.strand
- Posts: 12
- Joined: 25 Apr 2019 02:28
- MC: Kawasaki Zephyr 550 1997
Re: Første tur til Tyskland
Takk for nyttige tips! Skulle gjerne hatt lengre tid på turen, men har en spillejobb i Haugesund i forkant og en Deep Purple konsert jeg skal rekke i Bergen, så håper å klare det innen rammene 28 juli - 3. August. Har venner jeg kan sove hos i Norge, men må nok ty til hostel/hotel i Danmark og Tyskland. Har lyst å prøve meg på sideveier i Tyskland, men er litt redd det blir knapt med tid. Går gjerne an å kombinere om jeg vil ha et avbrekk fra Autobahn. Hvilken fart er det egentlig forventet at man holder i høyre fil på Autobahn?
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4845
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Første tur til Tyskland
Er vel ingen fasit som sådan, men jeg vil vel tippe på "over 90", siden det er der i området lastebilene holder av fart.vegard.strand wrote: ↑14 Jul 2024 15:37 Hvilken fart er det egentlig forventet at man holder i høyre fil på Autobahn?
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Første tur til Tyskland
En grei transporthastighet å holde på autobahn er
+÷ 120km.
Da ligger man stortsett i midtfil, men tilpasser seg resten av trafikken.
Dette kommer naturlig efter noen mil
+÷ 120km.
Da ligger man stortsett i midtfil, men tilpasser seg resten av trafikken.
Dette kommer naturlig efter noen mil
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Første tur til Tyskland
Enig med Bikeridr, men hvis du har dårlig tid og vil ta straka vegen, så skal du vurdere Ibis eller andre motorveihoteller. Veldig upersonlig, men lett å finne og med god og trygg parkering. Rent og ordentlig på romma. Du bestemmer dagsetappe på forhånd, booker rom på nett, får en firesifra kode som låser opp port til hotellet og rommet. Hotellene er ubetjent og kun beregna på å sove. Ligger nær autobahn og gjerne i industrområder. (Noen år siden jeg brukte systemet, men tipper opplegget fortsatt er det samme. Jeg kjørte forøvrig bil.)Bikeridr wrote: ↑14 Jul 2024 03:45
Mitt råd er vel å heller, (hvis du har tid), å ta etpar ekstra dager og nyte turen. De beste turene er de som er bare delvis, eller ikke i det hele tatt, planlagt og så kjører man bare litt på måfå i generell retning mot bestemmelsessted. Du nevner ikke hvordan du skal overnatte, hotell/camping/telt. Det må du jo også ta i betraktning. "Villcamping" er forbudt i Tyskland, men er usikker på hvordan det er i Danmark. Selv liker jeg meg best på hotell/pensjonat eller i hytte på campingplass (husk sovepose).
God tur![]()
Om du satser på "random" overnatting, risikerer du å bli kjørende rundt mellom fulle Gasthauser. Ikke det du har mest lyst til etter en lang dag på motorveien.
God tur!
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Første tur til Tyskland
Selv bruker jeg apper(Hotels.com, booking.com eller Trivago for å samle alle
).
Oversiktlig og aldrig problemer med å finne overnatting.
Fordelen er at jeg kan vente til eftermiddagen med og bestemme hvor jeg vil sove (frihet
).
Oversiktlig og aldrig problemer med å finne overnatting.
Fordelen er at jeg kan vente til eftermiddagen med og bestemme hvor jeg vil sove (frihet
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Første tur til Tyskland
Autobahn og "fri fart" kan være en stor vits, spesielt fredag ettermiddag - da kan du bruke 1-2 timer på 5 km og det er ikke lov å kjøre imellom for motorsyklister (som i Norge).
Var på kurs i Stuttgart engang med leiebil og jeg kjørte sideveier gjennom diverse små landsbyer for å kommer fra hotell til kurssted hver morgen og det gikk ca like raskt som de som valgte Autobahn i morgenrushet og da var det ikke virkelig "stau" engang. Den kom på fredag da jeg dro midt på dagen (kurset endte tidlig) og satte kurs mot flyplassen 15-20 km unna med det jeg trodde var god margin til flyet Jada... kom halvveis på høyde med hotellet jeg hadde bodd på, og skjønte at her var det bare å dra av neste avkjørsel og booke en ekstra natt på hotell og booke om flyet til Lørdagen.
Var på kurs i Stuttgart engang med leiebil og jeg kjørte sideveier gjennom diverse små landsbyer for å kommer fra hotell til kurssted hver morgen og det gikk ca like raskt som de som valgte Autobahn i morgenrushet og da var det ikke virkelig "stau" engang. Den kom på fredag da jeg dro midt på dagen (kurset endte tidlig) og satte kurs mot flyplassen 15-20 km unna med det jeg trodde var god margin til flyet Jada... kom halvveis på høyde med hotellet jeg hadde bodd på, og skjønte at her var det bare å dra av neste avkjørsel og booke en ekstra natt på hotell og booke om flyet til Lørdagen.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Første tur til Tyskland
Det er klart at om morran, og ved arbeidstids slutt hoper trafikken seg opp rundt de litt større byene. Å det er alltid noen veiarbeidsstrekker under en ferietur, men det er lizzom endel av pakka da 
Har vel kjørt nedover en 10/15 ganger de siste 15 åra, å det skremmer ivertfall ikke meg fra å reise nedover
Å netopp dette med muligheten for kø, og muligheten for ordentlig uvær samt lysten til å kansje ta en avstikker er gode grunner til ikke å binde seg til ett spesifikt mål for natten for tidlig
Har vel kjørt nedover en 10/15 ganger de siste 15 åra, å det skremmer ivertfall ikke meg fra å reise nedover
Å netopp dette med muligheten for kø, og muligheten for ordentlig uvær samt lysten til å kansje ta en avstikker er gode grunner til ikke å binde seg til ett spesifikt mål for natten for tidlig
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.