BMW R100GS - 1994

Prat om tung MC.
knutk
Posts: 2472
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: BMW R100GS - 1994

Post by knutk »

Jonta wrote: 25 Dec 2024 13:17 Var det ikke gutta på Primus Rally, som monterte ekstra dynamo på veltebøyla på gamle BMW'er, for mere vinterstrøm. Med ekstra reimhjul montert foran. Sikkert i enden av genratoren?
Nå er jeg ukjent med sykkelen det refereres til.
Men det kan kanskje nevnes at den 'nye' bokser motoren som ble lansert i begynnelsen av -90-tallet hadde en biltype generator som de monterte på toppen av motoren. Denne ble drevet av en reim fra en reimskive montert på enden av veivakslingen. Trolig en slik sykkel som ble modifisert?

De eldre bokserne hadde generator hvor rotoren var skrudd fast direkte i fronten av motor. Om man har dreiebenk vil de selvsagt være mulig å erstattet også denne med en hjemmelaget reimskive som erstattet rotoren, men en mer krevende modifikasjon...
Jonta
Posts: 656
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: BMW R100GS - 1994

Post by Jonta »

knutk wrote: 26 Dec 2024 10:55
Jonta wrote: 25 Dec 2024 13:17 Var det ikke gutta på Primus Rally, som monterte ekstra dynamo på veltebøyla på gamle BMW'er, for mere vinterstrøm. Med ekstra reimhjul montert foran. Sikkert i enden av genratoren?
Nå er jeg ukjent med sykkelen det refereres til.
Men det kan kanskje nevnes at den 'nye' bokser motoren som ble lansert i begynnelsen av -90-tallet hadde en biltype generator som de monterte på toppen av motoren. Denne ble drevet av en reim fra en reimskive montert på enden av veivakslingen. Trolig en slik sykkel som ble modifisert?

De eldre bokserne hadde generator hvor rotoren var skrudd fast direkte i fronten av motor. Om man har dreiebenk vil de selvsagt være mulig å erstattet også denne med en hjemmelaget reimskive som erstattet rotoren, men en mer krevende modifikasjon...
Dette var nok ting jeg leste om i MC avisa på åttitallet. Muligens var det Moto Guzzi, eller begge deler. Og kanskje sidevogn ekvipasjer.
User avatar
increasing
Posts: 53
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA
Location: Lillestrøm

Re: BMW R100GS - 1994

Post by increasing »

Gratulerer med flott sykkel, har sansen for disse! Her var det mye bra teknisk informasjon :thumleft
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: BMW R100GS - 1994

Post by ole m. »

increasing wrote: 19 Feb 2025 08:18 Gratulerer med flott sykkel, har sansen for disse! Her var det mye bra teknisk informasjon :thumleft
Takk for det! Har ikke hentet den ennå, ser frem til å bli kjent med den etter hvert. Ja, det er noe med disse gamle bokser-GS-ene. 8)
User avatar
intruder
Posts: 4720
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: BMW R100GS - 1994

Post by intruder »

Gratulerer med en vakker BeeMeeR !! :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: BMW R100GS - 1994

Post by ole m. »

intruder wrote: 19 Feb 2025 14:50 Gratulerer med en vakker BeeMeeR !! :thumleft
Takk for det, Intruder! :)
Post Reply