Roterommet til ole m.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
knutk
Posts: 2472
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Roterommet til ole m.

Post by knutk »

Et flott stykke maskineri :thumleft

Men å sitte med fire potter på toppen av sykkelen, skjult som bensintank.... Ser ikke for meg at Freddie Spencer kjørte med stilongs \:D/
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

Ble nok god og varm den "tanken" ja, selv med oppbygging med doble lag og varmereflekterende folie under. :)
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

I november 2023 ble Villa Bygdøy, et bygg jeg jobbet med en lengre periode, tildelt Betongtavlen, som et resultat av bra samarbeid med både flinke arkitekter og skikkelige fagfolk hos utførende entreprenør. Dette hadde heller ikke vært mulig uten en interessert byggherre. Jeg setter stor pris på å jobbe sammen med dyktige folk som dette, da blir resultatet bra.

Betongtavlen deles ut av Norsk Betongforening og er en utmerkelse som gis til byggverk i Norge hvor betong er anvendt på en miljømessig, estetisk og teknisk fremragende måte.

Begrunnelsen for tildelingen finnes her:
https://betong.net/aktuelt/vinner-av-betongtavlen-2023/

Arkitektens beskrivelse, og flere bilder:
https://www.lundhagem.no/work/villa-bygdoy-w?view=all
KOPI-Lund_Hagem_SL_atrium-hele-crop2_2023-11-17.jpg
KOPI-Lund_Hagem_PT_Mallingsvei-Photo_Einar_Aslaksen-631-2.jpg
KOPI-Lund_Hagem_PT_Mallingsvei-Photo_Einar_Aslaksen-247-Pano_web.jpg
KOPI-Lund_Hagem_PT_Mallingsvei-Photo_Einar_Aslaksen-233-Pano_web.jpg
KOPI-Lund_Hagem_PT_Mallingsvei-Photo_Einar_Aslaksen-204.jpg
KOPI-Lund_Hagem_PT_Mallingsvei-Photo_Einar_Aslaksen-37_web.jpg
Foto: Einar Aslaksen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

1982 Honda RC250 fabrikkracer
Honda_RC_055-910x617-1.jpg
00502-910x553-1.jpg
Honda_RC_074-910x614-1.jpg
Honda_RC_023-910x618-1.jpg
Untitled23-910x797-1.jpg
Honda_RC_072-910x613-1.jpg
tank-910x746-1.jpg
front_wheel-910x892-1.jpg
front-907x930-1.jpg
Rear_wheel3-907x904-1.jpg
rear-910x909-1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Roterommet til ole m.

Post by inunf »

ole m. wrote: 31 Jan 2025 19:28 1984 Honda NSR500 NV0A modell av Freddie Spencers racer
1984 NSR500-Freddie Spencer 01.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 02.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 03.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 04.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 05.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 06.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 07.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 08.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 09.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 10.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 11.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 12.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 13.jpeg
1984 NSR500-Freddie Spencer 14.jpeg

https://global.honda/en/RACERS/NSR500_02/01.html
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

inunf wrote: 02 Feb 2025 19:21
Så denne først nå, er litt forskjell der ja... :D
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

1976 Yamaha OW27 125
Fabrikkracer som ble kjørt av Bob Hannah.
Yamaha OW27 125-1.jpg
Yamaha OW27 125-2.jpg
Yamaha OW27 125-3.jpg
Yamaha OW27 125-4.jpg
Yamaha OW27 125-5.jpg
https://dirtbikemagazine.com/two-stroke ... maha-0w27/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4845
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Roterommet til ole m.

Post by Bikeridr »

Sattan, den tanken husker jeg. Var "standard" på Yamaha DT00 på 80-tallet. Før 125 ble lovlig i Norge. De hadde 7HK og gikk max 80km/t lovlig. (Men "alle" satte på 125-kit og 15HK og uppet til rundt 120km/t).
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

Ja, den likner på tanken på Yamaha Enduro 50! Det var en vakker liten moped. Eller var det DT 100 du mener, siden du skriver 7 hk? Det er en sykkel jeg ikke kjenner selv. Hos oss var det stort sett Yamaha RS 100, Kawasaki KH 100, Suzuki TS 100 ER og en og annen Honda CB 100. Det råeste var Yamaha LS2 100, som var tosylindret, den gikk det ikke mange av, og den er nok ettertraktet også i dag.

Men, bensintanken på Yamaha OW27 125, som jeg la ut bilde av over, er nok noe helt annet enn på disse DT-ene. Tanken er av aluminium, og for å spare vekt laget så tynn at de ikke turde å ha punktinnfesting via braketter i forkant. I stedet ble den klemt fast via stroppen du kan se er spent over tanken, for å unngå lokalt høye spenninger i materialet i tanken. Legg også merke til radiatoren som er plassert bak startnummeret på gaffelen. Dette var det samme de gjorde på den første vannkjølte YZ 125 fra 1981. De hadde samme prinsipp i 1982 også, først i 1983 ble den plassert fastmontert i ramma rett under tanken.

Yamaha YZ 125 - 1981:
Yamaha YZ 125 -1981 - 01.png
Yamaha YZ 125 -1981 - 02.png
Yamaha YZ 125 - 1982:
Yamaha YZ 125 - 1982 - 01.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4845
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Roterommet til ole m.

Post by Bikeridr »

Ja, jeg mente (og skrev) DT100. Det var min drømmesykkel, men fikk jo hverken lov eller hadde penger til lettlappen, så det ble en 1980 Suzuki ER50 med hele 2,39HK på meg. Hadde den til jeg fikk billappen og ga den til mine foreldre i bytte mot en 1972 Fort Escort Mk1 1,3 Sport. De, igjen, bytta Suzukien i en hundehvalp :D

Ja, tanken og materialet er nok forskjellig, men fargen og formen er nøyaktig slik jeg husker den fra da jeg gikk med st*p*kk forbi forhandleren som hadde de i utstilling..
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

Bikeridr wrote: 12 Feb 2025 11:07 Ja, jeg mente (og skrev) DT100.
Du skrev DT00, derfor jeg ble usikker. :D
Bikeridr wrote: 12 Feb 2025 11:07 Det var min drømmesykkel, men fikk jo hverken lov eller hadde penger til lettlappen, så det ble en 1980 Suzuki ER50 med hele 2,39HK på meg. Hadde den til jeg fikk billappen og ga den til mine foreldre i bytte mot en 1972 Fort Escort Mk1 1,3 Sport. De, igjen, bytta Suzukien i en hundehvalp :D

Ja, tanken og materialet er nok forskjellig, men fargen og formen er nøyaktig slik jeg husker den fra da jeg gikk med st*p*kk forbi forhandleren som hadde de i utstilling..
En hundevalp kan jo være fint også. :D Og den Escort-en skulle du tatt vare på, kule biler, som også har blitt verdt en del penger i dag.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4845
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Roterommet til ole m.

Post by Bikeridr »

Ja, mye man skulle gjort om man hadde visst fremtiden. F.eks kjøpt 100 bitcoin for $20 i 1998, da jeg leste om dem første gangen..
User avatar
increasing
Posts: 53
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA
Location: Lillestrøm

Re: Roterommet til ole m.

Post by increasing »

ole m. wrote: 12 Feb 2025 09:15 Ja, den likner på tanken på Yamaha Enduro 50! Det var en vakker liten moped. Eller var det DT 100 du mener, siden du skriver 7 hk? Det er en sykkel jeg ikke kjenner selv. Hos oss var det stort sett Yamaha RS 100, Kawasaki KH 100, Suzuki TS 100 ER og en og annen Honda CB 100. Det råeste var Yamaha LS2 100, som var tosylindret, den gikk det ikke mange av, og den er nok ettertraktet også i dag.

Men, bensintanken på Yamaha OW27 125, som jeg la ut bilde av over, er nok noe helt annet enn på disse DT-ene. Tanken er av aluminium, og for å spare vekt laget så tynn at de ikke turde å ha punktinnfesting via braketter i forkant. I stedet ble den klemt fast via stroppen du kan se er spent over tanken, for å unngå lokalt høye spenninger i materialet i tanken. Legg også merke til radiatoren som er plassert bak startnummeret på gaffelen. Dette var det samme de gjorde på den første vannkjølte YZ 125 fra 1981. De hadde samme prinsipp i 1982 også, først i 1983 ble den plassert fastmontert i ramma rett under tanken.
Har helt klart sansen for crossere / enduro sykler, flotte bilder. Du nevner mange kjente lettvektere her, hadde selv to Yamaha LS2 100 etter hverandre som var helt fantastiske sykler og avsluttet med Yamaha RS100 som var nedtur vs LS2 før det ble større motorsykkel på -70 tallet :thumleft
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

increasing wrote: 19 Feb 2025 07:35
ole m. wrote: 12 Feb 2025 09:15 Ja, den likner på tanken på Yamaha Enduro 50! Det var en vakker liten moped. Eller var det DT 100 du mener, siden du skriver 7 hk? Det er en sykkel jeg ikke kjenner selv. Hos oss var det stort sett Yamaha RS 100, Kawasaki KH 100, Suzuki TS 100 ER og en og annen Honda CB 100. Det råeste var Yamaha LS2 100, som var tosylindret, den gikk det ikke mange av, og den er nok ettertraktet også i dag.

Men, bensintanken på Yamaha OW27 125, som jeg la ut bilde av over, er nok noe helt annet enn på disse DT-ene. Tanken er av aluminium, og for å spare vekt laget så tynn at de ikke turde å ha punktinnfesting via braketter i forkant. I stedet ble den klemt fast via stroppen du kan se er spent over tanken, for å unngå lokalt høye spenninger i materialet i tanken. Legg også merke til radiatoren som er plassert bak startnummeret på gaffelen. Dette var det samme de gjorde på den første vannkjølte YZ 125 fra 1981. De hadde samme prinsipp i 1982 også, først i 1983 ble den plassert fastmontert i ramma rett under tanken.
Har helt klart sansen for crossere / enduro sykler, flotte bilder. Du nevner mange kjente lettvektere her, hadde selv to Yamaha LS2 100 etter hverandre som var helt fantastiske sykler og avsluttet med Yamaha RS100 som var nedtur vs LS2 før det ble større motorsykkel på -70 tallet :thumleft
Du var en av de heldige få som kjørte LS2 ja. :thumleft Flotte sykler, ikke minst var jo lyden av dem helt rå. og jeg synes fortsatt tidlig RS 100 med den gule tanken og stripene, om du husker, er veldig fin. :)
Lazyboy
Posts: 218
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2024

Re: Roterommet til ole m.

Post by Lazyboy »

Når jeg vokste opp hadde sønn i etasjen under oss gul rs 100. En dag kjørte møttes vi ute på morgenen og han tilbydde seg og kjøre meg til skolen.
Selv den dag i dag ca 45 år etter husker jeg det som den beste følelse i verden.
Lykken sitter i fremdeles :D
Post Reply