Midtstøtte eller sidestøtte?

Prat om tung MC.
Post Reply
tedium
MC: 2006 Yamaha TDM 900

Midtstøtte eller sidestøtte?

Post by tedium »

Sykkelen har fått høststellet og er parkert for vinteren. Har surfa litt rundt og kost meg over mengden gode råd for lagring, dette er tydeligvis et tema helt på høyde med Biltema-olje :D . Blant alle gode råd er det mange som mener man skal sette sykkelen på midtstøtta, men jeg finner ingenting om hvorfor. :-k Noen som veit?
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Midtstøtte eller sidestøtte?

Post by Bikeridr »

Heh, ja - si det, du..
Først og fremst må man vel ta hensyn til underlaget.
Jeg satte en gang sykkelen på midtstøtta ute (før jeg fikk garasje) på asfalt mens jeg var på havet i 6 uker. Veldig dårlig idé, da den "sank" gjennom asfalten og ble et helvete å få løs igjen.
På betongunderlag ville nok ikke dette skjedd.
De siste 15-20 årene har jeg kun brukt sidestøtte (på steingulv (slike "brosten" som jeg har i garasjen)). Bare passet på at støtta hviler ca midt på en av steinklossene. Har ikke hatt problemer med det.
TDM'en har, såvidt jeg husker, en ganske kraftig sidestøtte, så tviler på at den vil svikte. Iallefall ikke om du ikke bruker sykkelen som opphengsstativ gjennom vinteren.
Midtstøtta er nok mer solid, men samtidig mindre "stødig" mot sideveis belastning da de to smale føttene gir en meget smal likebeinet 3-kant sammenliknet med to hjul og ett bein, eller 3-punkts sikring mot bakken.
Dette gir deg nok ikke noen svar eller konklusjon, bare refleksjoner.

Det mest idiotiske jeg har vært ute for, var en passe inkompetent fergematros som insisterte på at sykkelen skulle stå ustroppet på midtstøtta under en 17 timers seilas over Østersjøen 🙄
En annen "verdensmester" insisterte selv på å sette sykkelen på midtstøtta over Tysfjorden (Skarberget-Bognes). Var litt bevegelse på den 25 min lange seilasen og hans sykkel (av rundt 20) var den eneste som lå med buken i været da vi kom til kai.
ArcticTiger
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS

Post by ArcticTiger »

Midtstøtte for vinterlagring pga det avlaster dekka. Evt depotstøtte.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Mener også dekkene avlastes...bakhjulet står helt fritt og forhjulet flytter jeg en kvart omdreining en gang i måneden eller så \:D/
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Bruker også midtstøtta. Aller mest for at den står stødig og tar mindre plass.
tedium
MC: 2006 Yamaha TDM 900

Post by tedium »

Takk igjen for raske og gode svar. Da setter jeg TDM'n på midtstøtta som jeg pleier, og nå veit jeg til og med hvorfor :D . Skal huske å snu litt på framhjulet gjennom vinteren. :thumleft
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Midtstøtta er vanligvis plassert slik at den avlaster begge hjulene, det er derfor liten vits i å snu på framhjulet i løpet av vinteren.
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Har alltid lagret min på sidestøtta (har midtstøtte også) - det er slik den står gjennom sesongen også. Har aldri merket noe til "urunde" hjul :)

Mest fordi jeg tenker at om jeg skulle dulte borti den, så står den stødigere på sidestøtta, men kommer absolutt an på lokale forhold i din garasje.

Midtstøtte brukes ved smøring av kjede, oljenivå-sjekk og dekkbytte (da i kombo med depotstøtte).
Post Reply