Første tur til Tyskland

Prat om tung MC.
Post Reply
vegard.strand
MC: Kawasaki Zephyr 550 1997

Første tur til Tyskland

Post by vegard.strand »

Skal på min første utenlandsreise på motorsykkel. Har kjørt MC i noen år, men så langt bare i Norge. Planen er på reise til Hannover i slutten av juli for å se AC/DC. Ingen av mine motorsykkelkjørende venner hadde muligheten til å bli med meg. Sta og AC/DC fanatisk som jeg er har jeg fått tak i en konsertbillett og tenker å ta turen alene. Har ikke bestilt verken båtbilletter eller overnattinger enda. Veldig spent og litt nervøs for det å kjøre motorsykkel på Autobahn.
Ønsker gjerne råd fra andre som har kjørt i Danmark og Tyskland tidligere, og gjerne også råd om det å reise på en såpass omfattende tur alene. Jeg kjører en Kawasaki VN800 classic.
Ruten jeg har planlagt er: Bergen - Haugesund (overnatting), Haugesund - Kristiansand (overnatting), Danskebåten, så kjøre så langt jeg orker inn i Danmark (overnatting). Så blir det Danmark - Hannover (med konsert på kvelden og overnatting). Returen neste dag blir Hannover - Danmark (overnatting). Så Hirtshals - Bergen med danskebåten.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Første tur til Tyskland

Post by Bikeridr »

Lucky you. Skulle gjerne vært på den konserten, jeg og :)

Nuvel, jeg kjørte fra Tromsø til Brno i Tsjekkia på min første utenlandstur, sting modig hakke alene. Uten kart og gpsnavigasjon var ikke oppfunnet da. Gikk helt fint. Utrolig hvor flink man ble på å lese skilter :D

Ruta di ser jo grei ut den. Personlig ville jeg nok valgt vekk autobahn og funnet koselige småveier istedet. Mye mindre stressende og det tar ikke så mye lengere tid heller.
Etappene ser jo også greie ut (jeg er fra Nord-Norge, så alt under 100 mil i en strekk er jo bare etpar kaffekok i distanse 🙃 ). Danmark tar ca 5 timer å kjøre på langs, så det er ikke rare biten. Ferga fra Gedser til Rostock eller Rødbyhavn til Puttgarten er jo grei, hvis du ikke skal kjøre over til fastlandet og kjøre over Flensburg.

Mitt råd er vel å heller, (hvis du har tid), å ta etpar ekstra dager og nyte turen. De beste turene er de som er bare delvis, eller ikke i det hele tatt, planlagt og så kjører man bare litt på måfå i generell retning mot bestemmelsessted. Du nevner ikke hvordan du skal overnatte, hotell/camping/telt. Det må du jo også ta i betraktning. "Villcamping" er forbudt i Tyskland, men er usikker på hvordan det er i Danmark. Selv liker jeg meg best på hotell/pensjonat eller i hytte på campingplass (husk sovepose).

God tur :thumleft
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Husker å ha sett navnet ditt på "bursdagslista " på forumet.Selv har jeg kun kjørt litt i Sverige :thumleft
Ønsker deg fin tur , godt vær og fin konsert ! :D
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Post by kvase »

Kjørte sist sommer fra Hellas sin grensa til Albania uten GPS eller anen kart referanse en å spørre folk langs veien om jeg hadde riktig rettning til neste land nordover- Så turen gik slik-Hellas-Albania-Montonegro-å så en liten luring rett inn i Kroatsi uten å måtte pasere gjenom Bosnia- Slovenia-Østerike- Tsjekia -Tyskland på autostradan anbefales ikke- Danmark ferge til Kristiansand og endelig hjem til Arendal denne turen klarte jeg på 5 dager mener jeg og ikke å andbefale slik hurtig tur---Men jeg hadde en viktig grunn for slik stress tur hjem ---
Reiste på Viking vis
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

Autobahn:
Dobbelsjekk blindsone før filskift og legg deg raskt tilbake i høyrefil ALLTID!!!

Har du tid, så unn deg noen rolige økter på sideveier (bondesstrasse)

Pass på å ha nok bensin på tanken 😉 🫣
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
vegard.strand
MC: Kawasaki Zephyr 550 1997

Post by vegard.strand »

Takk for nyttige tips! Skulle gjerne hatt lengre tid på turen, men har en spillejobb i Haugesund i forkant og en Deep Purple konsert jeg skal rekke i Bergen, så håper å klare det innen rammene 28 juli - 3. August. Har venner jeg kan sove hos i Norge, men må nok ty til hostel/hotel i Danmark og Tyskland. Har lyst å prøve meg på sideveier i Tyskland, men er litt redd det blir knapt med tid. Går gjerne an å kombinere om jeg vil ha et avbrekk fra Autobahn. Hvilken fart er det egentlig forventet at man holder i høyre fil på Autobahn?
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

vegard.strand wrote: 14 Jul 2024 15:37 Hvilken fart er det egentlig forventet at man holder i høyre fil på Autobahn?
Er vel ingen fasit som sådan, men jeg vil vel tippe på "over 90", siden det er der i området lastebilene holder av fart.
ojda
Bamsefar

Post by ojda »

En grei transporthastighet å holde på autobahn er
+÷ 120km.
Da ligger man stortsett i midtfil, men tilpasser seg resten av trafikken.
Dette kommer naturlig efter noen mil 👍
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
tedium
MC: 2006 Yamaha TDM 900

Post by tedium »

Bikeridr wrote: 14 Jul 2024 03:45
Mitt råd er vel å heller, (hvis du har tid), å ta etpar ekstra dager og nyte turen. De beste turene er de som er bare delvis, eller ikke i det hele tatt, planlagt og så kjører man bare litt på måfå i generell retning mot bestemmelsessted. Du nevner ikke hvordan du skal overnatte, hotell/camping/telt. Det må du jo også ta i betraktning. "Villcamping" er forbudt i Tyskland, men er usikker på hvordan det er i Danmark. Selv liker jeg meg best på hotell/pensjonat eller i hytte på campingplass (husk sovepose).

God tur :thumleft
Enig med Bikeridr, men hvis du har dårlig tid og vil ta straka vegen, så skal du vurdere Ibis eller andre motorveihoteller. Veldig upersonlig, men lett å finne og med god og trygg parkering. Rent og ordentlig på romma. Du bestemmer dagsetappe på forhånd, booker rom på nett, får en firesifra kode som låser opp port til hotellet og rommet. Hotellene er ubetjent og kun beregna på å sove. Ligger nær autobahn og gjerne i industrområder. (Noen år siden jeg brukte systemet, men tipper opplegget fortsatt er det samme. Jeg kjørte forøvrig bil.)
Om du satser på "random" overnatting, risikerer du å bli kjørende rundt mellom fulle Gasthauser. Ikke det du har mest lyst til etter en lang dag på motorveien.

God tur!
ojda
Bamsefar

Post by ojda »

Selv bruker jeg apper(Hotels.com, booking.com eller Trivago for å samle alle 😅).
Oversiktlig og aldrig problemer med å finne overnatting.
Fordelen er at jeg kan vente til eftermiddagen med og bestemme hvor jeg vil sove (frihet👍).
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Autobahn og "fri fart" kan være en stor vits, spesielt fredag ettermiddag - da kan du bruke 1-2 timer på 5 km og det er ikke lov å kjøre imellom for motorsyklister (som i Norge).

Var på kurs i Stuttgart engang med leiebil og jeg kjørte sideveier gjennom diverse små landsbyer for å kommer fra hotell til kurssted hver morgen og det gikk ca like raskt som de som valgte Autobahn i morgenrushet og da var det ikke virkelig "stau" engang. Den kom på fredag da jeg dro midt på dagen (kurset endte tidlig) og satte kurs mot flyplassen 15-20 km unna med det jeg trodde var god margin til flyet Jada... kom halvveis på høyde med hotellet jeg hadde bodd på, og skjønte at her var det bare å dra av neste avkjørsel og booke en ekstra natt på hotell og booke om flyet til Lørdagen.
ojda
Bamsefar

Post by ojda »

Det er klart at om morran, og ved arbeidstids slutt hoper trafikken seg opp rundt de litt større byene. Å det er alltid noen veiarbeidsstrekker under en ferietur, men det er lizzom endel av pakka da 😋
Har vel kjørt nedover en 10/15 ganger de siste 15 åra, å det skremmer ivertfall ikke meg fra å reise nedover 🤠

Å netopp dette med muligheten for kø, og muligheten for ordentlig uvær samt lysten til å kansje ta en avstikker er gode grunner til ikke å binde seg til ett spesifikt mål for natten for tidlig 🫡
Post Reply