

Nå har jeg knapt kjørt bane siden dette forumet ble opprettet, men før det kjørte jeg RR.
T3 er "angsten". Toppfarten på banen er bremsepunktet til T3. RR Superbike har 260/270 der. Det gasses og bremses mellom T3 og T4. (Det går bratt nedover mot T3). (T="turn")Jonta wrote: ↑13 Dec 2024 16:14 Takk for tråden til Itruder for en god ide!
Da kan jo jeg begynne:
Rudskogen, "Angsten" er T3, eller T4? jeg har alltid tenkt at den er T4 pga av denne er blind, og ganske kjip før man blir kjennt med den.
Men etter jeg har forsøkt å presse fart ned mot T3, og kjent på hvor psykende det er så går jeg nå ut i fra at det må være T3?
Uansett, Sletta ned mot T3 er nok kanskje den delen av banen jeg sliter mest. Sånn jeg har skjønt det, så er det teoretisk mulig å holde høyere fart ned her, en på selve deposletta. Dvs litt over 2oo i mitt tilfelle. om denne teorien stemmer da....
denne farten har jeg ikke vært i nærheten av. Angsten for å måtte bremse relativt kraftig i sving (T3) er stor. Det er riktignok en slags kortslette rett før neste sving (T4). Men jeg har liksom ikke noe tro på at jeg rekker å få bremsa nok her. jeg har riktig nok aldri hatt noen problemer her heller, men farten har også vært godt under 200, kanskje max 160?
Jeg har tenkt litt på dette, og kommet fram til at:
1: Jeg kan bremse mer enn jeg tror i høyfarten (T3)
2 T4 kan skjøres raskere enn jeg tror. Her er det mye å gå på ut mot venstre kanten på slutten. Og svingen er vel raskere enn f.eks karusellen og storsvingene i hver ende. man kan kanske kategorisere T4 som en høyfarts light?
På min siste banedag på Våler i høst fikk jeg "kjeft" fordi jeg brukte speedometeret da jeg trente på å øke farten i "Høyfarten" der. Men jeg syntes det er et godt hjelpemiddel i slike situasjoner.
Noen som har meninger og erfarniger å dele?
Såpass fort ja. Vi snakker vel verdenseliten da kanskje. Og det bremses OG gasses mellom T3 og T4..vi snakker fortsatt verdenseliten da kanskje. Om de skulle ta seg en tur til østfold altså.Traction wrote: ↑14 Dec 2024 00:27T3 er "angsten". Toppfarten på banen er bremsepunktet til T3. RR Superbike har 260/270 der. Det gasses og bremses mellom T3 og T4. (Det går bratt nedover mot T3). (T="turn")Jonta wrote: ↑13 Dec 2024 16:14 Takk for tråden til Itruder for en god ide!
Da kan jo jeg begynne:
Rudskogen, "Angsten" er T3, eller T4? jeg har alltid tenkt at den er T4 pga av denne er blind, og ganske kjip før man blir kjennt med den.
Men etter jeg har forsøkt å presse fart ned mot T3, og kjent på hvor psykende det er så går jeg nå ut i fra at det må være T3?
Uansett, Sletta ned mot T3 er nok kanskje den delen av banen jeg sliter mest. Sånn jeg har skjønt det, så er det teoretisk mulig å holde høyere fart ned her, en på selve deposletta. Dvs litt over 2oo i mitt tilfelle. om denne teorien stemmer da....
denne farten har jeg ikke vært i nærheten av. Angsten for å måtte bremse relativt kraftig i sving (T3) er stor. Det er riktignok en slags kortslette rett før neste sving (T4). Men jeg har liksom ikke noe tro på at jeg rekker å få bremsa nok her. jeg har riktig nok aldri hatt noen problemer her heller, men farten har også vært godt under 200, kanskje max 160?
Jeg har tenkt litt på dette, og kommet fram til at:
1: Jeg kan bremse mer enn jeg tror i høyfarten (T3)
2 T4 kan skjøres raskere enn jeg tror. Her er det mye å gå på ut mot venstre kanten på slutten. Og svingen er vel raskere enn f.eks karusellen og storsvingene i hver ende. man kan kanske kategorisere T4 som en høyfarts light?
På min siste banedag på Våler i høst fikk jeg "kjeft" fordi jeg brukte speedometeret da jeg trente på å øke farten i "Høyfarten" der. Men jeg syntes det er et godt hjelpemiddel i slike situasjoner.
Noen som har meninger og erfarniger å dele?
Verdenselite har aldri vært der. Det jeg skriver her gjelder norsk RR.Jonta wrote: ↑14 Dec 2024 00:34Såpass fort ja. Vi snakker vel verdenseliten da kanskje. Og det bremses OG gasses mellom T3 og T4..vi snakker fortsatt verdenseliten da kanskje. Om de skulle ta seg en tur til østfold altså.Traction wrote: ↑14 Dec 2024 00:27T3 er "angsten". Toppfarten på banen er bremsepunktet til T3. RR Superbike har 260/270 der. Det gasses og bremses mellom T3 og T4. (Det går bratt nedover mot T3). (T="turn")Jonta wrote: ↑13 Dec 2024 16:14 Takk for tråden til Itruder for en god ide!
Da kan jo jeg begynne:
Rudskogen, "Angsten" er T3, eller T4? jeg har alltid tenkt at den er T4 pga av denne er blind, og ganske kjip før man blir kjennt med den.
Men etter jeg har forsøkt å presse fart ned mot T3, og kjent på hvor psykende det er så går jeg nå ut i fra at det må være T3?
Uansett, Sletta ned mot T3 er nok kanskje den delen av banen jeg sliter mest. Sånn jeg har skjønt det, så er det teoretisk mulig å holde høyere fart ned her, en på selve deposletta. Dvs litt over 2oo i mitt tilfelle. om denne teorien stemmer da....
denne farten har jeg ikke vært i nærheten av. Angsten for å måtte bremse relativt kraftig i sving (T3) er stor. Det er riktignok en slags kortslette rett før neste sving (T4). Men jeg har liksom ikke noe tro på at jeg rekker å få bremsa nok her. jeg har riktig nok aldri hatt noen problemer her heller, men farten har også vært godt under 200, kanskje max 160?
Jeg har tenkt litt på dette, og kommet fram til at:
1: Jeg kan bremse mer enn jeg tror i høyfarten (T3)
2 T4 kan skjøres raskere enn jeg tror. Her er det mye å gå på ut mot venstre kanten på slutten. Og svingen er vel raskere enn f.eks karusellen og storsvingene i hver ende. man kan kanske kategorisere T4 som en høyfarts light?
På min siste banedag på Våler i høst fikk jeg "kjeft" fordi jeg brukte speedometeret da jeg trente på å øke farten i "Høyfarten" der. Men jeg syntes det er et godt hjelpemiddel i slike situasjoner.
Noen som har meninger og erfarniger å dele?
Verdenselite har aldri vært der. Det jeg skriver her gjelder norsk RR.Jonta wrote: ↑14 Dec 2024 00:34Såpass fort ja. Vi snakker vel verdenseliten da kanskje. Og det bremses OG gasses mellom T3 og T4..vi snakker fortsatt verdenseliten da kanskje. Om de skulle ta seg en tur til østfold altså.Traction wrote: ↑14 Dec 2024 00:27T3 er "angsten". Toppfarten på banen er bremsepunktet til T3. RR Superbike har 260/270 der. Det gasses og bremses mellom T3 og T4. (Det går bratt nedover mot T3). (T="turn")Jonta wrote: ↑13 Dec 2024 16:14 Takk for tråden til Itruder for en god ide!
Da kan jo jeg begynne:
Rudskogen, "Angsten" er T3, eller T4? jeg har alltid tenkt at den er T4 pga av denne er blind, og ganske kjip før man blir kjennt med den.
Men etter jeg har forsøkt å presse fart ned mot T3, og kjent på hvor psykende det er så går jeg nå ut i fra at det må være T3?
Uansett, Sletta ned mot T3 er nok kanskje den delen av banen jeg sliter mest. Sånn jeg har skjønt det, så er det teoretisk mulig å holde høyere fart ned her, en på selve deposletta. Dvs litt over 2oo i mitt tilfelle. om denne teorien stemmer da....
denne farten har jeg ikke vært i nærheten av. Angsten for å måtte bremse relativt kraftig i sving (T3) er stor. Det er riktignok en slags kortslette rett før neste sving (T4). Men jeg har liksom ikke noe tro på at jeg rekker å få bremsa nok her. jeg har riktig nok aldri hatt noen problemer her heller, men farten har også vært godt under 200, kanskje max 160?
Jeg har tenkt litt på dette, og kommet fram til at:
1: Jeg kan bremse mer enn jeg tror i høyfarten (T3)
2 T4 kan skjøres raskere enn jeg tror. Her er det mye å gå på ut mot venstre kanten på slutten. Og svingen er vel raskere enn f.eks karusellen og storsvingene i hver ende. man kan kanske kategorisere T4 som en høyfarts light?
På min siste banedag på Våler i høst fikk jeg "kjeft" fordi jeg brukte speedometeret da jeg trente på å øke farten i "Høyfarten" der. Men jeg syntes det er et godt hjelpemiddel i slike situasjoner.
Noen som har meninger og erfarniger å dele?
Nei, jeg tenkte at de topphastighetene du nevnte, var teoretiske om verdenseliten hadde kjørt her. men ok, det går så fort ja. da har jeg litt å strekke meg etterTraction wrote: ↑14 Dec 2024 00:51Verdenselite har aldri vært der. Det jeg skriver her gjelder norsk RR.
"Speedometer" brukes aldri i RR. Girindikator kan være nyttig, men svært sjelden. Ellers er motortemp det viktigste.
Hvis du "strekker deg" etter målt fart på speedometer så kommer du garantert til å gå på trynet, til og med der det går aller fortest. Ikke gjør det, det gjør vondt:)Jonta wrote: ↑14 Dec 2024 02:11Nei, jeg tenkte at de topphastighetene du nevnte, var teoretiske om verdenseliten hadde kjørt her. men ok, det går så fort ja. da har jeg litt å strekke meg etter![]()
Turteller er kanskje nyttig?
Frasen "strekke meg etter" var ikke helt seriøst ment. Det har vært mer slik at jeg tar en kjapp titt på spedometeret før en sving jeg jobber med. F.eks høyfarten på Våler og Angsten på Rudskogen. Ellers har jeg ikke hatt noe behov for det. bortsett fra når turtelleren kutter på deposletta. 200 km/t, og da legger jeg inn 6 gearetTraction wrote: ↑14 Dec 2024 07:09Hvis du "strekker deg" etter målt fart på speedometer så kommer du garantert til å gå på trynet, til og med der det går aller fortest. Ikke gjør det, det gjør vondt:)
Det handler om ferdighet, teknikk og masse trening. Vet ikke hva sykkel du kjører Det største hinderet for svært mange på Førerutvikling er at det kjøres med 1000cc r-sykler. De fleste ville kjørt bedre på 600 eller 300.
Juniorer på 300 kjører rundetider som gateførere med 600 og 1000 bare kan drømme om.
Og jeg vet, førerutvikling er ikke racing, rundetider er bare en indikasjon på ferdighet.
Hvorfor gjør du det? Skal du kjøre fortere med et sånt klenodium?Jonta wrote: ↑14 Dec 2024 09:42Frasen "strekke meg etter" var ikke helt seriøst ment. Det har vært mer slik at jeg tar en kjapp titt på spedometeret før en sving jeg jobber med. F.eks høyfarten på Våler og Angsten på Rudskogen. Ellers har jeg ikke hatt noe behov for det. bortsett fra når turtelleren kutter på deposletta. 200 km/t, og da legger jeg inn 6 gearetTraction wrote: ↑14 Dec 2024 07:09Hvis du "strekker deg" etter målt fart på speedometer så kommer du garantert til å gå på trynet, til og med der det går aller fortest. Ikke gjør det, det gjør vondt:)
Det handler om ferdighet, teknikk og masse trening. Vet ikke hva sykkel du kjører Det største hinderet for svært mange på Førerutvikling er at det kjøres med 1000cc r-sykler. De fleste ville kjørt bedre på 600 eller 300.
Juniorer på 300 kjører rundetider som gateførere med 600 og 1000 bare kan drømme om.
Og jeg vet, førerutvikling er ikke racing, rundetider er bare en indikasjon på ferdighet.![]()
Jeg kjører forøvrig en Ducati (03) 999, som jeg letter noe nå i vinter. Skulle gjerne hatt penger til lette smidde felger også, men... Kanskje det blir letta svinghjul etterhvert.
Jeg hadde først tenkt å satse på en 750, som har mindre roterende krefter, men så ble det denne da...
Gjør hva, bruker speedometret som en rettesnor i inngangen til svinger jeg jobber med?Traction wrote: ↑14 Dec 2024 21:12Hvorfor gjør du det? Skal du kjøre fortere med et sånt klenodium?Jonta wrote: ↑14 Dec 2024 09:42Frasen "strekke meg etter" var ikke helt seriøst ment. Det har vært mer slik at jeg tar en kjapp titt på spedometeret før en sving jeg jobber med. F.eks høyfarten på Våler og Angsten på Rudskogen. Ellers har jeg ikke hatt noe behov for det. bortsett fra når turtelleren kutter på deposletta. 200 km/t, og da legger jeg inn 6 gearetTraction wrote: ↑14 Dec 2024 07:09
Hvis du "strekker deg" etter målt fart på speedometer så kommer du garantert til å gå på trynet, til og med der det går aller fortest. Ikke gjør det, det gjør vondt:)
Det handler om ferdighet, teknikk og masse trening. Vet ikke hva sykkel du kjører Det største hinderet for svært mange på Førerutvikling er at det kjøres med 1000cc r-sykler. De fleste ville kjørt bedre på 600 eller 300.
Juniorer på 300 kjører rundetider som gateførere med 600 og 1000 bare kan drømme om.
Og jeg vet, førerutvikling er ikke racing, rundetider er bare en indikasjon på ferdighet.![]()
Jeg kjører forøvrig en Ducati (03) 999, som jeg letter noe nå i vinter. Skulle gjerne hatt penger til lette smidde felger også, men... Kanskje det blir letta svinghjul etterhvert.
Jeg hadde først tenkt å satse på en 750, som har mindre roterende krefter, men så ble det denne da...