inunf wrote: ↑20 Dec 2024 15:53
Velding interessant tråd. Det har blitt noen år siden jeg la banekjøinga på hylla, ikke var jeg spesielt flink heller, men jeg drister meg til å komme med et innspill:
Å sjekke speedometeret. Føler du virkelig at du har tid til det? Flytte blikket fra bremsepunkt/svingpunkt til instrumentpanelet, fokusere blikket på speedometeret, lese av verdien, flytte blikket opp igjen og finne tilbake bremsepunkt/svingpunkt? Dette er et genuint spørsmål fra min side. Jeg kjørte litt gatesykkel på gamle Rudskogen, da tittet jeg på speedometeret fra tid til annen. Når jeg gikk over på ren banesykkel var speedometeret koblet fra, og instrumentpanelet hadde jeg ikke tid til å sjekke. Kun om skiftelyset (ettermontert, kraftig rød diode) lyste eller blinket i sidesynet. Farten ble kun vurdert på tre måter. 1) Når kom skiftelyset på i de forskjellige girene på de forskjellige strekkene. Så jeg skiftelyset tidligere, måtte jeg ha kjørt fortere. 2) Hvor langt ned er det for å skrape kneet i asfalten? Gitt samme sittestilling, jo fortere du kjører jo kortere avstand er det for å komme nedi med kneet. 3) Sjekke rundetidene etter passet er ferdig. Har hatt laptimer som jeg har kunnet lest av underveis, men min erfaring var at hvis jeg brukte kapasitet på å sjekke forrige rundes rundetid i det jeg passerte start/mål, så ødela jeg begynnelsen på neste runde.
Mulig dette sier mer om simultankapasiteten min, men de gangene jeg fikk opp anstendig tempo konsentrerte jeg meg kun om det som foregikk på banen.
999 er kul sykkel, er den gateregistrert, eller ren banesykkel?
Takk for et bra innspill.
Om jeg føler at jeg rekker et blikk på speedometeret? Svaret er vel tja...
Egentlig er jeg glad du/dere nevner det. For i begynnelsen tenkte jeg at det var meg som det er noe galt med, da dette forstyrrer noe.
Greia med meg som har lite bane, og autobahn

erfaring, er at jeg sliter med "fartsfølsen" i hastigheter over ca 90,100. De fleste svingene på f.eks. Rudskogen er mer lavfarts svinger. Svinger som kjøres på mitt nivå, i fra ca. 65- 90 km/t. Da har jeg ingen problem med å beregne farten inn mot svingen. Men høyfarts svinger, som denne Angsten, som jeg antaklig kan køre i 135, sliter jeg med.
Jeg er litt usikker på om sjekker farten før eller etter bremsepunkt, kanskje begge deler? For å ha en viss peiling på hvor fort det går. Da sammenligner jeg med farten på forrige runder, og hvordan det gikk. Det er vel en naturlig årsak til at akkurat denne svingen fikk det spesielle navnet...
Tanken er at jeg kan legge vekk fartssjekkinga når slike svinger er øvd inn....
Kan jo også legge til at å presse opp farten her og i "høyfarten" på Våler, var noe jeg begynte med på de siste banedagene denne sesongen.
Jeg tipper at RR førerne tar Angsten i ca. 155? Snakker vi da om kneskrap, eller med såpass oppreist sykkel at man kan bremse relativt kraftig gjennom svingen?
Skiftelyset? Er det en erstatning for turtelleren, på en måte? Kjappere å lese av, trenger bare sidesyn. Er det vanlig på RR sykler nå?
Du skriver:
"Har hatt laptimer som jeg har kunnet lest av underveis, men min erfaring var at hvis jeg brukte kapasitet på å sjekke forrige rundes rundetid i det jeg passerte start/mål, så ødela jeg begynnelsen på neste runde".
Dette er egentlig veldig befriende å lese.
999'n min er vanlig gatergistrert. Jeg bygger om litt i vinter. Alu bakramme og monosete. Sparer fort ca. seks kg her.
Det blir nye dekk: Metzler Sportec M9 RR skal være meget bra. Godkjent for gatebruk, trenger ikke dekkvarmer.
Nye Brembo bremseklosser foran. Ikke de ekstreme og dyre RR klossene. Men en mellomting, som også er for gatebruk.
Jeg tenker også å bytte til et lettere svinghjul, men vet ikke helt hva jeg trenger. Ifg. Ducati kemna veier mitt orginale 1866 gr. De selger et superlight på 350gr og er light på 625 gr.
Det tunge svinghjulet, samt "kun" 124 hk. er jo også en del av min "naturlige antispinn" Så vi får se.
Smidde hjul er lette, og vil redusere rotasjonskreftene mye tipper jeg. Men her strekker ikke budskjettet ikke helt til enda.