Geroberud wrote: ↑11 Sep 2024 08:47
Ja jeg sa til han på telefonen i går at jeg ville ha den…
Men den er ikke kjøpt.
Den har vært i en ulykke og det er et serøst verksted som har fikset den.
Tidligere eier har potte, reservenøkkel og top boks som han krever 2500 kroner for
Mine uthevinger. Å kreve penger for en reservenøkkel, som fulgte "gratis" med sykkelen da den var nykjøpt, er på grensen til ulovlig og nesten politisak. Hva skal tidligere eier med reservenøkkelen? Spore opp sykkelen og stjele den?
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke bare sagt "nei takk", jeg hadde løpt derifra. Finnes veldig mange andre sykler der ute og nå på høsten er det lettere å gjøre kupp enn å kjøpe fra en tvilsom selger.
Er jo mange japsesykler å velge mellom i denne prisklassen så kanskje tryggest å holde deg unna denne karen , ha litt tålmodighet så dukker det nok opp mange andre i samme klasse !
Enig med Bikeridr angående selgers forhold til nøkkelen
Ser det står solgt på den sykkelen nå, så det er jo litt seint nå..., men jeg ville krevd at forhandler skaffet den nøkkelen uten at det koster deg noe. Ellers ville jeg glemt den sykkelen.
Så kan du heller betale noe for eksos og boks hvis du ønsker dette. Boksen er vel ikke noe lett for tidligere eier å selge uten festet, men eksos kan han sikkert få noe for.
Her er det best å styre unna for å slippe å kjøpe katta i sekken. Husk at denne fåreskallen med reservenøkkelen også har kjørt med og sannsynligvis skrudd på sykkelen.
Status.
Prøvekjørt for 2. gang.
Går som bare det. Veldig gode kjøreegenskaper og god nok trøkk. Liker den mye bedre enn KTM 390 som jeg også har testet.
Tidligere eier selger meg alle de orginale delene inkl orginalpotte og tobboks og servicehefte for 1.500,-
Sykkelen koster 40. Den selges fra et verksted sim har fikset den og gått over den, og de sier at den er underpriset siden de vil gjerne ha den bort før vinteren. Blir den ikke solgt legges den ut til neste år for 55. Veldig hyggelig og troverdig selger.
Med garanti 10.000km eller 6 måneder pluss vintermånedene.
Ekstra nøkkel kan fikses gjennom en kontakt verstedet har for ca 500.
Har ikke helt bestemt meg men skal gi beskjed i kveld..:
Synes det er veldig vanskelig å bestemme meg.
Tidligere i dag sto det SOLGT på sykkelen på Finn.no...det er borte nå.
Om verkstedet har kontakt med forrige eier kan de vel få nøkkelen av ham ?
Prisen er det vel ikke noe å si på så lykke til og håper du gjør et godt valg til slutt !
Vel, ingen her kan bestemme eller diktere hva du skal gjøre. Ditt valg.
Du har fått råd her og som jeg forstår, tenker å vrake de rådene.
Det er veldig mye "fishy" her.
Tidligere eier vil *selge* deg reservenøkkelen.
Tidligere eier sitter på originalt eksosanlegg som denne vil selge deg. (Min mening; foreslå å gi tidligere eier det uoriginale i bytte mot originalt).
Selger (verksted/forsikringsselskap) vil "skaffe" deg reservenøkkel for kr 500,-
Skal jeg være ærlig, dersom du fortsatt mener det er et "godt kjøp", krev at selger bytter ut alle låser og komplett sett med nye nøkler, kostnadsfritt.
Moral; nei , stryk det. Etablert faktum; det er *dyrt* å kjøpe billig.
Om det er forsikringssak der tidligere eier er betalt ut har han fått utbetalt oppgjør med 2 stk nøkler. Har du en Mail på det der han sier han besitter nøkkel nr 2 kan du si du gir beskjed til hans forsikringselskap og han vil få fratrekk for mangel av innlevering av nøkkel.
Har gjort det i flere saker selv ang bilnøkler/hjulsett. Hjul og nøkler dukker plutselig opp der tidligere eier har fått krav på nytt hjulsett fra sitt selskap.
Jeg takket nei til sykkelen nå i kveld. Derfor er den atter lagt ut for salg. Da det stod på solgt tidligere var det fordi jeg sa at jeg tok den.
Men jeg puster nå tyngre med magen og koser meg videre med min lett sykkel. Honda cb125f. Ikke noen racer, men den går jo for så vidt fort nok...
Finner meg en oppgradering til våren kanskje.
Så joda, jeg hører på rådene:-)
Tidligere eier hadde forresten plutselig mista ekstranøkkelen, og ja han virker litt som en kødd. Hehehe!
Kos deg videre på 125'n inntil videre, og tvi, tvi med letingen. Fins mye der ute. Du kan jo også utvide "repertoaret" litt. F.ex Yamaha MT-03, Kawasaki Ninja 300/400, Honda CB500X/NX500, BMW G310, Husqvarna Vitpilen?
Oppsummering:
Jeg takket nei og gav nummeret videre til selger med tidligere eier som satt på eksospotta og toppboks og servicehistorikk.
De har sannsynligvis fått eller kjøpt disse delene fra personen og har nå øket prisen til 55.000,-
15.000 lapper mer. Kanskje jeg burde ha kjøpt den... men nå skal jeg i hvert fall ikke ha den.
Jeg har nå betalt for en BMW g310gs 2019. kr.35.000,- med fullt bagasjeutsyr (toppboks, sidevesker og tank veske) vindbeskyttelse på hendene og vindskjerm.
Kjøpt av en forhandler som feilberegnet høstmarkedet. De kjøpte den selv for 50.000, så de går i tap på denne.
Nydelig sykkel i mine øyne, og veldig god pris sammenlignet med resten der ute.
Eneste jeg ikke likte er at den bråker litt på høyt turtall. Da er det bare å skifte til høyre gir, men altså ikke helt optimalt.
Noen råd på dette?
Jeg gidder ikke å kjøpe og montere fullt eksosanlegg, men om det finnes noen enklere eller mindre løsning som demper eller gir den dypere lyd...?
Gratulerer med ny sykkel
Jeg er ganske sikker på at du ikke blir å angre.
Det er jo en liten motor, så den har generelt høyere turtall enn større sykler. Tipper i samme område som 125'n du har/hadde. Samtidig er den jo litt grovere, så litt bråk må du nok bare leve med.
Selv har jeg en Kawasaki Versys-x 300 (tosylindret), og måtte venne meg til turtall milevis over hva FJR'n på 1300 kubikk har. Men forskjellen er jo at 6000rpm på høyeste gear på FJR'n er nærmere 200km/t mot 55km/t på Versys'n.
Gratulerer med sykkel
Lyden man hører fra sykkelen inni hjelmen er veldig uforutsigbart. Den påvirkes av hjelm, hodefasong, kåpe/vindskjerm, innsug, eksospotte, hastighet osv.
Hvis lyden er plagsom, bruk ørepropper.
Jeg har et par sykler med kåpe, der må jeg ha ørepropper. De andre syklene uten kåpe kan fint kjøres uten øreproppene.