Hvorfor digital? I racing, der nøyaktige målinger har stor betydning, brukes analoge målere. Digital introduserer bare et par ekstra feilkilder.ole m. wrote: ↑01 Jan 2025 15:07Aha, så det er komma dere sliter med da.
Den er vel kanskje mest gammel, og ikke så mye god lenger da? Skaff deg en moderne digital dekktrykkmåler, de kommer med riktig måleenhet bar også, i tillegg til den prehistoriske enheten psi. Og de er nok mye mer nøyaktige, i begge enheter.![]()
Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Fordi digitale målere er mye enklere å lese av, og man slipper unøyaktige avlesninger. Selv billige målere er ofte mer enn nøyaktige nok, og man kan få supernøyaktige digitale, om man skulle føle behov for det.Traction wrote: ↑01 Jan 2025 16:06Hvorfor digital? I racing, der nøyaktige målinger har stor betydning, brukes analoge målere. Digital introduserer bare et par ekstra feilkilder.ole m. wrote: ↑01 Jan 2025 15:07Aha, så det er komma dere sliter med da.
Den er vel kanskje mest gammel, og ikke så mye god lenger da? Skaff deg en moderne digital dekktrykkmåler, de kommer med riktig måleenhet bar også, i tillegg til den prehistoriske enheten psi. Og de er nok mye mer nøyaktige, i begge enheter.![]()
Og det at noen bruker analoge målere i racing stemmer sikkert, men det gjør jo ikke alle. Analoge målere er litt gammeldags i dag.
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Bare måtte ta en rask runde på google bildesøk og joda:
Digital dekktrykk, i Bar. Utført i Aprilia sin MotoGP stall.You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Da jeg skulle kjøpe dekk til min 2006 GSX-R 600 anbefalte importøren av Bridgestone 190/50, selv om det var 5,5'' felg. Det var på grunn av utformingen på den dekkmodellen jeg kjøpte (R10). Etter det jeg har blitt fortalt kan det være variasjoner i størrelsen mellom forskjellige dekkmodeller. Dvs. at f. eks. Bridgestone R10 i 190/50 kan være smalere enn Pirelli Angel GT i 190/50, selv om det skal være samme dimensjon. Det kan være greit å ha i bakhodet når man sammenligner forskjellige dekkdimensjoner.
-
- Posts: 657
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Ja det er litt som skostørrelser har jeg skjønnt. Noen er små i størrelsen, andre store.inunf wrote: ↑01 Jan 2025 19:20Da jeg skulle kjøpe dekk til min 2006 GSX-R 600 anbefalte importøren av Bridgestone 190/50, selv om det var 5,5'' felg. Det var på grunn av utformingen på den dekkmodellen jeg kjøpte (R10). Etter det jeg har blitt fortalt kan det være variasjoner i størrelsen mellom forskjellige dekkmodeller. Dvs. at f. eks. Bridgestone R10 i 190/50 kan være smalere enn Pirelli Angel GT i 190/50, selv om det skal være samme dimensjon. Det kan være greit å ha i bakhodet når man sammenligner forskjellige dekkdimensjoner.
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Det er lurt å finne teknisk info fra dekkleverandørene, der oppgir de gjerne passende felgbredde for de forskjellige dekkene. Jeg har i alle fall funnet det for dekk jeg skulle ha på en av syklene mine, som har svært smale felger.
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Det der er et presisjonsinstrument som kommuniserer online med logg-systemene til teamene. Det koster nok mer enn bakhjulet på våre sykler:)
Gode analoge målere koster en tusenlapp, er lett-leste og de gir enkel og rask finjustering av trykk. (Fylle litt for mye, og slippe ut til rett trykk.)
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Men Aprilia ligger vel et stykke ned på resultatlista? Vinnerne bruker nok analoge målere. Med dekktrykk i psi, uten komma.


- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
På 80tallet gasset vi på med bakelittdekk og atpå til med "av veien med Avon"
-86 250 RG`n jeg hadde greide jeg såpass nedlegg på at kåpa subbet selv om det var med "Randy Mamola hangout" 100/90-H16 og 110/80-H18.
Men vi visste jo ikke bedre...OG noen strakk strikken til den røyk-med ofte alvorlige konskvenser.
Men mye morro var det lell.
Toppet seg vel egentlig her:Sjekk forresten søndagen....Det var før "krenkefest" tiden.


Men vi visste jo ikke bedre...OG noen strakk strikken til den røyk-med ofte alvorlige konskvenser.
Men mye morro var det lell.
Toppet seg vel egentlig her:Sjekk forresten søndagen....Det var før "krenkefest" tiden.

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Som i dag, m.a.o. Krefter, hastighet, teknologi og ferdighet stod i forhold til hverandre, da som nå. Sikkerhetsutstyret og bane-sikkerheten er heldigvis betydelig bedre.mekkern wrote: ↑02 Jan 2025 17:52 På 80tallet gasset vi på med bakelittdekk og atpå til med "av veien med Avon"-86 250 RG`n jeg hadde greide jeg såpass nedlegg på at kåpa subbet selv om det var med "Randy Mamola hangout" 100/90-H16 og 110/80-H18.
Men vi visste jo ikke bedre...OG noen strakk strikken til den røyk-med ofte alvorlige konskvenser.
Men mye morro var det lell.
Toppet seg vel egentlig her:Sjekk forresten søndagen....Det var før "krenkefest" tiden.
![]()
-
- Posts: 657
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Ja VM runden i Anderstorp på seinsommeren på åttitallet. Det var tider det.
men den "rullestoltevlingen" fikk jeg aldri med meg.
Ellers: Digitale duppedingser som thermometre og hygrometre kan være temmelig unøyaktige. Særlig de billige.
men den "rullestoltevlingen" fikk jeg aldri med meg.
Ellers: Digitale duppedingser som thermometre og hygrometre kan være temmelig unøyaktige. Særlig de billige.
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Nettopp. En måling av en analog verdi blir ikke mer nøyaktig ved å vise et a/d-konvertert resultat i et display. Men mer kostbare duppeditter kan kompensere for svakheten.
-
- Posts: 657
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Jeg endte opp med orginaldim. Men jeg går opp en dim på profil, slik at jeg får mer gummi på sidene. 190/55. Satser på at det blir plass, uten å måtte forlenge kjedet.
Metzler Spotrec M9 RR
Metzler Spotrec M9 RR