Planslipe/snu semi-flytende bremseskiver?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 656
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Planslipe semi-flytende bremseskiver?

Post by Jonta »

Se der ja, takk for tips.
Jeg skrev til han men det går visst ikke med flytende skiver.
Jonta
Posts: 656
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Planslipe/snu semi-flytende bremseskiver?

Post by Jonta »

Hva med å snu, altså bytte om venster/høyre, brukte skiver?
Forutsatt at man har to like, slik jeg har på min Ducati 999.
Vil man få mere "bite", eller vil klossene bli ødelagt med en gang.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har kjøpt en brukt skive, som har sitti på høyre side. Og den skiven som er verst av mine, er den på venstre side. Så hvis jeg beholder den beste (gamle høyre), har jeg plutselig to høyre skiver, så en må snus...
Men jeg rengener med at jeg kommer til å kjøpe en ny skive og kombinere den med den "nye" brukte.
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Planslipe/snu semi-flytende bremseskiver?

Post by pelsen »

Jonta wrote: 23 Nov 2024 13:07 Hva med å snu, altså bytte om venster/høyre, brukte skiver?
Forutsatt at man har to like, slik jeg har på min Ducati 999.
Vil man få mere "bite", eller vil klossene bli ødelagt med en gang.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har kjøpt en brukt skive, som har sitti på høyre side. Og den skiven som er verst av mine, er den på venstre side. Så hvis jeg beholder den beste (gamle høyre), har jeg plutselig to høyre skiver, så en må snus...
Men jeg rengener med at jeg kommer til å kjøpe en ny skive og kombinere den med den "nye" brukte.
Det er vel ikke stort verre enn å kjøre inn nye klosser, det er jo bare en skive som skal kjøres inn.
Det er greit at skiver og klosser havner på samme plass etter dekkskift, de vil jo slites mer hvis de stadig bytter plass. Dessuten tar de ofte litt dårligere før de er innkjørt. Derfor er det praktisk med rotasjonspiler på felg og dekk.
Jonta
Posts: 656
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Planslipe/snu semi-flytende bremseskiver?

Post by Jonta »

pelsen wrote: 23 Nov 2024 15:54
Jonta wrote: 23 Nov 2024 13:07 Hva med å snu, altså bytte om venster/høyre, brukte skiver?
Forutsatt at man har to like, slik jeg har på min Ducati 999.
Vil man få mere "bite", eller vil klossene bli ødelagt med en gang.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har kjøpt en brukt skive, som har sitti på høyre side. Og den skiven som er verst av mine, er den på venstre side. Så hvis jeg beholder den beste (gamle høyre), har jeg plutselig to høyre skiver, så en må snus...
Men jeg rengener med at jeg kommer til å kjøpe en ny skive og kombinere den med den "nye" brukte.
Det er vel ikke stort verre enn å kjøre inn nye klosser, det er jo bare en skive som skal kjøres inn.
Det er greit at skiver og klosser havner på samme plass etter dekkskift, de vil jo slites mer hvis de stadig bytter plass. Dessuten tar de ofte litt dårligere før de er innkjørt. Derfor er det praktisk med rotasjonspiler på felg og dekk.
Ja, det var det jeg også tenkte.
Post Reply