Drar fram en "glemt" tråd her.
1. Juledags middag, om det skorter på tradisjonene.
Forberedelser:
500g (fersk) rosenkål. Skjær av nederste stilk, fjern de to ytterste lagene og del i to.
Forvell 3 min. i kokende vann, slå de over i isvann i minst 10 min.
Lag en dressing (separat) av:
Finskrapet ("zest") av ett appelsinskall
Press juice'n nevnte appelsin i en bolle, blandet med det mosede appelsinskallet.
Ha i ca 1/2 ss honning, 1-2 ss olivenolje, 1ts timian, en klype salt, 75g tørket tranebær og 100g røstede valnøttkjerner. Blandes godt og la stå til neste prosess.
Sil av og tørk rosenkålen.
Varm en stekepanne med litt olivenolje og legg alle de halve rosenkålene oppi med "kuttsiden" ned. Stek i 5-7 min. (uten å røre) til rosenkålen har fått en karamellisert overflate på stekesiden. Slå over dressingen og rør til alt er blandet, ca 1/2-1 min på medium/høy varme.
Denne serveres gjerne som tilbehør til stekt andebryst med pastinakkpurée.
Andebryst:
Snitt skinn/fettsiden tynt uten å skjære i kjøttet.
Snu og krydre kjøttsiden (på skjærefjøla) med grønnpepper, timian og salt.
Legg skinnsiden ned i kald stekepanne og sett på høy varme. Press kjøttstykkene ned med stekespade etterhvert som de varmes, slå av det smeltede fettet underveis. Fortsett til skinnet er sprøtt og ikke noe mer fett kommer ut.
Når skinnet er sprøtt, snu andebrystene og slå tilbake fettet i panna. Stek noen minutter og ha over i form, slå feytet nedi formen og etterstek i ovn på 175°C til en kjernetemp på 54-60°C.
Pastinakkpurée:
Skrell og skjær i biter ønsket mengde pastinakk.
Kok myke, mykere enn potet, i vann med litt salt.
Slå av alt vannet, ha i 1-2 ss ordentlig smør, 1ts kvernet pepper, 1 ss rømme og 1/2 dl fløte. Mos med "potetstapper" til en jevn masse.
Dandér på tallerken med skiveskåret andebryst, pastinakkpurée og rosenkålblandingen.
Nyt med bayer eller annen mørk øl.
PS!
Ja, det "blir" noe på deg den kvelden