knutk wrote: ↑03 Oct 2024 22:31
Bjerknez wrote: ↑03 Oct 2024 18:26
Det er egentlig ingenting å lære for min del, for dette er gjort bevisst
Jeg skjønner hva du sier og hva du mener. Men besparelsen du skisserer er jeg usikker på. Jeg skal spare ganske mye strøm kun ved å lade når det er billigst for å tjene inn de 50-100k det koster å gjøre alt dette.
Du må nesten sette opp et regnestykke for meg for å vise den besparelsen tror jeg, for jeg ser den ikke...
Poenget mitt er at med mindre man har en krystallkule som gir en svaret for fremtiden må man prøve å lære litt fra fortiden.
For det første er kalkylen for å trekke nevnte kurser langt over målet. Om du har mottatt slike anbud er det dags å skifte elektriker.
Kabel koster typisk kr 100 pr meter for en mantla kabel for utendørs bruk, innvendig bruk ca en tredjedel, sikringskap koster et par tusen og sikringsautomater Type B et par tre tusen for hver lader.
En dyktig elektriker monterer dette på en dag eller to.
Men det jeg prøver å si er at i fremtiden vil denne jobben tvinge seg fram i alle fall. Etter kobling av første lader har der plutselig blitt behov for å trekke en kabel til. Der vil komme fremtidige behov som vi ikke vet hva er enda, som vil kreve mer strøm fra både hus og garasje. Nøyaktig hva det er vil kun fremtiden vise. Men man kan ikke ha en skog av ledninger fra sikringskapet i huset som leder ut i garasjen. Reglene for sikring og overspenningsvern vil ikke bli mindre med årene, komponenter som blir plasskrevende. Husets sikringskap vil enten måtte byttes, eller man må gå for løsningen med sikringsboks i garasjen. En annen ting er jo også at det er praktisk å ha sikringene i nærheten av hvor strømmen benyttes.
Med to ladebokser trenger man en samkjøring av boksene for å hindre overbelastning. Selv om dette ikke er gjort enda er det min erbødige påstand at før vinteren er over vil ønsket om laststyring mellom boksene melde seg
Jeg forstår det slik at kabel allerede er trekt og kanskje koblet. Så pr. i dag er problemet løst for nå. Men jeg har ikke tro for at dette blir siste runde med strøm i din garasje. Og husk å lete etter en elektriker som ikke flår deg.
Som en referanse kan nevnes at en av mine barn fikk utført tilsvarende jobb (kabel fra hus til garasje, sikringskap i garasje, sikringer og jordfeilvern, for ca kr 5000 i materialer + arbeidspenger fra en elektriker. Komponentene ble kjøpt inn fra Elektroimportøren. Hele jobben tok to dager, og siden dette er på bygda var timeprisen så lav at jeg ikke vil skrive det her...
Nåvel, dette finner du utav etter hvert
I alle fall, lykke til
Jeg har nylig fått pris fra to elektrikere. For å trekke 3-Fas fra yttervegg og inn i sikringsskap, montere overspenningsvern, samt trekke 32A kurs til garasje inkludert montering av ladeboks ble prisen 45.000 kroner (rundet ned) fra begge.
Da har jeg IKKE tatt med eget sikringsskap i garasje og det andre som ble nevnt.
Hele poenget mitt er at man ikke TRENGER samkjøring med to ladebokser. At det er kjekt og ha er det selvsagt, men hvis man bruker litt sund fornuft og legger til noen kjøreregler så går dette helt utmerket. Jeg ser ikke engang det minste problem med det.
Å skulle man i ytterste konsekvens glemme seg bort en dag, så ryker hovedsikringen. Ingen big deal.
Hvis jeg om 20 år må ta en runde til i garasjen så tar jeg det når det kommer. Jeg bruker ikke 50-100k i dag for å spare noen slanter om 20 år.
Madammen har som sagt hatt elbil de siste 8 årene. Den første var en e-Golf med 20 mil oppgitt rekkevidde og den hun har nå er en UP, men 30 mil oppgitt rekkevidde. Ho kjører ca. 4 mil hver eneste dag hele uken og har gjort dette de siste 8 årene og har aldri ladet med mer enn 10 ampere.
Man setter jo bilen på lading når man har typisk 20-30% strøm på batteriet og da er batteriet fulladet etter en natt. Dette er ikke noe problem overhodet. Jeg klarer ikke engang og illustrere ett problem med dette.
I tillegg passerer jeg hurtigladere hver eneste dag på vei til jobb og jeg kan lade på jobb. I mitt hode er det bortkastede penger og legge 3-fas ut i garasjen bare for å få mer enn 7.4kw. lading. Hadde jeg hatt andre ting i garasjen som trengte strøm som feks. kompressor etc. hadde det stillt seg annerledes, men det kommer ikke til å skje. Jeg jevner den nok med jorden og bygger ny garasje før jeg gjør noe slikt.
Så jeg kan ikke levende forestille meg at dette kan spare meg for noe som helst. Hele poenget med hjemmelading er ikke å lade raskest mulig, men å lade så sakte som mulig. Har man de travelt og har 10% strøm igjen og MÅ en snartur til oslo, så har man planlagt dårlig riktignok, men da kan man bruke en hurtiglader og betale en slant. Men kan ikke helt se for meg et slikt scenario...
Man kan selvsagt lage seg noen scenarioer og handle der etter, men det blir litt som med den siste campingturen jeg hadde. Jeg kjøpote campingutstyr for 20.000 kroner og la store planer. Det ble en natt under tarpen å thats it. Campingutstyret ligger nærmest ubrukt i garasjen.
Men dette er jo uansett ikke noe å diskutere sånn sett. Jeg har tatt et valg og dem kommer til mandagen og monterer alt. Da er jeg nok dekket i mange år fremover
Blir uansett morsomt å teste ut FutureHome systemet. Blir vel kjøpt inn noen flere sensorer etter hvert for å styre strømmen mer effektivt. Feks. zigbee termostat til varmekablene til badet og fjernstyring av varmepumpe. Belysningen i huset er Philips Hue og disse kan også styres via Future Home. Rele til VVB blir også montert.