Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 03 Oct 2024 18:26 Det er egentlig ingenting å lære for min del, for dette er gjort bevisst :)

Jeg skjønner hva du sier og hva du mener. Men besparelsen du skisserer er jeg usikker på. Jeg skal spare ganske mye strøm kun ved å lade når det er billigst for å tjene inn de 50-100k det koster å gjøre alt dette.

Du må nesten sette opp et regnestykke for meg for å vise den besparelsen tror jeg, for jeg ser den ikke... :)
Poenget mitt er at med mindre man har en krystallkule som gir en svaret for fremtiden må man prøve å lære litt fra fortiden.
For det første er kalkylen for å trekke nevnte kurser langt over målet. Om du har mottatt slike anbud er det dags å skifte elektriker.

Kabel koster typisk kr 100 pr meter for en mantla kabel for utendørs bruk, innvendig bruk ca en tredjedel, sikringskap koster et par tusen og sikringsautomater Type B et par tre tusen for hver lader.
En dyktig elektriker monterer dette på en dag eller to.

Men det jeg prøver å si er at i fremtiden vil denne jobben tvinge seg fram i alle fall. Etter kobling av første lader har der plutselig blitt behov for å trekke en kabel til. Der vil komme fremtidige behov som vi ikke vet hva er enda, som vil kreve mer strøm fra både hus og garasje. Nøyaktig hva det er vil kun fremtiden vise. Men man kan ikke ha en skog av ledninger fra sikringskapet i huset som leder ut i garasjen. Reglene for sikring og overspenningsvern vil ikke bli mindre med årene, komponenter som blir plasskrevende. Husets sikringskap vil enten måtte byttes, eller man må gå for løsningen med sikringsboks i garasjen. En annen ting er jo også at det er praktisk å ha sikringene i nærheten av hvor strømmen benyttes.

Med to ladebokser trenger man en samkjøring av boksene for å hindre overbelastning. Selv om dette ikke er gjort enda er det min erbødige påstand at før vinteren er over vil ønsket om laststyring mellom boksene melde seg

Jeg forstår det slik at kabel allerede er trekt og kanskje koblet. Så pr. i dag er problemet løst for nå. Men jeg har ikke tro for at dette blir siste runde med strøm i din garasje. Og husk å lete etter en elektriker som ikke flår deg.

Som en referanse kan nevnes at en av mine barn fikk utført tilsvarende jobb (kabel fra hus til garasje, sikringskap i garasje, sikringer og jordfeilvern, for ca kr 5000 i materialer + arbeidspenger fra en elektriker. Komponentene ble kjøpt inn fra Elektroimportøren. Hele jobben tok to dager, og siden dette er på bygda var timeprisen så lav at jeg ikke vil skrive det her...

Nåvel, dette finner du utav etter hvert :D

I alle fall, lykke til :thumleft
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

ArcticTiger wrote: 03 Oct 2024 22:13 Nå er det slutt på mc-Sessongen tror jeg🙄
Jepp, sette ned støtta :thumleft
Bjerknez
MC: Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 03 Oct 2024 22:31
Bjerknez wrote: 03 Oct 2024 18:26 Det er egentlig ingenting å lære for min del, for dette er gjort bevisst :)

Jeg skjønner hva du sier og hva du mener. Men besparelsen du skisserer er jeg usikker på. Jeg skal spare ganske mye strøm kun ved å lade når det er billigst for å tjene inn de 50-100k det koster å gjøre alt dette.

Du må nesten sette opp et regnestykke for meg for å vise den besparelsen tror jeg, for jeg ser den ikke... :)
Poenget mitt er at med mindre man har en krystallkule som gir en svaret for fremtiden må man prøve å lære litt fra fortiden.
For det første er kalkylen for å trekke nevnte kurser langt over målet. Om du har mottatt slike anbud er det dags å skifte elektriker.

Kabel koster typisk kr 100 pr meter for en mantla kabel for utendørs bruk, innvendig bruk ca en tredjedel, sikringskap koster et par tusen og sikringsautomater Type B et par tre tusen for hver lader.
En dyktig elektriker monterer dette på en dag eller to.

Men det jeg prøver å si er at i fremtiden vil denne jobben tvinge seg fram i alle fall. Etter kobling av første lader har der plutselig blitt behov for å trekke en kabel til. Der vil komme fremtidige behov som vi ikke vet hva er enda, som vil kreve mer strøm fra både hus og garasje. Nøyaktig hva det er vil kun fremtiden vise. Men man kan ikke ha en skog av ledninger fra sikringskapet i huset som leder ut i garasjen. Reglene for sikring og overspenningsvern vil ikke bli mindre med årene, komponenter som blir plasskrevende. Husets sikringskap vil enten måtte byttes, eller man må gå for løsningen med sikringsboks i garasjen. En annen ting er jo også at det er praktisk å ha sikringene i nærheten av hvor strømmen benyttes.

Med to ladebokser trenger man en samkjøring av boksene for å hindre overbelastning. Selv om dette ikke er gjort enda er det min erbødige påstand at før vinteren er over vil ønsket om laststyring mellom boksene melde seg

Jeg forstår det slik at kabel allerede er trekt og kanskje koblet. Så pr. i dag er problemet løst for nå. Men jeg har ikke tro for at dette blir siste runde med strøm i din garasje. Og husk å lete etter en elektriker som ikke flår deg.

Som en referanse kan nevnes at en av mine barn fikk utført tilsvarende jobb (kabel fra hus til garasje, sikringskap i garasje, sikringer og jordfeilvern, for ca kr 5000 i materialer + arbeidspenger fra en elektriker. Komponentene ble kjøpt inn fra Elektroimportøren. Hele jobben tok to dager, og siden dette er på bygda var timeprisen så lav at jeg ikke vil skrive det her...

Nåvel, dette finner du utav etter hvert :D

I alle fall, lykke til :thumleft
Jeg har nylig fått pris fra to elektrikere. For å trekke 3-Fas fra yttervegg og inn i sikringsskap, montere overspenningsvern, samt trekke 32A kurs til garasje inkludert montering av ladeboks ble prisen 45.000 kroner (rundet ned) fra begge.

Da har jeg IKKE tatt med eget sikringsskap i garasje og det andre som ble nevnt.

Hele poenget mitt er at man ikke TRENGER samkjøring med to ladebokser. At det er kjekt og ha er det selvsagt, men hvis man bruker litt sund fornuft og legger til noen kjøreregler så går dette helt utmerket. Jeg ser ikke engang det minste problem med det.

Å skulle man i ytterste konsekvens glemme seg bort en dag, så ryker hovedsikringen. Ingen big deal.

Hvis jeg om 20 år må ta en runde til i garasjen så tar jeg det når det kommer. Jeg bruker ikke 50-100k i dag for å spare noen slanter om 20 år.

Madammen har som sagt hatt elbil de siste 8 årene. Den første var en e-Golf med 20 mil oppgitt rekkevidde og den hun har nå er en UP, men 30 mil oppgitt rekkevidde. Ho kjører ca. 4 mil hver eneste dag hele uken og har gjort dette de siste 8 årene og har aldri ladet med mer enn 10 ampere.

Man setter jo bilen på lading når man har typisk 20-30% strøm på batteriet og da er batteriet fulladet etter en natt. Dette er ikke noe problem overhodet. Jeg klarer ikke engang og illustrere ett problem med dette.

I tillegg passerer jeg hurtigladere hver eneste dag på vei til jobb og jeg kan lade på jobb. I mitt hode er det bortkastede penger og legge 3-fas ut i garasjen bare for å få mer enn 7.4kw. lading. Hadde jeg hatt andre ting i garasjen som trengte strøm som feks. kompressor etc. hadde det stillt seg annerledes, men det kommer ikke til å skje. Jeg jevner den nok med jorden og bygger ny garasje før jeg gjør noe slikt.

Så jeg kan ikke levende forestille meg at dette kan spare meg for noe som helst. Hele poenget med hjemmelading er ikke å lade raskest mulig, men å lade så sakte som mulig. Har man de travelt og har 10% strøm igjen og MÅ en snartur til oslo, så har man planlagt dårlig riktignok, men da kan man bruke en hurtiglader og betale en slant. Men kan ikke helt se for meg et slikt scenario...

Man kan selvsagt lage seg noen scenarioer og handle der etter, men det blir litt som med den siste campingturen jeg hadde. Jeg kjøpote campingutstyr for 20.000 kroner og la store planer. Det ble en natt under tarpen å thats it. Campingutstyret ligger nærmest ubrukt i garasjen. :lol:

Men dette er jo uansett ikke noe å diskutere sånn sett. Jeg har tatt et valg og dem kommer til mandagen og monterer alt. Da er jeg nok dekket i mange år fremover :)

Blir uansett morsomt å teste ut FutureHome systemet. Blir vel kjøpt inn noen flere sensorer etter hvert for å styre strømmen mer effektivt. Feks. zigbee termostat til varmekablene til badet og fjernstyring av varmepumpe. Belysningen i huset er Philips Hue og disse kan også styres via Future Home. Rele til VVB blir også montert.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

pelsen wrote: 03 Oct 2024 22:38
ArcticTiger wrote: 03 Oct 2024 22:13 Nå er det slutt på mc-Sessongen tror jeg🙄
Jepp, sette ned støtta :thumleft
MC sesongen er slutt for alvor for min del vertfall. Sykkelen ligger på Finn og det blir ikke kjøpt noe ny sykkel med det første :)
Bjerknez

Post by Bjerknez »

I dag skal jeg kjøpe Sensibo Air Pro sensor for å kunne styre varmepumpa via FutureHome systemet. Jeg har også fått elektriker til å installere en ny Zigbee termostat til varmekablene på badet, slik at også disse kan være med på og effektivisere strømforbruket.

Rele til VVB blir montert og ligger i dne opprinnelige pakka jeg har bestillt samt elbil laderen selvsagt som snakker direkte med sikringsboksen og strømforbruket ellers.

Så kan jeg sette opp såkalt "flows" i appen som gjør at jeg kan sette terskelverdier for hver sensor etc. :thumleft
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Da har Rocket'en forlatt garasjen og har nå fått ny eier.

En epoke er over for min del og jeg må inrømme at det det var deilig å bli kvitt den. Jeg er rett og slett veldig mett på MC livet og ryggen har hovedskylden for det egentlig, men når hver MC tur bare blir slitsom så er det ikke gøy heller.

Som mange sikkert har fått med seg så har jeg bestillt meg ny litt morsom bil og jeg merker at det skal bli behagelig å sitte skikkelig når jeg er på tur, veltemperert og helt tørr. Jeg har også plass til alt av campingutstyr og med bil kan jeg koste på meg et større telt og en skikkelig campingstol også.

MEN!... jeg har hatt tilnærmet 14 år med veldig mye glede å jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok MC lappen. Jeg har truffet mange knallbra mennesker og vært på mange fine turer. Men nå er tiden inne for å gå litt andre veier.

Jeg skal ikke påstå at denne epoken er 100% over, men det blir noen år uansett før jeg evt. vurderer en motorsykkel igjen.

Så sykkelen er ikke solgt med tungt hjerte. Dette er noe jeg har vurdert veldig lenge. Når sykkelen i går forsvant ut av garasjen så var jeg egentlig ganske tilfreds for denne gang :)
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Rocketen får det nok godt hos sin nye eier får vi håpe...
men om han / hun / hen er av typen som skal kjekke seg med kjøring på bakhjulet osv hver gang en blir observert av et annet menneske kan det kanskje bli hektisk innimellom \:D/ :shock:

uansett lykke til og " vi talas " Bjerkiz :thumleft
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

MC-sesongen 2026 med en mindre, lettere og snillere-for-ryggen-sykkel kommer fortere enn du tror ;-)

Blir det for liten rekkevidde på tur, har du et godt ukrainsk tips her:
Tesla.jpg
Neida fra spøk til alvor, et salg uten bismak betyr at det er det som er det riktige. Lykke til videre!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Tekumseh wrote: 19 Nov 2024 14:25 MC-sesongen 2026 med en mindre, lettere og snillere-for-ryggen-sykkel kommer fortere enn du tror ;-)

Blir det for liten rekkevidde på tur, har du et godt ukrainsk tips her:

Tesla.jpg

Neida fra spøk til alvor, et salg uten bismak betyr at det er det som er det riktige. Lykke til videre!
Hehe, nei heldigvis ingen bismak i det hele tatt.

Rekkevidde vedrørende elbil er jeg dog ikke bekymret over. med 40 mil faktisk rekkevidde og med ladestasjon snart på hvert hjørne, så tror jeg nok dette skal gå helt strålende :)
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Den 10. desember kommer både Nettpartner og bytter hovedkabel inn til husvegg og elektriker å legger ny 3Fas kabel fra husvegg til sikringsskap og monterer 3x63A hovedsikring.

Da har jeg mulighet for å få opp litt fart på ladingen av Bimmern når den kommer. :)

Riktignok tar ikke BMW i4 M50 230V 3-fas lading, men jeg kan i vertfall lade med 30A (7kw) uten problemer hvis jeg får behov for det. Da er et helt tomt batteri fulladet etter ca. 12 timer. Som regel lader jeg jo fær det er helt tomt så en vanlig natt så er batteriet fullt uansett. Men som regel kan jeg nok klare meg med å lade med mindre strøm enn det uansett. Kommer nok langt med 16A. Eller til og med 10A hvis jeg jar hele helgen på meg.

Slik det er i dag så kan vi laste hovedsikring med kun 9.2kw. Maks. Før den ryker. Vi har til tider vært nære den grensen. Med ny 3x63A sikring har vi litt mer og gå på da vi kan maks laste hovedsikring med hele 25kw. :)
Jonta
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

Hmm, ingen mc lengre...batteribil.
Ja såån blir det når 10 timers økter er et must. hadde du drevet med mc sport, så hadde det nok vært 24 timers løp i Lee Mans, Six days trial, Paris-Dakar og til bake, eller noe slikt :D
Tror jeg må annbefale dette forumet:
https://www.diskusjon.no/topic/1724981- ... %C3%A5den/
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Jonta wrote: 02 Dec 2024 12:38 Hmm, ingen mc lengre...batteribil.
Ja såån blir det når 10 timers økter er et must. hadde du drevet med mc sport, så hadde det nok vært 24 timers løp i Lee Mans, Six days trial, Paris-Dakar og til bake, eller noe slikt :D
Er nok ikke de lange øktene på MC på ryggen som tok kverken på ryggen min :)

Nå begynner en ny epoke og det gleder jeg meg til :)
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Slike "forsiktige" hint funker ikke der sosiale antenner er trukket ut med roten :lol:
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

Haha! Der var'n gitt 🤠

Screenshot_20241203_225616_Samsung Internet.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Jonta
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

Bjerknez wrote: 02 Dec 2024 23:34
Er nok ikke de lange øktene på MC på ryggen som tok kverken på ryggen min :)

Nå begynner en ny epoke og det gleder jeg meg til :)
Lykke til Bjerknez :thumleft
Når du ombestemmer deg, vet du hvor du finner oss :D
Forresten, brutter kjøpte også seg akkuate en batteribil. En BMW suv type, er visstnok fortsatt meget fornøyd. men han beholte sykkla.
Post Reply